چهارمین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ + متن و حاشیه

چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهارم تیرماه با موضوع سیاست خارجی برگزار شد.

چهارمین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع سیاست خارجی و با حضور آقایان محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و سعید جلیلی برگزار شد.

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در این مناظره نیز به چند بخش سوال پاسخ دادند.

سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزد‌های ریاست‌جمهوری

-پاک آیین: برنامه‌های شما برای بهره‌مندی از فرصت‌های توافقات با چین و روسیه چیست؟
-سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می‌کنید؟
-میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟
-آل اسحاق: ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه‌ای دارید؟
-رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت محور مقاومت در منطقه و دستاورد‌های این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاورد‌ها چیست؟

قالیباف: اولویتم در سیاست خارجی مصوبات نظام است

محمد باقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالات اظهار کرد: شهید سلیمانی باورش این بود که فرصت‌های ما در دل تهدیدات است و هرچه تهدید بزرگ‌تر باشد فرصت‌ها هم بزرگتر است.

او گفت: اولویت بنده دیپلماسی و سیاست‌هایی است که مصوبه نظام است. تعداد قابل توجه‌ای پرونده باز و نیمه باز داریم. اولویتم این است که پرونده بازی نداشته باشیم. مهمترین موضوعی که ما را موفق می‌کند این است که بتوانیم یک اجماع در سطح ملی ایجاد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: حتما مذاکره می‌کنیم و حتما به توافق می‌رسیم. توافق در بند ۶ قانون راهبردی مجلس آمده است. در کنار آن در حوزه داخل به خنثی سازی تحریم می‌پردازم. مهم اجماع و وحدت است و پزشکیان بر آن تاکید داشت. اما ستاد و مشاورانش مواردی را می‌گویند که ما نگرانی داریم که کمتر به نظر اجماع اهمیت دهند.

وی ادامه داد:  اینها باعث می‌شود تنشی بین مردم با مردم و دستگاه‌ها با هم ایجاد شود و صدای مردم شنیده نشود. در قانون راهبردی مشاور آقای دکتر گفت این را مانع لغو تحریم می‌دانیم و اگر مانع است چگونه آن را اجرا می‌کنید؟ رهبری گفتند این قانون مبنای کار است، الان چگونه می‌خواهند آن را پیش ببرند؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: شنیدم گفته‌اند نگذاشتند واکسن وارد شود، اینها مردم را خسته می‌کند و به دهه ۹۰ برمی‌گرداند که دهه تلخی بود. دغدغه ما مسائل اقتصادی است. اینجا هر چه از دکتر شنیدم وحدت و انسجام بود، اما در میدان اتفاقات دیگری می‌افتد.

ستاد پزشکیان نکاتی را مطرح می‌کند که احساس نگرانی می‌کنیم

پزشکیان: هم با خودمان دعوا داریم هم با بقیه

مسعود پزشکیان هم اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی حل شود باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی نگه داریم. برجام متعلق به همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است؛ اکنون دنبال همان برجام هستند که آن را نهایی کنند. دعوا این است که به اسم من نباشد و به اسم شما باشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برجام در حال حل شدن بود، اما اختلافات مشکل ایجاد کرد و روز به روز وضعیت بدتر شد. مزیت اقتصادی کشور نفت و گاز است. در منطقه می‌توانیم ترانزیت شرق و غرب را در دستور کار قرار دهیم، اما چرا نتوانستیم این کار را انجام دهیم؟چون هم با خودمان دعوا داریم هم با بقیه. 

او ادامه داد: شهید رئیسی تلاش کرد تا مشکل را با همسایگان حل و برجام را نهایی کند، اما باز به خاطر مشکلات داخلی این اتفاق نیفتاد. ما باید یک روزی FATF را نهایی کنیم، چرا که با این وضعیت گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. با شعار دادن مشکل مملکت حل نمی‌شود. 

پزشکیان اضافه کرد: اگر قرار است چین، عراق و روسیه مشکلات ما را حل کنند، باید ضوابط بین‌المللی را درست کنیم. باید سهم خود را از بازار با گفتگو و وحدت و انسجام داخلی بگیریم. هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحث‌هایی شوم که می‌گویند گروه شما، جریان شما!

اختلافات‌مان کار را خراب کرد

قاضی‌زاده‌هاشمی: حامیان پزشکیان تک چشمی به دنیا نگاه می‌کنند

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه مناظره انتخاباتی بیان کرد: ما این روز‌ها وقتی بین مردم می‌رویم، مردم انتقاد می‌کنند که چرا واضح صحبت نمی‌کنید؟ زمانی که اعضای ستاد‌ها در حضور نامزد‌ها حرف می‌زنند درباره‌اش سخنی نمی‌گویید. زمانی که دولت روحانی به پایان رسید روابط ما با همسایگان چگونه بود؟ روابط با افغانستان به چه شکل بود؟  جریان مربوط به این دوستان در فکر ایجاد جنگ بی ثمر با طالبان بودند. 

او ادامه داد: حامیان پزشکیان تک چشمی به دنیا نگاه می‌کنند. آنها حتی امنیت را هم گدایی می‌کردند. شهید رئیسی سایه جنگ را از کشور برداشت و با وعده صادق جواب اسرائیلی‌ها را داد، حتی دیپلمات‌های دولت اصلاحات با دیپلماسی شهید رئیسی به ایران بازگشتند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در آن سال‌ها بحرین و جیبوتی هم با ما قطع رابطه کردند و شهید رئیسی نشان داد که استاد روابط بین الملل است. روابط با عربستان هم برقرار شد، مصر با ما وارد رابطه شد و مشکلاتمان با آذربایجان حل شد. به بریکس و شانگهای پیوستیم. 

شهید رئیسی سایه جنگ را از کشور برداشت

پورمحمدی: انتخابات ناموس ایران است

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی نیز در پاسخ به سوالات کارشناسان مناظره گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و باید در داخل توانمند باشیم. در این همه میزگرد و جلسه‌ حرفی از سیاست داخلی زده نشده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما چرا نمی‌خواهیم درباره این سیاست حرف بزنیم؟ موضوع ما انتخابات است و رهبر فرمودند با انتخابات و مشارکت می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما در این چند روز افزایش مشارکت‌ نمی‌بینیم. هیچ حس و حال جدیدی در کشور نیست. 

وی ادامه داد: انتخابات ناموس ایران است و جمهوری اسلامی با حضور مردم شکل گرفته است. وقتی به وزارت کشور رفتم، متوجه شدم انتخابات مشکلات زیادی دارد. به رهبری نامه‌ای نوشتم و این نامه به مجمع رفت. ۸ سال طول کشید تا سیاست‌های انتخاباتی مطرح شود. این طرح سال ۹۵ تصویب شد و تا امروز قانون انتخابات تصویب نشده و در مجلس یازدهم قالیباف اصلا  به آن توجه نکرد.

پورمحمدی اظهار کرد: تعیین صلاحیت‌ها نباید شناور باشند. قوانین انتخابات نباید به این شکل باشد. همه ما باید اعلام کنیم از چه جریانی هستیم و چه برنامه‌هایی داریم. تا مشکلات حل نشود وفاق و اجماع و عدم اشتیاق به مشارکت باقی می‌ماند. تا اینها باقی بماند نه مسائل اقتصادی حل می‌شود نه مسائل بین‌الملل.

 آقایان لاریجانی و جهانگیری تائید نشدند. چه تفاوتی بین ما و آنهاست؟

جلیلی: بهترین فرصت‌ها در روابط سیاست خارجی است

سعید جلیلی نیز در این مناظره اظهار کرد: بهترین فرصت‌ها در روابط سیاست خارجی است. باید مشخص شود در کشور‌هایی که بیشترین قرابت را با ما دارند چقدر ارزآوری ایجاد می‌شود؟ گاه از اختلاف دیگران فرصت ایجاد می‌شود. زمانی روابط ما با ترکمنستان ۶ میلیارد دلار بود، اما بعد‌ها تبدیل به ۲۰۰ میلیارد دلار شد.

او ادامه داد: هر جا که فرصت وجود دارد، نباید آن را کنار گذاشت. شهید رئیسی توانست نیم میلیارد دلار صادرات فنی و مهندسی ما را به رخ بکشد. در گردشگری، آموزش، سلامت با دیپلماسی می‌توان کلی برای کشور فرصت ایجاد کرد.

جلیلی گفت: باید روابط اقتصادی هم به بیشترین حد برسد. امروز در برخی از کشور‌ها فرصت‌ها را داریم، فقط بازار پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار است که سهم ما خیلی کم است.

