جلوه مردم‌سالاری دینی در ایران برای مردم دنیا

شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون‌مرزی رسانه ملی با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم هم‌زمان با آغاز مهلت تبلیغات نامزدها به پیشواز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رفته‌اند.

در این مجال، نگاهی خواهیم افکند به بخشی از اقدامات و تلاش‌های گسترده و فراگیر رسانه‌ای در دو شبکه خبری تلویزیونی معاونت برون‌مرزی، «پرس تی‌وی» و «العالم» و تنها خبرگزاری تصویری این معاونت و سازمان صداوسیما: «ایران پرس».

پوشش زنده مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری

هم‌زمان با پخش زنده مناظرات انتخاباتی از رسانه ملی در شبکه‌های داخلی، شبکه‌های پرس‌تی‌وی و العالم به پوشش زنده این مناظرات حساس و مهم به زبان‌های انگلیسی و عربی برای مخاطبان خود در سراسر جهان پرداختند. این مناظرات که با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و محمدباقر قالیباف با رویکرد‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... برگزار می‌شود، به‌صورت برخط و زنده روی خروجی سایت این شبکه‌ها نیز قرار می‌گیرد. شبکه‌های معاونت برون‌مرزی رسانه ملی، تمام مناظرات انتخاباتی را باکیفیتی مناسب در پخش و ترجمه به‌صورت کامل بازتاب خواهند داد.

 نگاه ویژه پرس تی‌وی به انتخابات با «ایران رأی می‌دهد ۲۰۲۴»

پرس تی‌وی برای پوشش چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، برنامه‌های خبری و تولیدی متنوعی را روی آنتن برده است. برای نمونه به مرور و بررسی برنامه «ایران رأی می‌دهد ۲۰۲۴» خواهیم پرداخت. این برنامه که از ۲۶ خرداد هرشب ساعت ۲۳:۰۰ به‌وقت تهران بر روی آنتن این شبکه می‌رود، ساختاری تولیدی و البته زنده دارد. کاوه تقوایی، تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه را بر عهده دارد و رضا حسنی‌دخت کارگردان آن است.

حضور کارشناسان مختلف داخلی از مقامات لشکری، کشوری و پارلمانی در این برنامه پیش‌بینی شده است. در کنار مهمانان داخلی، این برنامه به دعوت از کارشناسان و صاحب‌نظران بین‌المللی هم پرداخته است. برای مثال با هماهنگی‌های صورت‌گرفته سفیر سابق هندوستان در تهران، «بهادرا کومار» که هم‌اکنون در دانشگاه‌های هند مشغول تدریس است نیز در این برنامه حضور خواهد داشت.

همچنین حضور نمایندگان نامزد‌های ریاست جمهوری در برنامه «ایران رأی می‌دهد ۲۰۲۴» پیش‌بینی شده است تا از این طریق به تبیین مواضع نامزد‌ها برای مخاطبان غیرفارسی‌زبان بپردازند.

 میزبانی شهید «مایا ناصر» از انتخابات

برنامه «ایران رأی می‌دهد ۲۰۲۴» در استودیو «شهید مایا ناصر» پرس تی‌وی ضبط می‌شود. وجود نشان‌واره بسیار هوشمندانه و طراحی گرافیکی پویا بر روی نمایشگر دیواری ۱۱۰ متری بر زیبایی‌های این برنامه شاخص افزوده است. نماهنگ‌های جدید متناسب با مهمانان، ارائه آمار و ارقام نظرسنجی‌ها، گرافیک‌های متفاوت و زیبا، مرور اخبار شبکه‌های اجتماعی و انتشار سریع برنامه‌ها در فضای مجازی منتسب به شبکه و وبگاه پرس تی‌وی از بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی شده برای این برنامه است که باعث غنای بیشتر محتوایی برای مخاطبان و البته افزایش مخاطبان و کاربران در سکو‌ها شده است که این موضوع اهمیت انتخابات پیش رو در ایران را از نگاه جهانیان نمایان‌تر می‌کند.

در این برنامه دیدگاه‌ها و نظر‌های مقامات کشوری و نیز پیام‌های مخاطبان خوانش می‌شود و به‌صورت ویژه نمایندگان نامزد‌های انتخاباتی در برنامه حضور می‌یابند و از برنامه‌های آنان در خصوص سیاست‌های خارجی آینده سخن می‌گویند.

