ثبت سه مراسم آیینی نطنز در فهرست رویداد‌های گردشگری کشور

مراسم آیینی روایت نینوای اریسمان، نخل گردانی و جغجغه‌زنی روستای ابیانه در ششمین نشست شورای ثبت در فهرست رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز با اشاره به  ثبت سه مراسم آیینی  در فهرست رویداد‌های گردشگری کشور گفت: مراسم آیینی روایت نینوای اریسمان و نخل گردانی و جغجغه زنی روستای ابیانه در ششمین نشست شورای ثبت در فهرست رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.


حسین یزدان مهرافزود: روایت آیینی نینوای اریسمان همه‌ساله در بعدازظهر روز اربعین در روستای تاریخی اریسمان از توابع بخش بادرود با نمایش واقعه حزن‌انگیز ظهر عاشورا و اسارت اهل‌بیت امام حسین (ع) از کوفه به شام همراه با سوگواری سیدالشهدا با حضور اقشار مختلف به‌ویژه جوانان که از شهر‌های دور و نزدیک و اقصا نقاط میهن اسلامی خود را به این مراسم باعظمت می‌رسانند، برگزار می‌شود.

او در خصوص آیین جغجغه زنی، تصریح کرد: مراسم جغجغه‌زنی روستای ابیانه در صبح روز تاسوعا یکی از روش‌های عزاداری است که اجراکنندگان این مراسم در حین خواندن مرثیه در سوگ امام حسین (ع) همراه با ریتم خاص نوحه، با زدن دوتکه چوب دایره‌ای‌شکل به یکدیگر همراه با حرکت‌های همگون و ریتمیک به عزاداری می‌پردازند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز ادامه داد: آیین نخل گردانی ابیانه نیز هم‌زمان با ماه محرم و به‌ویژه در روز «عاشورای حسینی» به یادبود تشییع نمادین تابوت (نخل) حامل پیکر پاک و به خاک و خون کشیده شده حضرت اباعبدالله حسین (ع) که به طرز مظلومانه‌ای پس از شهادت به خاک سپرده شد باشکوه خاصی در کوچه‌های روستای تاریخی ابیانه به حرکت درمی‌آید.


او خاطرنشان کرد: ثبت رویداد‌های گردشگری در تقویم کشور می‌تواند به‌عنوان یک ابزار بسیار مؤثر به‌منظور جذب گردشگران و ترویج مقصد‌های گردشگری مورداستفاده قرار گیرد.

یزدانمهر بیان کرد: برجسته‌سازی رویداد‌های بومی و محلی ضمن آن که کمک به حفظ سنت‌های آیینی و مذهبی مردم منطقه می‌کند زمینه برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان و درآمد‌های اقتصاد توسعه پایدار گردشگری را نیز به همراه دارد و تأثیر شایانی در معرفی این شهرستان به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار