ضرورت اجرای طرح‌های حمایتی برای افزایش سلامت سالمندان در یزد

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اجرای طرح‌های حمایتی برای افزایش سلامت سالمندان در یزد اهمیت بسیاری دارد.

نقیایی رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با افزایش سن تغییرات فیزیولوژیک در بدن انسان اتفاق می‌افتد که موجب می‌شود نیاز‌های تغذیه‌ای بدن تغییر یابد همچنین هرچه این نیاز‌ها بهتر شناخته شوند می‌توان به روند پیری و افزایش سن کمک بهتری کرد که افراد سالم‌تر پیر شوند.

او بیان کرد: یکی از اتفاقات مهمی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد تحلیل بافت عضلانی بدن است که دارای اهمیت بسیاری است و این یکی از مشکلاتی است که سالمندان به آن دچار می‌شوند بنابراین حفظ بافت عضلانی اقدام موثری است که باید به آن توجه شود.

نقیایی تصریح کرد: یکی از این راهکار‌ها دریافت پروتئین‌های با کیفیت است که اگر به مقدار مناسب دریافت شود موجب جلوگیری از تحلیل عضلانی می‌شود.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: پروتئین‌های مفید در منابع حیوانی از جمله انواع گوشت‌ها مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و غذا‌های دریایی مانند گوشت ماهی موجود است.

او بیان کرد: گوشت قرمز به دلیل اینکه دارای کلسترول و چربی زیاد است توصیه می‌شود افراد بیشتر از گوشت‌های سفید استفاده کنند.

نقیایی اظهار داشت: شیر و لبنیات نیز حاوی پروتئین‌های حیوانی بسیار ارزشمند هستند که برای سالمندان توصیه می‌شود. 

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: پروتئین حیوانی مفید در تخم مرغ نیز موجود است که همه نیاز‌های غذایی پروتئینی را برای سالمندان برطرف می‌کند و برای سنین بالا مصرف حداقل ۳ تا ۴ عدد تخم مرغ در هفته توصیه می‌شود.

او بیان کرد:از نیاز‌های دیگر سالمندان نیاز به ریز مغذی‌ها است که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را شامل می‌شود همچنین مهم‌ترین مواد معدنی کلسیم است و با توجه به کاهش تراکم استخوان در سالمندان توصیه می‌شود منابع غذایی کلسیم را در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشند.

 نقیایی تصریح کرد: بهترین منابع کلسیم در غذا‌ها شیر و لبنیات است که افراد حداقل باید ۲ تا ۳ لیوان در طول روز استفاده کنند که می‌تواند نیاز‌های کلسیم را در سالمندان برطرف کند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در مورد ویتامین‌ها نیز کمبود‌های شایع شامل ویتامین D است که به دلیل اینکه سالمندان کمتر مبادرت به دریافت آفتاب می‌کنند به همین دلیل توصیه می‌شود ویتامین D را به صورت مکمل دریافت کنند.

او ادامه داد: معمول‌ترین نوع مکمل این ویتامین مکمل ۵۰ هزار ویتامین D است که باید به صورت ماهیانه مصرف شود که از کمبود‌های ناشی از این ویتامین جلوگیری می‌کند و جذب کلسیم را در بدن افزایش می‌دهد.

نقیایی تصریح کرد: دریافت ویتامین B۱۲ نیز برای سلامت سالمندان بسیار اهمیت دارد که تنها در منابع حیوانی موجود است و اگر سالمندان این منابع حیوانی را دریافت نکنند این ویتامین در بدن آنها کاهش می‌یابد همچنین زمینه ساز کم خونی می‌شود.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اگر سالمندان نمی‌توانند غذا‌های حیوانی خود را دریافت کنند بهتر است به صورت دوره‌ای از مکمل‌های ویتامین B۱۲ که به شکل قرص و تزریقی وجود دارد، استفاده کنند.
 
او بیان کرد: مصرف متناسب میوه‌ها و سبزی‌ها نیز برای سالمندان اهمیت دارد، زیرا انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای آنها فراهم می‌کند همچنین سبب می‌شود دستگاه گوارش آنها به درستی کار کند و فیبر مورد نیاز این افراد فراهم شود و قند و چربی سایر غذا‌ها نیز کمتر جذب شود.

نقیایی اظهار داشت: سالمندان باید تلاش کنند از همه گروه‌های غذایی به صورت متناسب دریافت کنند و هرچه بتوانند بیشتر تنوع در غذا‌های خود ایجاد کنند می‌توانند تغذیه مؤثرتری برای سلامت خود داشته باشند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: سالمندان یکی از گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند به همین دلیل نیاز است که طرح‌های حمایتی برای برخی از سالمندان که دچار مشکلات هستند انجام شود.

او تصریح کرد: اجرای این طرح‌های حمایتی برای افزایش سلامت سالمندان منوط به اختصاص اعتبارات لازم از سوی ارگان‌های مرتبط است.

او بیان کرد: در صورتی که اعتبارات برای اجرای این طرح‌ها به درستی فراهم شود دانشگاه علوم پزشکی یزد آمادگی پیاده سازی این طرح‌ها را برای سالمندان دارد که به این طریق منجر به کاهش روند سوء تغذیه در سالمندان شود و سلامتی آنها را ارتقاء ببخشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.