اثرگذاری بیشتر تبلیغات به کمک هوش مصنوعی

فناوران دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، موفق به طراحی و ساخت سامانه «نگاه هوشمند» با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی شدند.

فناوران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، موفق به طراحی و ساخت سامانه «نگاه هوشمند» با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی شدند که بینش‌های ارزشمندی را در خصوص اولویت‌های بصری مخاطبان هدف، در اختیار شما قرار می‌دهد تا مخاطب درک بهتری از تیزر یا بنر تبلیغاتی شما داشته باشد.

 محمدعلی اخایی، دانشیار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، گفت: فناوری این دانشگاه توانستند به یک فناوری پیشگامانه برسند که نه تنها به دقت پیش‌بینی می‌کند که چه مناطقی در یک تصویر یا ویدئو توجه مخاطب را جلب می‌کند، بلکه بینش‌های ارزشمندی را در خصوص این‌که چرا آن مناطق جذاب هستند، ارائه می‌کند.

وی، با بیان این‌که مزایای این سامانه فراتر از شخصی‌سازی است، در ادامه توضیح داد: سامانه «نگاه هوشمند» با ایجاد تعاملات معنادار بین محتوا، برند و مصرف‌کننده، حس ارتباط و وفاداری را تقویت می‌کند. هنگامی که مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند درک شده و ارزشمند هستند، به احتمال زیاد با برند‌ها در سطح عمیق‌تری درگیر می‌شوند که به افزایش اعتماد و روابط طولانی‌مدت منجر می‌شود.

سامانه «نگاه هوشمند»، با درک عناصر موثرتر در جلب مخاطب تبلیغات را جذاب‌تر می‌کند

سرپرست آزمایشگاه دانش‌بنیان، با بیان این‌که افزون‌بر این، «نگاه هوشمند» در‌ها را به روی امکانات جدیدی باز می‌کند افزود: با درک این‌که چه عناصری از محتوا بیشتر برای مخاطب جلب توجه می‌کنند، می‌تواند رابط‌هایی را طراحی کند که برای افراد با نیاز‌ها و ترجیحات متنوع‌تر و کاربرپسندتر باشد. حتی می‌توان بر روی کوچک‌ترین جزئیات نیز تمرکز کرد. به‌عنوان مثال وب‌سایت خود را در زمان یک تیزر تبلیغاتی، در چه لحظه‌هایی با چه مشخصه‌هایی مانند رنگ، فونت و اندازه نمایش دهیم تا بیشترین توجه مخاطب به آن جلب شود.

اخایی، تصریح کرد: بنابراین چه یک بازاریاب باشید و به‌ دنبال افزایش تعامل، یا یک تولیدکننده‌ی محتوای بصری و مشتاق تهیه محتوایی که با مخاطب شما صحبت کند، سامانه «نگاه هوشمند»، نحوه دید و تعامل شما را با دنیای اطراف متحول می‌کند. در این سفر اکتشاف و نوآوری به شما پیوسته و جایی که هر نگاه داستانی را بیان می‌کند و با «نگاه هوشمند» دنیا را با چشمانی جدید می‌بینید.

استفاده از مفهوم «نقشه‌های برجستگی»، در سامانه «نگاه هوشمند»

وی گفت: در سامانه نگاه هوشمند از مفهوم «نقشه‌های برجستگی» استفاده می‌شود. به زبان ساده، این یک فرآیند پیچیده را که تصاویر و ویدیو‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند تا برجسته‌ترین عناصر بصری را شناسایی کند. عناصری که بیشترین توجه مخاطب را وقتی که به ویدیو یا بنر تبلیغاتی شما نگاه می‌کند، جلب کنند.

دانشیار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، با بیان این‌که الگوریتم‌های توسعه داده شده در این سامانه، با تقلید از روشی که مغز انسان اطلاعات را در اولویت قرار می‌دهد، مناطقی از تصاویر یا ویدیو‌های تبلیغاتی را که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند، مشخص کرده است، در ادامه خاطرنشان کرد: برای دستیابی به تکنولوژی نگاه هوشمند، یک سفر بلندپروازانه‌ای برای جمع‌آوری داده و ساخت یک الگوریتم هوشمند را داشتیم.

اخایی، در ادامه توضیح داد: سفر با جمع‌آوری داده‌های بیش از ۲۰۰ نفر آغاز شد که هر کدام به دستگاه‌های تخصصی ردیاب چشم مجهز بودند. این دستگاه‌ها با دقت الگو‌های نگاه افراد را هنگام تعامل با تصاویر و ویدئو‌های مختلف ثبت کردند و تفاوت‌های ظریف رفتار بصری انسان را با جزئیات بی‌نظیری به تصویر کشیدند. با در دست داشتن این مجموعه داده گسترده، به قدرت هوشمند روی آوردیم.

آموزش به سیستم با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته برای تقلید از فرآیند‌های پیچیده مغز انسان در ادراک بصری

وی، ادامه داد: سپس با استفاده از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های پیشرفته، سیستم خود را برای تقلید از فرآیند‌های پیچیده مغز انسان در ادراک بصری آموزش دادیم. از طریق تکرار‌ها و اصلاحات بی‌شمار، مدل ما یاد گرفت که مشخصه‌های برجسته در تصاویر و ویدیو‌ها (بخش‌هایی که توجه بیشتری را جلب می‌کنند) را تشخیص دهد.
این سرپرست آزمایشگاه دانش‌بنیان، درباره این‌که چرا داشتن چنین اطلاعاتی مهم است؟، توضیح داد که، چون در چشم‌انداز رسانه‌ای اشباع شده امروزی، جلب توجه کاربر کلید موفقیت است. چه در حال طراحی تبلیغات باشید، چه در حال ساخت یک وب‌سایت یا تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی باشید، دانستن این‌که چه چیزی مخاطبان شما را جذب می‌کند می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

اخایی، ادامه داد: «نگاه هوشمند»، با درک این‌که کدام عناصر برجسته هستند، به کسب و کار‌ها در هر اندازه‌‍‌ای قدرت می‌دهد تا محتوای بصری خود را برای حداکثر تأثیرگذاری بهینه کنند، می‌توانند پیام‌های خود را در فرآیند طراحی محتوا، طوری تنظیم کنند که با مخاطبان ارتباط عمیق‌تری برقرار کند. این سامانه مانند داشتن یک سلاح مخفی در زرادخانه بازاریابی است که به شما در بازار شلوغ تبلیغات برتری می‌دهد.

کارآیی نگاه هوشمند برای بهتر دیده شدن محصول در دریای اطلاعات موجود

وی با بیان این‌که این سامانه تنها به رونق کسب وکار‌ها کمک نمی‌کند، بلکه برای افزایش تجربه کاربر هم کمک‌کننده است، گفت: در چشم‌انداز دیجیتال امروزی، مصرف‌کنندگان غرق در جریان‌های بی‌پایانی از محتوا هستند که برای جلب توجه آنها رقابت می‌کنند. در میان این دریای اطلاعات، گم شدن یا نادیده گرفتن پیام‌ها آسان است. این‌جا نگاه هوشمند کارآیی دارد.

دانشیار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، با بیان این‌که با بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی، می‌توانیم نویز را کاهش داد و محتوایی را ارائه کرد که در سطح عمیق‌تری طنین‌انداز شود، در ادامه تصریح کرد: تصور کنید که کاربران در رسانه‌های اجتماعی خود پیمایش می‌کنند و تبلیغاتی را می‌بینید که نه تنها توجه آنها را جلب می‌کند بلکه در همان نگاه اول آنچه را که باید به مخاطب انتقال می‌دهند. با «نگاه هوشمند»، روز‌هایی که تبلیغات نامربوط صفحه نمایش مخاطبان شما را به هم ریخته بود، گذشته است. در مقابل، محتوایی به کاربر ارائه می‌شود که احساس می‌کند برای او ساخته شده است و توجه کاربر به آن‌چه که باید جلب می‌شود.

اخایی، با بیان این‌که سامانه «نگاه هوشمند»، جایی است که فناوری با هنر درک رفتار انسان روبه‌رو می‌شود، خاطرنشان کرد: در دنیای پر سرعت امروز، کسب وکار‌ها دائماً به‌دنبال راه‌های نوآورانه برای تبلیغ و ارتباط با مخاطبان خود هستند. در این موارد سامانه «نگاه هوشمند» کارآیی کرد.

وی با این توضیح که تصور کنید اگر می‌توانستید از طریق چشمان مشتریان خود ببینید دقیقاً متوجه می‌شدید که در تیزر یا بنر تبلیغاتی شما، چه چیزی بیشتر توجه آنها را جلب و آنها را درگیر می‌کند، گفت: فرض کنید شما یک تیزر تبلیغاتی ساخته‌اید که یک عروسک زیبا محصول شما را که یک کیک شکلاتی است تبلیغ می‌کند. چطور مطمئن می‌شوید که مخاطبان به محصول شما بیشتر از عروسک توجه می‌کنند؟ و شکل و نام آن را به‌خاطر می‌سپارند؟. شاید مخاطبان محو تماشای عروسک شوند و چندان توجهی به محصول شما نداشته باشند. در این شرایط چطور می‌توان انتظار داشت که مخاطب در قفسه‌های فروشگاه محصول شما را از میان انبوهی از رقیبان بشناسد؟

این سرپرست آزمایشگاه دانش‌بنیان، یادآور شد: آیا بهتر نیست راهی برای اطمینان از دیدن شدن محصول خود در این تیزر تبلیغاتی داشته باشید؟ با سامانه نگاه هوشمند، این چشم‌انداز به واقعیت تبدیل می‌شود. این پروژه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی بینش‌های ارزشمندی را در خصوص اولویت‌های بصری مخاطبان هدف، در اختیار شما قرار می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.