ایراد این است که فقط به چند کشور توجه کنید

زاکانی: دیپلماسی اقتصادی نیاز به تحول دارد

علیرضا زاکانی نیز در این مناظره انتخاباتی گفت: ما در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی، ایده‌های خود را ترسیم کردیم. باید قدرت و ظهور قدرت ایران را به رخ بکشیم. مکتب امام، رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تکیه بر مردم سه موضوع مهم در سیاست خارجی است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: امروز جهان در حال تغییر است و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی درستی در منطقه داشت. پیام انقلاب اسلامی در جهان با همه وجود شنیده می‌شود. وقتی از آزادی قدس صحبت می‌کنیم، این پیام در آمریکا هم خریدار دارد. سیاهنمایی که از ایران داشتند باید شکسته شود.

زاکانی اظهار کرد: از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کنیم تا به جای وابستگی به دیگران، دیگران را به خود وابسته کنیم. وقتی در منطقه به گونه‌ای عمل می‌کنید که بدون شما نمی‌شود تصمیم گرفت برای خود قدرت ایجاد می‌کنید. دیپلماسی اقتصادی نیاز به تحول در وزارت خارجه دارد. باید مسیری را رفت که ایران را در قله‌های جهان بنشاند.

حصاری که دور ایران کشیده اند، باید شکسته بشود

قالیباف: در فرصت سازی، ظرفیت‌های بریکس و شانگهای را داریم

محمدباقر قالیباف در ادامه مناظره چهارم بیان کرد: من متوجه نشدم ستاد آقای پزشکیان برای مذاکره چه برنامه‌ای دارد، در حالی که قانون راهبردی را مانع این کار می‌داند. ماده ۶ قانون راهبردی فرصت اقدام متقابل به ما می‌دهد.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: پروتکل الحاقی را در قانون راهبردی متوقف کردیم، مثلا با آزاد شدن فروش نفت می‌توانیم آن را اجرا کنیم، یعنی یک گام آنها و یک گام ما؛ باید پایاپای باشد. 

وی گفت: ما ترامپ را دیدیم و باید حساب شده کار کنیم. در فرصت سازی، ظرفیت‌های بزرگ بریکس و شانگهای را داریم. با کشور‌های نوظهور که مخالف آمریکا هستند، می‌توان کار کرد.

قالیباف اظهار کرد: در میزگرد سیاسی نشان دادم ایران را چگونه در ترانزیت هوایی دور می‌زنند و ما از یک درآمد بزرگ محروم هستیم. در چابهار گفتم که پایتخت دوم اقتصادی ایران را در آنجا می‌گذاریم. ۲۵ درصد راه آهن‌های ما هیچ منفعتی ندارد. حرف از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری و ۸۰ میلیون دلاری می‌زنیم، اما قرارداد‌های ۲۴ میلیارد دلاری باز داریم.

پزشکیان:  آنها که سفارت عربستان را آتش زدند، الان پست گرفته‌اند

مسعود پزشکیان در ادامه مناظره انتخاباتی بیان کرد: من یک اصولگرا هستم، اما برای اینکه به اصول برسیم باید اصلاحات را انجام دهیم. باید کشور را از حالتی که یک جریان برای آن تصمیم‌گیری کند خارج کنیم، غیر ممکن است که یک کشور بتواند با یک جناح اداره شود. 

  نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت؟ اصلاح طلبان؟ سفارت عربستان را چه کسی آتش زد؟ این امر باعث شد همه سفارتخانه‌ها جمع کنند و از کشور بروند و یا روابط خود را محدود کنند. 

او گفت: همان افرادی که از سفارتخانه بالا رفتند در پست‌ها و مقام‌ها حضور دارند. بهتر است صادقانه رفتار کنیم. چه کسی روندی ایجاد کرد تا جوانان از کشور خارج شوند؟ بنده از اولین روزی که ثبت نام کردم گفتم که سیاست‌های مقام معظم رهبری را اجرایی خواهم کرد، چرا که نجات کشور در این مسئله است. 

پزشکیان افزود:  قرار بود در ابتدای مجلس تورم را کاهش دهیم و زندگی مردم را درست کنیم، اما چرا نتوانستیم؟ حرف زدن که هزینه‌ای ندارد. شهید رئیسی خودش به شدت پیگیر بود موضوع برجام را حل کند. با تمام وجود معتقدم اگر سیاست‌های کلی را اجرا می‌کردیم و به کارشناسان انگ نمی‌زدیم وضعیت بهتر بود. 

پورمحمدی: جلیلی معاون من را خواست و گفت میخواهی انقلاب رنگی راه بیندازی؟

مصطفی پورمحمدی اظهار کرد: اساس سیاست داخلی است. عنوان کردم که نظام ما با مردم به اینجا رسیده و عده ای، اما نقش مردم را باور ندارند. یکی از ساختار‌های روشن برای جلب مشارکت مردم و شناسنامه کردن فعالیت‌های سیاسی، فعالیت‌های حزبی است که گروه‌ها و نامزد‌ها برنامه داشته باشند و تحلیل خود را از شرایط بگویند.

او بیان کرد: وقتی دوستانی سامان سیاسی را قبول ندارند، می‌توانیم امیدوار به سامان دادن اوضاع باشیم؟ همین دوست ما آقای جلیلی، ایشان معاون ما را خواست و گفت شما به دنبال انقلاب مخملی در ایران هستید. 

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مردم ما باید در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند. دیپلماسی اقتصادی مهم است. توافقات منطقه‌ای در دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی شده و مهمتر از همه ایجاد پروژه‌های مشترک است.

وی ادامه داد: درباره بحث کرسنت باید بگویم در سال ۸۲ قرار شد از یک میدان مشترک گازی سهم خود را برداریم و بفروشیم. اختلافاتی بود. دیوان محاسبات ورود پیدا کرد و البته من نقشی نداشتم. در این پروژه قرار بود گار را بفروشیم و پول بگیریم و امنیت مشترک داشته باشیم، اما چرا جلوی آن را گرفته شد؟

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: یا آقای زنگنه مجرم است یا دوستانی که جلوی آن را گرفتند. این قرار داد میلیارد‌ها دلار خسارت به ما زد. یا آقای جلیلی خائن است و یا آقای زنگنه. امثال این مشکل زیاد داریم.

قاضی‌زاده‌هاشمی: دوستان پزشکیان می‌خواهند مردم را بترسانند

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه مناظره گفت: آقای پزشکیان صحبت‌های خوبی می‌کنند، اما بهتر است به صحبت‌های افرادی که اطرافشان هستند، نظارت کنند. ما با همسایگان دوستیم و پیشرفت آنها را پیشرفت خودمان می‌دانیم. اما به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام که نگاه خود تحقیری داشته باشیم.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: آقای پزشکیان یادتان است یک روزی وقتی رئیس جمهور ایران به ترکیه می‌رفت خیابان‌ها بسته می‌شد و مردم آن کشور به مسئولان خود می‌گفتند که شعار ما می‌توانیم مردم ایران را یاد بگیریم. متاسفانه وقتی دولت یازدهم و دوازدهم روی کار آمد عقب افتادیم، چرا که نهضت سوخت و ساز و فعالیت متوقف شد. 

وی ادامه داد: وقتی شهید رئیسی می‌خواست دوباره این کار‌ها را شروع کند عده‌ای طلبکار شدند. ما در دولت ایشان به دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق نیز شدیم. ایران همیشه الهام بخش کشور‌های منطقه و جهان بوده و است. 

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: با وجود اینکه ما درگیری با کشور پاکستان داشتیم، اما مردم این کشور استقبال بسیار زیادی از شهید رئیسی کردند. ما تا قبل از دهه ۹۰ مشکل قهر مردم با صندوق‌های رای را به این شکل نداشتیم.

 قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: مشارکت مردم در سال ۸۸ بود، اما چرا بعد از آن اتفاقاتی افتاد که مردم با صندوق‌ها قهر کردند؟ اکنون دوستان آقای پزشکیان می‌خواهند مردم را بترسانند و دعوت کنند که اگر نیایید چنان می‌شود و چنین می‌شود. 

او اظهار کرد: مردم با صندوق‌های رای قهر کردند، چون دوگانگی دیدند. مثلاً وزیر مسکنی که مسکن نساخت در حالی که خانه خودش در باستی‌هیلز بود و وقتی داشت می‌رفت به این کار خود افتخار می‌کرد. وقتی چنین افرادی سرکار باشند، مردم نجیب ما چه فکری می‌کنند؟

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در ماجرای سال ۹۸ رفتاری که با مردم شد خوب نبود. در همان سال چه کسی اینترنت جهانی را بست؛ این فرد اکنون قائم مقام ستاد آقای پزشکیان است! همین دوگانگی‌ها را مردم می‌بینند که دچار تردید می‌شوند.

