سیدمرتضی سقائیاننژاد با اشاره به آغاز عملیات حفاری قطعه پایانی تونل خط یک متروی قم حدفاصل میدان بقیهالله (عج) تا میدان انتظار و ایستگاه مسجد مقدس جمکران گفت: این قطعه در ادامه تونل میدان ولیعصر (عج) تا میدان بقیهالله (عج) که حفاری آن بهصورت دستی از زمان آغاز عملیات احداث مترو به انجام رسیده است، به همان روش عملیاتی خواهد شد تا تونل تماممسیر خط یک تکمیل شود.
سقائیان نژاد هزینه اولیه ۵۵۰۰ میلیارد ریالی این زیرپروژه مترو قم را برآورد کرد و افزود: برآورد زمانی اولیه پروژه نیز ۲۴ ماه است که در تلاش هستیم تا با تأمین منابع مورد نیاز این مدت را در طول اجرای پروژه کاهش داده و سریعتر این قسمت از تونل خط یک مترو قم را نیز تکمیل و آماده بهرهبرداری کنیم.
شهردار قم با اشاره به وضعیت فعلی فاز نخست خط یک، عنوان کرد: فاز نخست قطار شهری ازجمله شش کیلومتر با دو ایستگاه شهید مطهری و کشاورز تکمیلشده و ساخت بقیه ایستگاهها نیز بالای ۸۰ درصد پیش رفته است.
سقائیاننژاد تصریح کرد: در زمینه احداث سایت دپوی مترو نیز اقدامات خوبی انجامشده است که میتوان به تکمیل سوله پارکینگ، تکمیل ساختمان تیپیاس، الپیاس، تکمیل ساختمان نگهداری، تکمیل کانال انرژی و تأسیسات برق اشاره کرد.
شهردار قم با اشاره به تلاشها برای تأمین ناوگان ریلی مترو قم، گفت: قرارداد تجهیزات ۱۰ رام قطار با شرکت پوژن توسط وزارت کشور تکمیل و اسناد مهندسی و طراحی پایه و تفصیلی انجامشده است و با انجام اقدامات اولیه ازجمله واریز پیشپرداخت توسط دولت، تأمین ناوگان مورد نیاز خط یک مترو قم نیز اجرایی خواهد شد.
خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. مرحله نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.
همچنین خط ۲ مترو نیز به طول ۲۸ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز شده و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان میرسد.