به غیر از برنامه «ایران رأی می‌دهد ۲۰۲۴» که به‌صورت ویژه و اختصاصی به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری می‌پردازد، شبکه پرس تی‌وی در بخش‌های دیگر خبری و در چندین بسته خبری اتاق خبر پرس تی‌وی به این موضوع می‌پردازد. همچنین این شبکه برنامه‌های دیگری را نیز به موضوع انتخابات آینده اختصاص داده است که در برخی موارد بخشی و برخی دیگر تمام برنامه‌ها به موضوع اختصاص دارند.

 طراحی بنر ویژه مجازی

در کنار تولید برنامه‌های متنوع و خبری، «بنر» ویژه‌ای نیز در سایت پرس تی‌وی پیش‌بینی شده است که تمام اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری در آنجا برای استفاده کاربران بارگذاری می‌شود. بخش فضای مجازی پرس تی‌وی نیز علاوه‌بر پخش زنده برنامه‌های مناظره‌ای، بازخورد‌های مخاطبان را در آن برنامه‌ها منعکس می‌کند. دفتر تهران پرس تی‌وی هم به پوشش فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌ها در شهرستان‌ها با کمک خبرنگاران مستقر می‌پردازد و از این گزارش‌ها در اتاق خبر و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

 شبکه العالم

این شبکه معاونت برون‌مرزی با برنامه «انتخابات ایران» با «ایران تنتخب» از روز چهارشنبه ۲۳ خرداد با این رویداد مهم همراه است. این برنامه‌ها تا یک روز پس از انتخابات یعنی ۹ تیر ادامه خواهد داشت.

 «ایران تنتخب» باحضور مهمانان داخلی و خارجی

برنامه «ایران تنتخب» با تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی رمضانی و اجرای قدیر حسن و حنان ضیا به تحلیل و بررسی آخرین اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌پردازد. مهمانان مختلفی همچون محمود علوی، حسام‌الدین آشنا، شهاب‌الدین صدر، مصطفی‌هاشمی‌طبا، علی ربیعی و... در «ایران تنتخب» حضور یافتند و به بیان دیدگاه‌های مختلف پرداختند. همچنین در این برنامه، نمایندگان نامزد‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری حضور می‌یابند و دیدگاه‌های نامزد‌ها را در ابعاد بین‌المللی، سیاست خارجی، موضوع فلسطین و مذاکره و دیپلماسی با آمریکا مورد بحث قرار می‌دهند. برنامه «ایران تنتخب» با حضور کارشناسان و تحلیلگران سیاسی همچون زارعی، شریعتمدار، مصدق‌پور و نیز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره‌های قبلی که مسلط به زبان عربی‌اند، روی آنتن شبکه العالم می‌رود.

 «صبا الریاسیة» گفتگو با نامزد‌ها

شبکه العالم در کنار برنامه «ایران تنتخب»؛ برنامه‌ای دیگر به نام «صبا الریاسیة» را نیز پخش می‌کند که گفتگو و مصاحبه با نامزد‌های انتخاباتی محور اصلی موضوعات آن است. تاکنون پورمحمدی، زاکانی، قالیباف و قاضی‌زاده‌هاشمی در این برنامه حضور یافته و پزشکیان و جلیلی نیز آمادگی خود را برای حضور در برنامه اعلام کرده‌اند. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موضوع اصلی برنامه «صبا الریاسیة» است.

برنامه‌های انتخاباتی شبکه العالم هم‌زمان با آغاز رأی‌گیری و تا یک ساعت پس از پایان رأی‌گیری و اتمام انتخابات ادامه خواهد داشت. در کنار برنامه‌ها و ویژه‌برنامه‌ها هر روز یک گزارش مختص به انتخابات شامل برنامه‌های نامزد‌ها و انتظارات مردم و دغدغه‌های آنان بر روی آنتن می‌رود. شایان ذکر است که تمام برنامه‌های مناسبتی انتخابات از یک روز مانده به انتخابات دو بار در روز پخش می‌شود.