جلیلی: در کرسنت فساد صورت گرفته است

سعید جلیلی در ادامه برنامه گفت: اگر از اداره کشور صحبت می‌کنیم یکی از موضوعات مهم این است که باید به موضوعات مختلف اشراف داشته باشید. با جملات مختلفی که در راهرو می‌شنوید تصمیم نگیرید.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در سیاست یک تصمیم غلط میلیون‌ها نفر را متضرر می‌کند. وفاق یعنی درباره موضوع تشخیص درست داشته باشید. پورمحمدی جمله‌ای را درباره FATF مطرح کرد که اصلا موضوع کنوانسیون این نبود.

او ادامه داد: وقتی شما موضوع را نمی‌دانید، چگونه می‌خواهید رئیس جمهور شوید؟ شما ۳۹ بند FATF را انجام می‌دهید، بعد روزنامه می‌نویسد واکسن را به دلیل FATF نمیتوانیم بخریم. پس چرا شهید رئیسی توانست واکسن بخرد؟

جلیلی بیان کرد: بعد اینکه به برجام عمل کردید و تمام بندهایش را اجرا کردید بعد کشور را بدهکار کردید. در کرسنت فساد صورت گرفته و اموال کشور را قرارداد بستند، بعد دادگاه اعلام کرد که چرا همان کسی را که متهم بود را به عنوان وزیر معرفی کردید؟

پورمحمدی خواب‌نما شده است

زاکانی: کرسنت دستپخت خاتمی، ظریف و روحانی است

زاکانی نیز گفت: خیلی از مواردی که مطرح می‌شود برای بی برنامگی است و مجبور می‌شویم حرف‌هایی بزنیم که بعدا خجالت زده می‌شویم. روحانی قرار بود اعتبار را به پاسپورت ایران برگرداند، اما ۶۴ دانشجو اخراج شدند. به هواپیمای ظریف بنزین ندادند و به کودک ایرانی در آمریکا دستبند زدند. مشکل ما جریان تحریف است و تا تحریف شکست نخورد تحریم شکسته نخواهد شد. 

او ادامه داد: بنده کارنامه ام اداره کمیسیون برجام است و پزشکیان هم بود که برجام را نخوانده بود، اما اظهارنظر می‌کرد. این گزارش را در مجلس خواندیم و بند به بند حرف ما درست بود. برجام چیزی نبود که رهبری بخواهند، بلکه مذاکره را می‌خواستند و بعدا فرمودند خط قرمز‌ها رعایت نشد. گزارشات سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه آقای ظریف به مجلس را بخوانید. تمام می‌گوید که نشد، نشد، نشد.

 زاکانی گفت: برجام نکته‌ای است که مثبت و منفی آن را گفتیم و یک عده نمی‌خواستند مردم بفهمند. خلاف گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود. وندی شرمن به این حرف خندید و گفت ما تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم نه اینکه برداریم. رئیسی توانست قدرت منطقه‌ای وجهانی ما را افزایش دهد. پزشکیان و پورمحمدی بدانند که با چین ۱۳ میلیارد یورو قرارداد بستم و ضمانتنامه‌اش دستم است

وی ادامه داد: . در کرسنت مدعی هستم که خیانت بزرگی صورت گرفت. مشکل آقای پورمحمدی در کرسنت این است که پرونده SFO را از دفتر یزدان پناه درآورد و پیش خودش بایگانی کرد. کرسنت دستپخت خاتمی، ظریف و روحانی است.

بخش دوم سوالات کارشناسان مناظره چهارم انتخابات

-عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می‌شود؟

-سیدعباس موسوی:دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟

-جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین المللی یا میان این دو؟ 

-عباس عراقچی: خنثی سازی تحریم‌ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه‌های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

-صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می‌شود؟

 قالیباف: سردار سلیمانی به دنبال دوقطبی کاذب نمی‌رفت

محمدباقر قالیباف در مناظره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: این نکته را عرض می‌کنم که با پزشکیان موافقم که پشت تریبون حرف نزیم و در جای دیگر حرف بزنیم، چون این مسائل در بین مردم ناامیدی ایجاد می‌کند. شهید سلیمانی برای همه ما در رفع تحریم، قدرت منطقه‌ای و فرصت و تهدید الگو است.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در بیست سالی که در نیروی قدس با ایشان همکاری داشتم ویژگی‌اش این بود که به دنبال دوقطبی کاذب نمی‌رفت و در وسط میدان با هر کسی که می‌جنگید همزمان با او حرف می‌زد.

وی گفت: شهید سلیمانی قدرت حل مسائل را داشت؛ انرژی نبود که از حالتی به حالت دیگر تبدیل شود و موضوع را استحاله نمی‌کرد و زیر فرش یک آشغال را قائم نمی‌کرد. قدرت شهید سلیمانی این بود که وحدت و اجماع را ایجاد می‌کرد. ما بار‌ها به جلساتی برای اجماع سازی در خارج از کشور می‌رفتیم که در شبانه روز سه ساعت استراحت نمی‌کرد. آیا ما اینطور رفتار می‌کنیم؟

قالیباف افزود: یک جا میگویند روی موشک ننویس الموت الاسرائیل و یک نگاه عملیات وعده صادق است. امروز دو بال امنیت و اقتصاد داریم. توانستیم با اجماع با کشور‌های منطقه جلوی آمریکا بایستیم و از فرصت‌های اقتصادی آن استفاده کنیم. با تردید در تصمیم‌گیری‌ها کشور ما را دور زدند. ما ۲۴ میلیارد دلار قرارداد داریم که آماده است. سرمایه قابل توجه مردم در بانکهاست و یا تبدیل به ارز شده است.

پزشکیان: عده‌ای توهم دانایی دارند

مسعود پزشکیان نیز گفت: کار را باید با کارشناسان حل کرد. تا مشکلات موجود را با نگاه کارشناسانه بررسی نکنیم، حل نمی‌شود. بحثی که آقای زاکانی گفت من گفتم سوادش را ندارم. مشکل این است که این دوستان هم سوادش را نداشتند. از این دوستان پرسیدم روش ارزیابی شما چیست؟ آقای جلیلی هم در جلسه بود که گفتم برجام را نپذیریم. گفتید آلترناتیو چیست؟ گفتند نمی‌دانیم، برنامه نداریم.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: من می‌فهمم که نمی‌فهمم. مشکل کشورم است که عده‌ای فکر می‌کنند عقل کل هستند. بی‌سواد نیستم. همه مراحل تحصیلی را در مدارج بالا گذرانده‌ام. مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناسان باید حل کنند. دوستان چقدر دوره دیدند. چند مشکل حل کردند که حالا می‌گویند نسخه داریم؟

او متذکر شد: ترامپ می‌خواست برجام را آتش بزند. در مجلس برادران می‌گفتند برجام را آتش می‌زنیم. چه فرقی بین ترامپ و این عزیزان است؟ باید بپذیریم که کارشناسان تصمیم بگیرند. نه اینکه عده‌ای سواد ندارند و توهم دانایی دارند.

 قاضی‌زاده‌هاشمی: روحانی صحنه‌گردان اصلی ستاد پزشکیان است

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار کرد: چه کسانی لانه جاسوسی را تصرف کردند و در کدام دولت به سفارت عربستان و انگلیس تعرض شد؟ چرا دولت نتواست آن را مدیریت کند؟ رئیس دولت رئیس شورای امنیت است، آیا نمی‌توانست موضوع را کنترل کند؟ همه مشکلات بچه‌های حزب اللهی هستند؟

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوریافزود: آقای پزشکیان یکی از کارشناسان کنار شما پذیرفت دولت شهید رئیسی میلیون‌ها نفت فروخت و بعد عنوان کرد این فروش برای آن بود که آمریکا پیچ را شل کرد. آیا دولت روحانی تلاش نکرد بایدن پیچ را شل کند؟

او ادامه داد: آمریکایی‌ها چرا این پیچ را برای شهید رئیسی شل کردند؟ آیا این موضوع اعتراف به آن نیست که توانایی شهید رئیسی بود؟ آقای پزشکیان و آقای روحانی که صحنه گردان اصلی هستید. فهمیدید که زبان دنیا را چه کسی بلد است و توانست خواسته‌های خود را به آمریکایی‌ها بفهماند؟ 

 پورمحمدی: جلیلی مانع قرارداد کرسنت شد

حجت‌الاسلام پورمحمدی هم گفت: به هر حال بحث تحزب جدی است. بفرمایید قبول دارید یا نه؟  من هیچوقت ادعای دانستن ندارم و آقای جلیلی شما که همه چی می‌دانید و دولت سایه دارید بفرمایید در خصوص این مسائل مربوط به کرسنت حاضر نیستید با متهم اصلی مناظره کنید؟

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: شما مانع انجام کرسنت بودید و می‌گویید فساد دارد. من هم در سازمان بازررسی بودم و پرونده‌ها را در اختیار دارم. مشکل خیلی از افراد با من همین است. اما شما چرا حاضر به مناظره با خیانتکار نیستید؟ اموال این ملت به تاراج رفته و جریمه ۱۸ هزار میلیارد دلاری علیه ملت آمده است.

