آخرین خبرها از شهر صدرای شیراز؛ مترو مورد مخالفت شورای عالی ترافیک

شهر صدرا که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی کلانشهر شیراز قرار دارد با وجود برخورداری از جمعیت قابل‌توجه و داشتن مراکز مهم دانشگاهی، درمانی و تجاری هنوز هم با مشکلات حمل و نقل و راه‌های دسترسی مواجه است.

صدرا شهری است که برنامه‌ریزی برای ساخت آن در پی سرریز جمعیت شیراز در دهه ۶۰ انجام شد؛ طراحی نوین این شهر در فروردین ۱۳۶۸ در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت و این طرح به مهندسین مشاور جهت اقدام لازم واگذار شد.

بدین‌ترتیب طرح تفصیلی شهر صدرا در سال ۱۳۶۹ و طرح جامع آن در بهمن ماه سال ۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید.

صدرا در نهایت در سال ۱۳۸۸ به دلیل رشد جمعیت و توسعه، از نظر تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافت.

در حال حاضر مناطق مسکونی شهر جدید صدرا که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی کلانشهر شیراز قرار دارد به ۲ فاز یک و ۲ تقسیم شده‌ که فاز یک در قسمت شرق و فاز ۲ در قسمت غرب واقع شده است.

شهر صدرا همچنین یکی از مناطق مهم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز به شمار می‌رود و در طرح نهضت ملی مسکن در صدرا حدود ۱۷ هزار و ٣٠٠ واحد در قالب ١٠ پروژه در حال ساخت است.

با وجود همه تلاش‌ها برای توسعه این شهر و علیرغم استقرار مراکز دانشگاهی، تفریحی، تجاری، درمانی و ورزشی در این منطقه اما همچنان صدرا از نظر زیرساخت‌ها و به لحاظ امکانات حمل و نقل و راه‌های دسترسی با مشکلات جدی مواجه است.

به گفته اهالی صدرا، ساکنین این شهر جدید هنوز هم پس از سال‌ها با معضلاتی نظیر نبود راه دسترسی مناسب و حمل و نقل رو به رو هستند؛ معضلاتی که مسئولان و متولیان امور عمرانی را بر آن داشت که به فکر تدابیری برای بهتر شدن شرایط ساکنین این منطقه و حل مشکلات کنونی آن بیفتند.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا با اشاره به ایجاد ۵ مسیر دسترسی برای این شهر جدید، گفت: شهر جدید صدرا از بن بست خارج شده است.

مهدی پور بهی در نشست خبری اظهارداشت: تمام پروژه‌های عمرانی در این شهر فعال است وپیمانکاران با جدیت مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه اجرای پروژه‌های حمل ونقلی وتوسعه راه‌ها ومسیر‌های دسترسی در راستای تسهیل سفر‌های برون شهری در اولویت برنامه‌های این شرکت قرار دارد، افزود: با اجرایی شدن این دسترسی‌ها مدت زمان سفر از شهر صدرا به کلان شهر شیراز حداقل ۵ درصد کاهش خواهد یافت.

پوربهی خاطرنشان کرد: کاهش مدت زمان سفر‌های برون شهری، صرفه جویی‌های بسیار کلانی را در زمان وکاهش مصرف انرژی به دنبال خواهد داشت.

او همچنین از اجرای پروژه‌های بزرگراه امام خامنه‌ای (قره پیری)، شهید سلیمانی واتصال به قطعه هفتم آزاد راه شیراز-اصفهان به عنوان پروژ ه در آستانه تکمیل حوزه حمل و نقل برون شهری شهر جدید صدرا یاد کرد و گفت: تعریض ۵۰۰ متر از مسیر انتهایی صدرا به دوکوهک درگیر مباحث تغییر کاربری و تملک است و به محض تعیین تکلیف در کارگروه زیربنایی مسئله این محور حل خواهد شد.

پوربهی  پیرامون رها کردن مصالح وخاکبرداری‌های پروژه‌های عمرانی در عرصه‌های منابع طبیعی و کوه‌ها هم گفت: در دپو وجمع آوری مصالح ناشی از خاکبرداری واجرای عملیات عمرانی پروژه‌ها کاملأ با اداره کل منابع طبیعی هماهنگ هستیم و همه کار‌ها با حساب وکتاب وفنی است وجای هیچگونه نگرانی نیست.

او پیرامون زمان کلنگ زنی مترو شهر صدرا هم عنوان کرد: مترو صدرا به جهت این که جمعیت این شهر مطابق با آیین نامه ۷۷۷ نیست مورد مخالفت شورای عالی ترافیک قرار گرفته، اما تلاش‌ها برای رفع موانع است.

پوربهی در پایان سخنانش آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، احداث آرامستان شهر جدید صدرا و پروژه‌های فرهنگی، مذهبی  وآموزشی را تشریح کرد.

رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران صدرا هم درباره جزئیات پروژه‌های در حال اجرا در این شهر گفت: این شرکت متولی تعمیر، نگهداری و اجرای پنج‌ مسیر دسترسی است که بزرگراه خلیج فارس یکی از این مسیرهاست.

یوسف اسماعیلی ترمیم روکش آسفالت با ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال را از آخرین اقدامات انجام شده در بزرگراه خلیج فارس دانست و در خصوص مشخصات هندسی این پروژه افزود: این مسیر به حال خود رها نشده و از دیگر اقدامات در حال انجام در این مسیر تهیه مطالعات تعریض و ایمن‌سازی آن است.

 او اضافه کرد: از این بزرگراه که شهر جدید صدرا را به گلستان متصل می‌کند دسترسی مستقیم به بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) شیراز و پردیس دانشگاه آزاد اسلامی تأمین می‌شود.

او با بیان اینکه بزرگراه دکتر ملک حسینی نیز صدرا را به دو کوهک متصل می‌کند گفت: ایمن‌سازی و تعریض این بزرگراه با هزینه نزدیک به هزار میلیارد ریال انجام شده است و تنها تکمیل روشنایی و تعریض ۵۰۰ متر از انتهای مسیر این بزرگراه که معارض دارد باقی مانده که پیگیری‌های لازم برای رفع این مشکل نیز در حال انجام است.

به گفته اسماعیلی این بزرگراه مسیر دسترسی به شهرک صنعتی صدرا و پردیس دانشگاه صنعتی شیراز را تسهیل می‌کند.

او درباره آخرین وضعیت بزرگراه شهید سلیمانی که مسیر دسترسی مستقیم به اراضی نهضت ملی مسکن شرق صدرا را فراهم می‌کند گفت: این بزرگراه به طول ۵.۵ کیلومتر، عرض ۳۰ متر با سه خط عبور در هر طرف با ارزش ریالی ۲هزار و ۵۰۰ ریال در حال حاضر به بهره‌برداری کامل رسیده اما با توجه به درخواست‌های که وجود دارد اقدامات لازم برای رسیدگی به این مطالبات در حال انجام است.

اسماعیلی یادآور شد: برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح پیوند و اجرای زیر گذر نیاز به اعتباری در حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

او با بیان اینکه بزرگراه قره پیری به طول ۱۰.۵ کیلومتر شرق صدرا را به بزرگراه شهید محلاتی متصل می‌کند، گفت: آخرین اقدامات در این بزرگراه به عرض ۴۴ متر و با مقطع عرضی سه خط عبور در هر طرف و ۲خط ویژه در میانه، اجرای مسیر با هزینه موردنیاز ۱۲ هزار میلیارد ریال است؛ این بزرگراه دسترسی مستقیم صدرا را به شهرک آرین و بزرگراه شهید محلاتی تأمین می‌کند، البته پیگیری برای دسترسی بیشتر به دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی نیز در حال انجام است.

او اتصال شهر جدید صدرا به قطعه هفت آزادراه را از دیگر اقدامات برای دسترسی شهر صدرا به اراضی نهضت مسکن و اراضی الحاقی غرب صدرا دانست و افزود: این پروژه با مشخصات هندسی به طول ۳.۸ کیلومتر،عرض ۲۵.۲ متر و مقطع عرضی سه خط عبور در هر طرف تعریف شده که هزینه مورد نیاز آن برای تکمیل ۱۱۳۰ میلیارد ریال است.

اسماعیلی در خصوص مزایای احداث این مسیرهای دسترسی‌ گفت: افزایش دسترسی و یکپارچگی با کاربری‌ها در مقیاس فراشهری مجموعه شهری صدرا از مزایای احداث این مسیرهاست؛ همچنین این مسیرها کمک شایانی به ایجاد شبکه ترافیکی جهت انتقال ترافیک عبوری از شهر شیراز می‌کنند.

او تقویت ارتباط مناطق درون شهری شمال شهر شیراز با مناطق شمال غربی شهر شیراز و کاهش بار ترافیکی معابر شمال غرب این کلانشهر را از دیگر مزایای احداث این مسیرهای دسترسی‌ دانست و گفت: با این مسیرها زمینه مناسب جهت احداث سامانه اتوبوس تندرو در بلوار دکتر حسابی با کاسته شدن بار ترافیکی آن و کاهش زمان دسترسی به مناطق مرکزی شهر شیراز با حمل و نقل همگانی فراهم شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۲ تير ۱۴۰۳
یه زمانی مسخره میکردن میگفتن این شهرک ساختمان هاش مثل چغندر اومده بالا ، اصلا بدرد سرمایه گذاری نمیخوره ، الان از کوهش هم نمیگذرن دارن ساختمون میسازن.
آخرین اخبار