 خبرگزاری بین‌المللی و تصویری ایران‌پرس

خبرگزاری بین‌المللی تصویری ایران‌پرس با اختصاص دو خط زنده برنامه انتخاباتی شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ازجمله سخنرانی، میزگرد، گفت‌وگوی تلویزیونی و سفر‌های انتخاباتی را به شکل ۲۴ساعته پوشش می‌دهد.

نشست خبری علیرضا زاکانی، پخش زنده دیدار سعید جلیلی با کارآفرینان و تولیدکنندگان برتر ایران، نشست مصطفی پورمحمدی و اعضای اتاق بازرگانی ایران، نشست مسعود پزشکیان با محوریت برنامه برای نقش‌آفرینی زنان و دختران جوان در کشور، نشست مطبوعاتی مسئولان برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در خارج از کشور و نشست فعالان ستاد‌های مردمی نامزد‌ها ازجمله برنامه‌های انتخاباتی است که تاکنون خبرگزاری ایران‌پرس آنها را پوشش داده است.

خبرگزاری تصویری ایران‌پرس با اعزام گروه‌های خبرنگاری به محل برگزاری نشست‌ها، میزگرد‌های تخصصی و ستاد انتخاباتی نامزد‌ها ضمن تهیه گزارش و مصاحبه با نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و فعالان ستاد‌های مردمی آنها به سطح شهر می‌روند و گزارش و مصاحبه‌های مردمی تهیه می‌کنند. دوربین‌های ایران‌پرس همچنین روایتگر دیدار‌های مردمی نامزد‌ها در شهر‌های مختلف کشورند. خبرنگاران برخط این خبرگزاری در سایر شهر‌ها و استان‌ها با تهیه عکس و فیلم اختصاصی از حضور نامزد‌ها در میان مردم گزارش تهیه و با قشر‌های مختلف درباره انتخابات، نامزد‌ها و انتظار آنها از رئیس‌جمهور آینده مصاحبه می‌کنند.

گروه سیار خبرگزاری ایران‌پرس با حضور در استودیو‌های سیمای رسانه ملی امکان پخش زنده مناظره‌ها و برنامه‌های گفت‌وگومحور و میزگرد‌های نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را برای مخاطبان فضای مجازی و مشترکان خبرگزاری فراهم می‌کند. پخش زنده و تهیه گزارش از حضور مردم در ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌ها و حواشی برنامه‌ها و مناظره‌ها از دیگر برنامه‌های گروه سیار خبرگزاری تصویری ایران‌پرس است. خبرگزاری در شبکه‌های اجتماعی شامل اینستاگرام، ایکس، تلگرام، یوتیوب، فیس‌بوک، واتساپ و آپارات به پنج زبان عربی، انگلیسی، فارسی، اسپانیایی و فرانسه محتوا‌های متنوعی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری تولید و منتشر می‌کند. محتوا‌های تولیدشده شامل اینفوگرافی و موشن‌گرافی درباره بیوگرافی، سابقه حضور در انتخابات‌های قبلی و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است.

واحد رسانه‌های نوین ایران‌پرس نیز زمان‌بندی برنامه‌های تبلیغات تلویزیونی نامزد‌ها و سایر نشست‌های خبری را در شبکه‌های اجتماعی مختلف اطلاع‌رسانی می‌کند. رسانه‌های نوین و گروه هنری براساس محور‌های نشست‌های خبری و برنامه‌های رادیو و تلویزیونی نامزد‌ها برای شبکه‌های اجتماعی ازجمله تلگرام، اینستاگرام، ایکس و فیس‌بوک به‌زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه و اسپانیولی محتوا تولید و منتشر می‌کند.

تحریریه خبر با ترجمه و تولید خبر از برنامه‌های مختلف نامزد‌ها محتوای مورد نیاز سایت خبرگزاری را برای انتشار تهیه می‌کند. سایت خبرگزاری خبر‌ها و سایر برنامه‌های تلویزیونی را به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسه ترجمه و منتشر می‌کند. یک بخش مجزا برای انتشار اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری در سایت‌های فارسی، انگلیسی و عربی اختصاص داده شده تا مخاطب به‌سهولت از آخرین اخبار و رویداد‌های انتخاباتی آگاه شود و آن را دنبال کند. روزنامه‌های داخلی و خارجی ازنظر پرداختن به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در پایگاه‌های مختلف خبرگزاری پایش و منتشر می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.