 پورمحمدی افزود: شما می‌گویید خواب نما شده ام! اما بعضی‌ها از خواب بیدار نشده اند و مسائل خارجی را نمی‌فهمند. شما در نامه تان نوشتید که مثلا به کنوانسیون پالرمو بپیوندیم و این را نمی‌خواهم باز کنم. اینجا جای بزن درو و بگو درو نیست؛ این مسائل جای بحث دارد. شما که علامه دهر هستید جایی عمل کردید؟ شما در رشته خودتان هم موفق نبودید. نمی‌شود فقط شعار داد.

بگومگوی جلیلی و پورمحمدی

جلیلی خطاب به پورمحمدی گفت: تو گفتی برنامه‌های خوبی داری به من بده تا اجرا کنم. پورمحمدی جواب داد: من مثل شما ۱۵ سال برای ریاست‌جمهوری زنبیل نگذاشتم.

 سعید جلیلی ادامه داد: اتفاقا باید می‌گذاشتید؛ اگر برنامه داشتید برای کشور باید می‌گذاشتید. رویکرد ندارید. ابتدا می‌گویید تحزب، بعد هم می‌گویید ما برنامه نداریم بدهید ما اجرا کنید. همین‌ها که می‌گفتند برجام خوب است، دلار بعد از برجام از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: شما از پرونده‌های فساد دفاع می‌کنید. جای فساد در دادگاه است نه در تلویزیون. نمیدانم از کجا به شما این الهامات می‌شود. کسی به من نگفته بیایید مناظره کنیم. موضوع و برنامه جدی من مبارزه با فساد است.

او اضافه کرد: شما در سازمان بازرسی بودید، باید بگویید چرا با فساد مبارزه نکردید؟ بله، من با فساد مبارزه می‌کنم و می‌دانم شما صدایتان در می‌آید. سیاست خارجی باید سرمایه‌های ملت را ارتقا دهد، نه اینکه بر باد دهد.

جلیلی گفت: همان کسانی که می‌گفتند باید چرخ اقتصاد بچرخد، بعد گفتند برجام اقتصادی نیست. همین رفتار‌های شما باعث شد سلیمانی عزیز ما شهید شود. این بود سیاست خارجی موفق؟ بعد هم بگویید من صبر راهبردی کردم.

زاکانی: خاتمی، زنگنه و  روحانی را به مناظره دعوت می‌کنم

علیرضا زاکانی در ادامه مناظره انتخاباتی اظهار کرد: عراقچی، ظریف، شمخانی و روحانی همه آمدند و ما حرف همه را شنیدیم. آقای پزشکیان، ما گذاشتیم همه موافقان و مخالفان صحبت کنند و دیدید که ۱۰۰ درصد این برنامه درست بود. من هرگز درباره آتش زدن حرفی نزدم. من به عمرم درباره تکذیب و تایید از دیوار بالا رفتن سفارت حرفی نزدم. مردم عزیز ایران، با پشتوانه تهی و با احساس می‌خواهند رای بگیرند.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: این گزارشات آقای ظریف است و همه آنچه ما تشخیص دادیم درست از آب در امد. آقای پورمحمدی درباره تحزب گفت. بنده بزرگترین حزب و تشکل‌های دانشگاهی را ساماندهی کردم.

او ادامه داد: ناظر به حوزه کرسنت گفتید، من تعجب کردم که پورمحمدی چرا این موضع را گرفت. در دوره خاتمی بزرگترین خیانت‌های نفتی نظیر کرسنت و توتال به کشور شد. در برابر خود روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی هم بود. خاتمی، زنگنه و  روحانی را به مناظره دعوت می‌کنم که بگویم چه جنایتی در این کشور در حق ملت شد. نمی‌گذاریم عده‌ای حق شما را به یغما ببرند.

 قالیباف: اولین کارم ایجاد سپر حمایتی برای مردم است

محمدباقر قالیباف در ادامه مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعد از دهه ۹۰ امروز مردم ما در حداقل‌های زندگی دچار مشکل هستند. در طول عمر مدیریتی ام به دنبال کار برای مردم بودم. حتما باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم انجام دهیم. مردم ما نجابت به خرج دادند، اما تحملشان سر آمده است، اولین کار بنده ایجاد سپر حمایتی برای مردم است.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: سلامت مهم است. مردمی که در معیشت و مسکن دچار مشکل هستند درآمد خود را خرج بیماری فرزندشان می‌کنند. ما سرانه را به ازای هر نفر هشت تا نه میلیون می‌دهیم. خیلی‌ها وام گرفتند و خانه را نگرفتند و قسط وامشان را رسیده است. 

او افزود: به طور روشن گفتیم که هر کس خانه ندارد دویست متر زمین می‌دهیم که اگر این اتفاق بیافتد دیگر جلوی مردم دست انداز نمی‌افتد، چون اگر زمین باشد یک بساز و بفروش ۶۰ به ۴۰ آن را انجام می‌دهد. در بیش از ۸۰ درصد شهر‌ها قادریم که این کار را انجام دهیم. 

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در حوزه خودرو، جوان‌هایمان دچار مشکل هستند. صنعت خودرو از ما رانت گرفته، اما ما را خودروساز نکرده است. در خودروی سنگین بیشتر آنها اسقاطی هستند که روش‌هایی وجود دارد که میتوان جایگزین کرد.

 پزشکیان: تصور می‌کنیم عقل کل هستیم

مسعود پزشکیان هم اظهار کرد: باید انسجام داخلی را حفظ کنیم. مردم با ما مشکل دارند. از اتاق بازرگانی بپرسید که چه بلایی سر تولید و اقتصاد کشور آمده است. در دنیا از نظر گاز و نفت اول هستیم، اما تابستان برق مردم را قطع می‌کنیم و در زمستان گاز را. در میادین مشترک چقدر ضرر می‌کنیم؟ امارات سهم خود را می‌برد، اما ما عین خیالمان نیست.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: دوستان بگویند اگر برجام را نپذیرفتیم وفاق ملی را می‌خواهیم چگونه حل کنیم؟ با افرادی دعوا داریم که رهبری فرمودند آنها صادق‌ترین و شجاع‌ترین افراد هستند. اگر برجام نباشد برنامه بعدی دوستان برای حل مشکلات کشور و مردم چیست؟

وی افزود: سرمایه‌گذاران گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند حالا دوستان بگویند می‌خواهیم مدینه فاضله درست کنیم، اما با حرف مشکلات مردم حل نمی‌شود. بهتر است پس از دعوا و خان جلوه دادن دیگران برداریم. قدرت اصلی ما مردم هستند، اما ما را قبول ندارند و نخبه‌ها از کشور خارج می‌شوند به دلیل اینکه تصور می‌کنیم عقل کل هستیم و بقیه چیزی حالیشان نیست.

پورمحمدی: با شعار و عصبانیت مشکل حل نمی‌شود

 پورمحمدی ادامه داد: دوستانی که اطلاعات کامل و دانش دارند، باید تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام نزنند و این روز‌ها می‌گذرد. قراردادی سال ۸۱ بسته شده و ۶ سال بعد رفتیم سازمان بازررسی و کارهایش را انجام دادیم. آقای احمدی نژاد ۲ بار خواست این کار به اتمام برسد. دوستان جواب بدهند چرا جلوی آن را گرفتید؟ با شعار و عصبانیت مشکل حل نمی‌شود.

  نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: خوب شد آقای زاکانی گفت که آماده مناظره هستند. ما مسئله‌ای نداریم. مردم باید بدانند در این ۱۸ سال چه شده است. قطعنامه‌هایی در سازمان ملل بود و ملت را بیچاره کرد. چرا شما که ادعا دارید نتوانستید مشکل را حل کنید؟

او ادامه داد: چرا آن قدرت دانش و مذاکرات شما عمل نکرد و در سازمان ملل گیر کردید. شما باید پاسخ گوی اقدامات خودتان باشید. امروز در دفاع از مردم فلسطین پیشران هستیم. امروز می‌توانیم با صدای بلند ادعا کنیم هم غزه، هم لبنان و ... جانم فدای ایرانی که سختی‌ها را تحمل کرد و حتما به قله‌ها نیز خواهد رسید.

 قاضی‌زاده‌هاشمی: امیرعبداللهیان از نقد‌ها نترسید

 قاضی‌زاده‌هاشمی نیز گفت: مشکل ما این است که آقای پزشکیان به جای اینکه به سوالات جواب دهد سوال جدید طرح می‌کند. بعضی از دوستان که دوز چندم واکسن فایزر زده بودند مصاحبه کردند و گفتند ما اجازه نمی‌دهیم مردم موش آزمایشگاهی شوند و نمی‌گذاشتند واکسن وارد شود.

وی افزود:اگر شهید رئیسی از برجام خارج می‌شد آقای پزشکیان شما او را متهم نمی‌کردید؟ دست جمهوری اسلامی را بسته بودند چگونه خارج می‌شدیم. ارزان فروشی کردیم و اسم آن را دیپلماسی گذاشتیم. دیپلماسی شهید امیرعبداللهیان مبتنی بر خلق قدرت برای ایجاد توازن بود. این شهید بزرگوار از نقد‌ها نترسید و با قدرت جلو رفت و به نتیجه رسید.

 جلیلی: ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

سعید جلیلی در این مناظره انتخاباتی اظهار کرد: دوستانی که حرف از تحزب می‌کنند کار دقیق حزبی را می‌گویند زنبیل گذاشتن! سه قطعنامه‌ای که صادر شد آقای پورمحمدی مسئول بودند، اما الان یادش نیست. این گذشته‌ای که دارند حرف میزنند هیچ نتیجه‌ای نداشت. طرف غربی می‌گفت ما خارج می‌شویم بعد طرف ایرانی میگ‌فت خارج هم شوید، ما هستیم. خب گفتند ما خارج می‌شویم. می‌گویید چرا دنبال می‌کنید؟ چون طلب ماست.

او اضافه کرد: چرا مجدد ملت را می‌ترسانند؟ زیرا بلد نیستند. در همین زمان که برجام امضا شد رشد اقتصادی ما صفر شد و منفی. با این روش‌های غلط در سیاست خارجی که هنوز ترامپ نیامده بترسید و بترسانید و بگویید اگر جهشی هم بوده خود امریکا خواست؛ این نمی‌تواند برای کشور جهش ایفا کند.

جلیلی گفت: در سریلانکا نیم میلیارد دلار قرارداد تجهیزاتی امضا شد، با بسیاری از کشور‌ها می‌توان این قرار داد را امضا کرد. در عربستان ۶ میلیارد دلار قرارداد ما بود. همین‌ها رساندند به ۲۰۰ میلیون دلار.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: ما از امنیت کشور دفاع می‌کنیم. در سوریه چه کسی تصمیم درست گرفت؟ ما فقط به گفتگو کفایت نکردیم. کمیته مقابله با تحریم تشکیل دادیم. ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم.

زاکانی: در سیاست بین مردم دیوار نکشیم

علیرضا زاکانی نیز اظهار کرد: ما هیچ راهی نداریم جز اینکه مشارکت کنیم و هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم و هم امانتدار مردم باشیم. در سیاست بین مردم دیوار نکشیم و ادیان را مقابل هم قرار ندهیم. همه ایرانی‌ها با هر سلیقه‌ای عزیز هستند.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: نگاهمان این است که تمام اقوام و مذاهب عزیزند، اما دوستان می‌خواهند دیوار بکشند. مردم ما از رفع تبعیض و مبارزه با فساد خوششان می‌آید، اما یک عده زالوصفت خوششان نمی‌آید. 

زاکانی افزود: ما در یک روز ۲۰۳ هزار مسکن را شروع کردیم و یارانه طلا حقشان است، اما به آنها نمی‌دهند. مردم در حوزه معیشت و سلامت نباید دغدغه داشته باشند.کسی جلوی برجام را نگرفته و ما دنبال اجرای آن هستیم. ما سهم خود را انجام دادیم، اما آنها آتش زدند و گفتند کسانی که مذاکره کردند دقت نداشتند. 

 قالیباف: ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است

محمدباقر قالیباف در مرحله آخر مناظره چهارم اظهار کرد: ستادی  که امروز آقای پزشکیان با او کار می کند همان ستاد آقای روحانی است. برای همه ما مشخص است. این یعنی برگردیم به یک دهه قبل. دو مرتبه برگردیم به رشد زیر ۱ درصد؛ نقدینگی ۲۶ برابر؛ تنشهای بین قوا؛ اختلافات بین مردم؛ تنشهای بین رهبری و بعضی موضوعات دیگر. یعنی شکاف بیشتر بین مردم و دولت. یعنی دومرتبه اخلال صورت بگیرد در حکمرانی کشور.

او با بیان اینکه آیا واقعا سزاوار است در این مسیر حرکت کنیم؟گفت: اتفاقات دو سه روز اخیر گواهی بر حرفهای ماست. مطمئنم مردم عزیز ما اینطور تصمیم میگیرند که رو به جلو برویم و رویای ایران بزرگ را بسازیم. همانطور که حسرت حوزه دفاعی ما را همه می خورند در حوزه اقتصادی هم همینطور باشد.

امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم

پزشکیان: ۴ نفر در مقابل من قرار گرفته‌اند

مسعود پزشکیان نیز بیان کرد: ۴ نفر در مقابل یک نفر و ۵ دقیقه در مقابل بیست دقیقه جای بحث دارد. امیدوارم آقایان تا آخر بمانند که مشکلی نداشته باشد. مبنای سیاست خارجی من عزت و حکمت و مصلحت است؛ اما درک من از این اصول سه گانه با سایر نامزدها مغایر است.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: عزت را در بهبود زندگی شما مردم جستجو می کنم. در یک کلام، من سیاست خارجی را یعنی هم ارتقای جایگاه و امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه ‌و آسایش برای تک تک ایرانیان می دانم.

پزشکیان اظهار کرد: ای مردم دوست داشتنی من تانک و نقطه زن نیستم من غلط‌انداز و لاف‌زن نیستم. من خاک پای شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.

با شعارهای دهن پر جیب مردم نباید خالی شود

قاضی‌زاده‌هاشمی: عده‌ای معتاد توافق هستند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم اظهار کرد: تحریم نه بی تاثیر است و نه آخر دنیا؛ هم باید مذاکره کرد و هم تلاش کرد آثار تحریم را به قدری از بین ببریم که انگیزه و طمع دشمن از طرف دشمن بخشکد. رئیسی عزیز زبان دنیا را دقیقاً می‌شناخت.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اگر می‌خواهید پیچ تحریم‌ها شل بماند، این کشور محتاج تداوم راه زیرکانه و واقع بینانه و دلسوزانه شهید رئیسی دارد. عده‌ای معتاد توافق هستند.

وی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند دوباره با وعده لغو تحریم رای بیاورند هرگز نمی‌توانند تحریم‌ها را لغو کنند، چون تحریم سیاست کلیدی آمریکاست.

تحریم سیاست کلیدی آمریکاست

جلیلی: چرا برخی از کشور می‌روند؟

سعید جلیلی هم اظهار کرد: امروز کشور ایران این موقعیت را دارد که در برخی کالاها هاب (قطب) منطقه شود. می‌گویید چرا برخی از کشور می‌روند؟ چون برایشان بازار درست نکرده‌ایم.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: قدرت کشور را با استفاده از فناوری‌هایی که موجب اقتدار کشور می‌شود افزایش دهیم. در سالهایی که مسئولیت شورای امنیت ملی را داشتم بیشترین اختلاف بین قوای سه گانه بود اما بیشترین پناه آوردن به این شورا بود برای وفاق بین قوا.

ایران این موقعیت را دارد که در برخی کالاها هاب منطقه شود

زاکانی: آمده‌ایم مشکلات کشور را حل کنیم

علیرضا زاکانی نیز در پایان مناظره چهارم انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: هم برنامه دارم هم کارنامه. ناامید نشوید، آمده‌ایم مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل به خدا حل کنیم.  به پای صندوق‌های رای بیایید حتی اگر به من رای نمی‌دهید.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: عزیزم و همکارم دعوت به وحدت و عدم دعوا می‌کند، اما مشاوران و در ستاد ایشان اختلاف‌اندازی و تفرقه‌افکنی می‌کنند و میکروفن پرت می‌کنند.

 به پای صندوق‌های رای بیایید حتی اگر به من رای نمی‌دهید

خبرنگاران: محمدامیرحسینی، فاطمه سیدی، محمدحسین نیک‌خوی متین و فاطمه تورانلو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
رای ما جناب دکتر مسعود پزشکیان جراح اقتصاد کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
تیم جراحی بیژن زنگنه ، آخوندی،نعمت زاده، نوبخت ، روحانی وهمتی قطعا مریض میمیره و کشور نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۶ تير ۱۴۰۳
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
من مناظره دیشب رو کامل دیدم و فهمیدم رای دادن کار اشتباهی است،چون باتوجه به گفته کاندیدا هیچ کدوم نمی توانند مشکلات مردم رو حل کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
این تفکر شما اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۲۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بهترین گزینه برای ریاست جمهوری آقای سعید جلیلی هستند تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
به کوری چشم امثال تو رای میدیم. اونم به جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۶ تير ۱۴۰۳
شايد پزشکیان بهتر باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درود بر شهید رئیسی سلام بر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
متولد۷۵ مجردم
۱۱:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
من رای نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۵:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
متولد 75 که هنوز بچه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
ما دیشب منا طره
دیدیم نظرم برگشته که رای نمی دیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اشتباه نکنید کشور به نقش تک تک ما نیاز داره
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۲۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
به درک که رای نمیدی،،فکر میکنی هنر میکنی رای نمیدی...اگر سرنوشت کشور و مردم براتون مهم بود رای میدید با افتخار نه اینکه بگید رای نمیدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
مردم عزیز هوشیارباشین رای ما زاکانی جلیلی هست به افرادی امثالی مثل پزشکیان رای ندهید به خاک سیاه نشوندن بدبخت کردن شماها کم خاتمی کم روحانی الان هم پزشکیان از باشگاه خبرنگاران جوان مطلب من را بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اتفاقا جلوی به قدرت رسیدن آدمایی مثل جلیلی و زاکانی و قاضی زاده رو بگیریم که نه تنهابه قدرت میرسن بلکه برای دولت های دیگه هم مشکل ایجاد کردن و مانع پیشرفت شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
از طرف خودت رای بده و حرف بزن. رای ما پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
زاکانی شهر تهران رو بهم ریخته ساختمان‌ها بدون حساب دارن بلند مرتبه سازی میکنن هیچ کس نظارت نمیکنه سازمان نظام مهندسی رو منحل کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بهم ریختگی مربوط به آقای قالیباف هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
خیر این موضوع صحت نداره

ایشون داره بافت های فرسوده رو اصلاح میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
ما نمیایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بیاید خدایی

این اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اولین نفری که از پزشکیان حمایت کرد خاتمی با ولت طلایی بود ولی بری این که ایشان رای نیاره دست بدست هم داده اند تا به دولت روحانی نسبت دهند دیروز قالیباف هم با اونها بود واقعا انصاف نیست 4 نفر به 1 نفر دائما حمله بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
با توجه به افرادی که در ستاد ایشون هستند اینو مطرح میکنید

تمام افراد ستاد ایشون افراد آقای روحانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۲۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
چرا دروغ میگی،،پور محمدی و پزشکیان که مدام حمله میکردند به آقای جلیلی..آقای زاکانی و قاضی زاده هاشمی هم مردانه از عملکرد دولت آقای شهید رئیسی عزیز حمایت میکردند و پته اصلاح طلب های ليبرال کدخدا رو می‌ریختند روی آب..بهترین گزینه آقای سعید جلیلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۶ تير ۱۴۰۳
با جان دل میام رأی به پزشکیان شاگرد خاتمی طلایی می‌دهم عمل کرد بود پزشکیان وزیر بهداشت
Iran (Islamic Republic of)
محمدولایی بازنشسته
۰۹:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بچه همشهری ها وخاله وعمه زاده ها هر کاری دلشان بخواد می کنند (((ستون دارند)) 5+1 شورای نگهبان مبارک تاریخ ثبت می کند ملت همچی تان را می دانند:::
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
این حرف اشتباه است
آقای پزشکیان هیچ برنامه و راهکارای برای اداره کشور ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
مردم محبت م عزیز کسی که از حالا بگوید برجام واف آی تی آف فردا خواهد گفت نشد ونگذاشتن.
برجام خوب بود ولی با عجله دولت روحانی وشخص ظریف در اجرای سریع تعهدات به‌جای گام به گام وتکه بر امضای کری.برجلم بر هوا شد.ببینیذ حالا که دوباره مشتمان پر شد برای مذاکره غربیها التماس میکنند.
چشمهایتان را باز کنید وبین دولت روحانی دولت شهید رییسی یکی را انتخاب کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
دقیقا همین طور است
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۲۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
انشاءالله آقای سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۷:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
به نام خداوند جان و خرد : جناب آقای استاد دکتر سعید جلیلی رای حداکثری مردمی را خواهند آورد و بلا شک پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری محترم ایران اسلامی عزیزمان خواهند شد از هر لحاظ خوب درخشیده اند و لیاقت شایستگی پست صمت مقام عالیه دوم مملکت ریاست جمهوری محترم ایران اسلامی عزیزمان را دارند . والسلام و صلوات التماس دعا و من الله التوفیق .
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۳۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درود بر رئیسی،سلام بر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درود بر دکتر پزشکیان خار چشم و استخوان گلوی خناسان حسود بی سواد و فاسدان کاسب تحریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
دوربر خاتمی دوره طلایی راهش ادامه‌دهنده پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
شمایی که از پزشکیان دفاع میکنی و همه را خناس و بی سواد می‌خوانی معلوم آخر پزشکیان چی میشه
دوباره روحانی ،نعمت زاده،زنگنه،آخوندی و ....
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۳۱ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درود.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۷:۰۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان و پور محمدی که معلوم نیست دقیقا چی میگن قاضی زاده هم از دولت شهید رئیسی گفت
جلیلی مسلط و برنامه داره
زاکانی .....هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۵ تير ۱۴۰۳
دوباره بخوان تا متوجه شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
جلیلی مانع پیشرفت خیلی برنامه ها در دولت های قبلی و فعلی شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
معلوم نیست کی راست میگه اون میگه شما مسئول بودی اینجوری کردی اینکار رو کردی
بعد اون یکی قبول نداره
میگه خودتون کردید
مردم این وسط گیر کردن
احساس میکنم دوباره داریم دربدر میشیم

تازه مملکت داشت از اون فلاکت در میومد

کاری ندارم کی میشه ولی حس خوبی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
قبول هست پزشکیان انتخاب کن امانت به‌خدا باش
Iran (Islamic Republic of)
تهرانی
۰۶:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
تنها کسی که معلومه برنامه داره جلیلی هست بقیه فقط اومدن یه چیزای بگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پور محمدی آدم صادقی هست مگه نگفت جلیلی با تندروی های خود چند صد میلیارد دلار به مملکت زیان زده من اوه هزار تومان شما را بخورم اعدامم می کنی ولی در مقابل هزاران هزار میلیارد تومان ساکت می مونی
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۳۴ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بهترین گزینه برای ریاست جمهوری آقای سعید جلیلی هستند تمام..البته آقای قاضی زاده هاشمی هم خوب هستند ولی رای کافی رو نمیاره..قالیباف قدرت طلب و وقتی رئیس جمهور بشه احتمالا بره سمت امثال حسن روحانی..بهترین گزینه آقای سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۶ تير ۱۴۰۳
حقیقت گفت پور محمدی
Iran (Islamic Republic of)
بدون تعارف
۰۶:۲۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
هر چه میشد برد از کیسه برد که برد .
Iran (Islamic Republic of)
بدون تعارف
۰۶:۱۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان:قسم میخورم ایرانی بسازم مطابق میل ایالات متحده مطیع محض جمهوری خواه ودموکرات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
نگاهش همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
جای خالی احمدی نژاد واقعا حس میشه هیچ کدوم در اندازه ریاست جمهوری برای ایران قوی نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
خداییش احمدی نزاد برای رسوا کردن آخوندی و زنگنه و ظریف خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۳
اینم به درد نخور بود با چند تا مسکن یارانه گول زدن ملت که شد اینم نتیجه‌اش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پیروز مناظره چهارم کسی نبود جز سعید جلیلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
زنده باد
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۳۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی انشاءالله آقای سعید جلیلی منتخب مردم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۶ تير ۱۴۰۳
ای بشکند دستی که به شما رای داد
ای نشکند دستی که به او رای داد پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
Bahman
۰۱:۵۴ ۰۵ تير ۱۴۰۳
من که چشم آب نمیخوره اینا کاری بتونن انجام بدهند
خدا ب خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اتفاقا اینبار اقای جلیلی مطمئنم کاربلد و از دستشم برمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ تير ۱۴۰۳
بنده خدا گفت چشمم آب نمیخوره بعد نظریه پاسخ اینبار جلیلی مطمئنم ای بشکند دستی که به او رای داد
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
ملت با پزشکیان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان خودش فرد دلسوز و ساده زیست و مردم دوستی است
اما آمدن پزشکیان یعنی دوباره روحانی ،زنگنه ،اآخوندی،نعمت،زاده،نوبخت و،،،و یعنی نابودی کامل ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
متاسفانه آقای پزشکیان هیچ برنامه و راهکاری ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
جلیلی خوب ظاهرشد مسلط، وپخته، مهترا ازهمه اصلاکم نیاورد ویامنطق درست صحبت کردخداحفظش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درود برپزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اره منم رایم رفت برا جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درود بر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۶ تير ۱۴۰۳
بشکند دستی که به آنها رای داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان اصلح تر و درک سیاسی بالایی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درک رو معنی میکنی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان بیشتر صحبت هایش ضد انقلاب است بیشتر دنبال آمریکا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
یعنی از روحانی مخربتر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
خیانت به آرمان شهدا وامام راحل ونوکری اجنبی درک سیاسیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
خودش میگه چیزی سرم نمیشه و از حرفاشم معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
متاسفانه هیچ برنامه ای ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۶ تير ۱۴۰۳
ملت همین هست اصلح پزشکیان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۳
جلیلی خیلی خوب بود عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
لعنت به این باند و باندبازیهاتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
مرگ بر اسرائیل و نوچه‌های داخلیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
حقیقتش در این مناظره پیروز نهایی رسانه ملی یعنی صدا و سیما و در نهایت ملت ایران بود. این برنامه به معنای واقعی به مناظره تبدیل شد که مصداق امر به معروف و نهی از منکر است که در نتیجه پیروز نهایی ملت ایران هست فارق از آنکه چه کسی ریس جمهور شود.
Iran (Islamic Republic of)
دریا
۰۰:۲۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
چقدر آقای جلیلی مسلط هستن به موضوعات مختلف . خوش به حالشون که از عمرشون درست و مفید استفاده کردن. من که واقعا توی این مدت کلی مطلب ازشون یاد گرفتم . هم از نظر علمی ، هم عملی و هم اخلاقی و در این مناظره اقتدارشون رو هم دیدم، که به جا خرج کردن. واقعا از شخصیت و منش ایشون لذت بردم و افتخار کردم که چنین مردانی در ایران عزیز و دست پرورده جمهوری اسلامی وجود دارند. به ایشون رأی میدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
رای ماپزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
توی کتاب تاریخ بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
دقیقا خدا شاهده آدم لذت میبره..فقط آقای جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درود بر رئیسی،سلااااااااام بر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
به کسانی رای ندهید که دوباره دیپلماسی لبخند و ذلت رو برای ما به ارمغان بیارند، دنبال اف ای تی اف باشند،،فریب گریه های وندی شرمن رو میخورند و پا میذارند رو منافع ملی کشور..پزشکیان یکی هست بدتر از حسن روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
چه دعوایی سر بخور بخور می کنند این میگه تو اینقدر خوردی اون میگه تو خوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
آقای پزشکیان امیدوارم بعدا نگی نتونستم کاری انجام بدم . از همه بیشتر ادعای کارشناسی می کنی . ملت از تو نتیجه مثبت میخوان حواست باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
دیگه باید کار به سرانجام برساند کسی جلودارش بود درجا به ملت بگوید انشاالله که رئیس جمهور شود
Germany
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
دکتر پزشکیان درد مردم را گفت. تامل با دنیا اقتصاد و سیاست خارجی بهم گره خورده پیرو انتخابات پزشکیان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
حرف تا عمل فاصله است. تا حالا هیچ برنامه‌ای برامون نگفته. رای بیاره چه هرج و مرجی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
صدا و سیما کسی که طرفدار پزشکیان پرچم خارجی برايش میزنه توی داخل وسط ایران باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۲۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بزرگترین درد مردم غده سرطانی جبهه اصلاحات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
توروخدا یکم فکر کنید پزشکیان دُز ضعیف روحانیه
Iran (Islamic Republic of)
ه
۰۸:۳۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکان خدایی نکرده رای آوردعلاوه بر افزایش چالش های داخلی در سطح بین الملل هم مورد تمسخر قرار خواهیم گرفت مگر به ادعا های بی پشتوانه است کار اجرایی در این سطح البته مردم واقعا هوشیار ند و اشتباهات گذشته را تکرار نمی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
جلیلی همش حرفه. هیچی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۶ تير ۱۴۰۳
تعامل با دنیا ؟؟؟ مگه دست پزشکیانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
باید قوی و با سند و مدرک جلوی فساد ایستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۵ تير ۱۴۰۳
با احترام ب بقیه کاندیدا اما فقط آقای جلیلی خیلی عالی ظاهر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
نه جلیلی به‌ درد نمیخوره مذاکرات میرفت تحریم با خودش می‌آورد دوره احمدی نژاد بوده
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۵۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اون فردی که میگه جلیلی خوب نیست و میرفت مذاکره و تحریم می آورد لابد من بودم رفتم هشتصد تحریم رو تبدیل به هزار و پانصد تحریم کردم در دولت روحانی و اینکه همون مذاکره کننده هایی که زبان دنیا رو بلد بودند وقتی وندی شرمن گریه میکنه مذاکره کننده های ما بخاطر گریه این عجوزه پا گذاشتند رو منافع ملی کشور، ،برید کتاب وندی شرمن رو مطالعه کنید تا متوجه بشید چه خیانت هایی به کردند دولت نامردهای دولت روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
من مناظرات قبلی را جسته و گریخته پیگیر بودم ولی مناظره امشب که موضوعش سیاست خارجه بود را تمایل داستم و دیدم . متاسفانه کلی گویی و بهم ریختن جلسه کار درستی نبود . اقای پزشکیان بازهم کلی گویی کردند . اینکه می گوید من نخبه ها رابرمی گردانم و چکاروچکار میکنم درست . اما نمی گوید جطوروبا چه وسیله و راهی . باید راهکار بدهد . در بیشتر صحبت هایش میگویدکارشناس میاورم این به چه معناست یعنی اینکه من کارشناس نیستم کار بلد نیستم .‌این عیبه شما باید صاحب نظر باشید . به هر حال متوجه نسدم که اصل سیاست خارجه ایشان بر چه پایه ای هست . امشب اقای قالیباف خوب راهکار دادند و بیشتر صحبت هایش پیرامون موضوع حلسه بود و از مسائل حاشیه ای دوری می کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بخدا قسم اقای جلبلی کار بلد مسلط و کارگشاست
Iran (Islamic Republic of)
ه
۰۸:۴۱ ۰۵ تير ۱۴۰۳
دقیق متوجه شدید همینطور بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
ببین همه چیز با کارشناسان حل میشه چون رئیس جمهور وزیر داره وزیر کارشناسان خودش داره کسی که می‌گوید کارشناس ميارم حق با او یک نفر نمیشه خودش نمیشه کشور را اداره کرد نه ایران حتی کشورهای بین‌المللی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۴ تير ۱۴۰۳
هنوزم حق با پزشکیان هست اصلح هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
در هیچ زمینه ای برنامه نداره. فقط حرف و حدیث میخونه. اگر تا قبل از مناظره چهارم شک داشتم، حالا دیگه عمرا بهش رای بدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
مخالفان قرمز برای ۵نفر تقسیم می‌شود که اگر به نفع کسی کنار نروند
موافق سبز برای پزشکیان خودش تنها تنها
آن وقت معلوم می‌شود کی رئیس جمهور میشود نظرسنجی برای خودمان هست بزنید روی اشاره انگشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان حرف میزنه لب ودهنش میلزه، خیلی سوتی میده بدرد ریاست جمهوری نمیخوره، یه رئیس جمهوربایدمسلط به کلام باشه
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۱:۵۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
دکتر پزشکیان محترم اصلح هستند ولی اصلحتر نیست فقط دکتر جلیلی محترم اصلحتر از همگی اصلح ها در این کاندیدهای محترم ریاست جمهوری هستند . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بعضی از ماملت از روحانی درس نگرفتیم حقمونه هر چیزی سرمون بیاد
Japan
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۴ تير ۱۴۰۳
راست و دروغ را هوش مصنوعی باید جواب بده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۴ تير ۱۴۰۳
آیا نامزد های ریاست جمهوری این وعده های که به مردم می دهید فردای خود را تضمین مکنید تا چهار سال بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۴ تير ۱۴۰۳
به نظرم جلیلی بهتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
واقعا کار درسته اقای جلیلی
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۴ تير ۱۴۰۳
بابا رییس حمهور شدن هم شد کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۴ تير ۱۴۰۳
به پور محمدی وعده پست در دولت بعد دادن به شرط اینکه جلیلی رو با تهمت های واهی تخریب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
به زاکانی وقاضی وعده چی دادند وزارت؟
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۰۰:۳۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پور محمدی بنفع پزشکیان انصراف میدهد دو روز دیگر می بینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
کسی که وزیر بوده میدانه کشور در چه شرایطی هست بقیه نه
بقیه حتی برای کارمند راه آهن زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۴ تير ۱۴۰۳
با برنامه ترین، با اخلاق ترین، مشرف ترین و... فقط دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
فکر نکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
فقط آقای جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۴ تير ۱۴۰۳
یغنی واااقعا پاچه خوارتر از قاضی زاده من تا حالا ندیدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
مودب باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اتفاقا خیلی مسلط هست وبا شخصیت،اما رای من آقای جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اتفاقا باید به اینکه هی میگه شهید رییسی عزیز شک کرد. احتمالا پاچه خواریش میخواد یه پستی توی دولت جدید بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
خدایی ایشون از خیلی آدم‌های دیگه که اردیبهشت پست و استوری معذرت‌خواهی از شهید رئیسی گذاشتن بامرام‌تر و محکم‌تر هستن. اونها الان سنگ پزشکیان و دولت سوم روحانی رو به سینه میزنن و کارهای شهید رو زیر سوال میبرن ولی قاضی‌زاده مدافع شهید شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۴ تير ۱۴۰۳
برنامه دکتر جلیلی بهتر از بقیه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۴ تير ۱۴۰۳
کل حرفای مخالفان قالیباف اینه چرا ایشون تا حدودی ثروتمندن خوبه دونالد ترامپ چرا ۸ میلیارد دلار ثروت داره چیز بدی نیست اقای قالیباف فعال و نابغه ی اقتصادیه اگر وضع مالیش خوب نبود باید ایراد میگرفت باید سوال میشد
کسی که اقتصاد زندگی خودش نتونسته درست کنه اقتصاد ایران می تونه درست کنه ؟
فریب پوپولیست ها رو نخورین که مخرب ترین ادما هستن بدون دانش بدون تخصص فقط تظاهر به منم مثل شمام مردم حرفای عامه پسند
اقای قالیباف یک انسان با پرستیژ منطقی با متانت نجیب شریف پر جذبه و پر ابهت که با قدرت تمام کارشو جلو میبره و همه قبولش دارن
تنها کسی که میتونه تمام مردم ایران متحد یکدست کنه همه رو راضی نگه داره اقای قالیبافه
شما جمع بندی اقای قالیباف ببین چقدر منطقی و اصولی صحبت کردن
و مقایسه کنید با اقای پزشکیان که از خودش چیزی نداره حتی جمع بندیش یک متن اماده اغراق شده نوشته شده توسط نویسنده های سینما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
با احترام ب بقیه کاندیدها،ولی رای من آقای جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
درست فکر کنید حرف حسابی پزشکیان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۴ تير ۱۴۰۳
جلیلی یه سر وگردن از همه بالاتر و با برنامه تر . جلیلی صد در صد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۴ تير ۱۴۰۳
متاسفانه پزشکیان یک جمله رو از اول تا آخر مناظره تکرار کرد
برجام
برجام
برجام
با با لااقل دو کلمه از مشاورت میپرسیدی که امشب چی بگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۴ تير ۱۴۰۳
مناظره رو از ابتدا تا انتها کامل نگاه کردم
و نظر شخصی خودم میگم اول از همه امیدوارم تایید بشه و دوما لطفا وقت بزارید بخونید
حرفای اقای قالیباف رو جدی بگیرید چون دونه به دونه ش مو به مو عمل میکنه اهل شعار نیست اهل حرفای قشنگ جر بحث حاشیه نیست وعده روی کاغذ نیست کاملا واقع گرایانه س امتحان خودشم پس داده یک مدیر تمام عیار هست پر جذبه پر ابهت که هر کی اراده کنه انجام میده و همه ازش حساب میبرن و یک دولت کابینه یکدست خواهد داشت با قدرت رو به جلو
و برش و قدرت لازم برای انجام هرکاری داره کارهایی که شاید بقیه نامزد ها حتی اگه بخوان تواناییش نخواهند داشت
اقای قاضی زاده هاشمی خیلی قشنگ حرف زدن
اقای جلیلی هم خیلی نقدها و دیدگاه های خوبی داشتن
اقای زاکانی هم همین طور
ولی این سه عزیز روی کاغذ و تئوری هستن در عمل ما نمی دونیم می تونند یا نه قالیباف عمل گراست بلده چطور مدیریت کنه اقتصاد و سیاست رو و یک نابغه س در این زمینه
این فرصت طلایی رو از دست ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان بهتر بود از نظر دونه به دونه مو به مو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۶ تير ۱۴۰۳
قالیباف اگر میخواست برای مردم کاری انجام بده تو مجلس می کرد. هنوز سن بازنشستگی و مالیات یادمون نرفته
Denmark
حامد
۲۳:۲۳ ۰۴ تير ۱۴۰۳
ضمانت اجرایی وعده‌هایی که می‌دن، چیه؟
پاسخ:
هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۴ تير ۱۴۰۳
امشب قاضی زاده ،جلیلی و زاکانی عالی بودن،کار به جایی کشید پزشکیان آخرش فقط انشایی که دوستان براش نوشته بودنو را خوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۴ تير ۱۴۰۳
پزشکیان فقط با کلمات بازی میکنه برنامه ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۴ تير ۱۴۰۳
دکوراسیون خیلی تاریک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۴ تير ۱۴۰۳
عجب مناظره ای هست عالی جذاب چالشی
مناظره به این میگن
تشکر از نامزدها و صداسیما که جدیش کردن ایندفعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۴ تير ۱۴۰۳
کاش از کاندیداها در قوی قضاییه در خصوص تمام وعده های خودشان تعهد میگرفتند که در مدت خدمتشان موظف به عملی کردن آنها باشند و اگر خلف وعده کنند در پایان دوری آنها مجازات بسیار سنگین در نظر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۴ تير ۱۴۰۳
رای فقط جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
amir
۲۱:۵۵ ۰۴ تير ۱۴۰۳
ای خدا خودت خلاصمون کن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
خدا نکنه مشکل تا آخر نمی‌مانده آخرش یه راهی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۴ تير ۱۴۰۳
پنج نفر دیگه کار ندارن مجری چی میپرسه فقط میگن پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
پزشکیان به هیچکدوم از سوالات کارشناسان جواب نداد. حرف خودشو زد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
تازه صدا و سیما دست اصولگرایان هست به‌ نفع آنها کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۵ تير ۱۴۰۳
متاسفانه آقای پزشکیان هیچ برنامه و راهکاری ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۴ تير ۱۴۰۳
هزینه‌های درمان رو کم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۰:۳۴ ۰۴ تير ۱۴۰۳
به سوالات جواب بدید
نه اینکه الکی حرف بزنید
سوال رابطه با غرب و شرق هست
همه جواب غیر سیاسی و اقتصادی دادند
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۲۰:۲۳ ۰۴ تير ۱۴۰۳
به نام خداوند جان و خرد : عید سعید غدیر خم بر جمیع مومنین مسلمین مبارک باد . به اصلحترین اصلحهای کاندیدهای ریاست جمهوری محترم جناب آقای استاد دکتر سعید جلیلی عزیز ایران اسلامی عزیزمان رای دهید . التماس دعا و صلوات . و من الله التوفیق . یا مولا علی علیه السلام مددی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اصلحترین پزشکیان انتخاب کردیم با خانوادهم
آخرین اخبار