اسلامی گفت: مردم تخلفات انتخاباتی را به هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و فرمانداری گزارش دهند، چون با این شیوه کمتر شاهد آسیب‌های تخلفات هستیم.

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان- محمد امیرحسینی؛ انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم که به‌دلیل شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی قرار است در ۸ تیر برگزار شود باعث شده تا حال و هوای کشور پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچنان انتخاباتی باقی بماند. 

انتخاباتی که باعث شده عمر چهار ساله دولت و مجلس با یکدیگر طی شود. برای کم و کیف مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به سراغ محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور رفتیم تا از کم و کیف فعالیت‌های این ستاد و تصمیماتی که برای هرچه با شکوه برگزار شدن آن گرفته شده، مطلع شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای پرشور شدن انتخابات چه مواردی را پیش‌بینی کردید؟

آنچه به ستاد انتخابات برمی‌گردد تمهید و آمادگی مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است که با توجه به محدودیت زمان و اضطراری که در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم داشتیم تلاش شده با پیش‌بینی شعب در همه حوزه‌های انتخابیه اعم از ثابت و سیار دسترسی آسانی را برای رای‌دهندگان فراهم کنیم و به گونه‌ای باشد تا مردم برای ثبت رای خود کمتر به زحمت بیفتند.

نکته بعدی این است که با توجه به پیش‌بینی قانون، دو مدرک هویتی قابلیت ارائه در شعب اخذ رای تعریف شده است که از این حیث رای‌دهندگان با ارائه کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای دهند و این امر می‌تواند به سهولت ثبت رای کمک کند. 

تلاش کردیم در حوزه‌های انتخابیه استان‌های خراسان رضوی، مازندران، قم، گلستان، گیلان و آذربایجان شرقی که ممکن است بیش از ظرفیت واجدین رای در آن استان‌ها رای‌دهنده داشته باشیم تعرفه رای بیشتری را در اختیار این استان‌ها قرار دهیم تا مشکلی در ثبت رای پیش نیاید.

آمادگی اولیه نسبت به آموزش به‌کا‌رگیری عوامل اجرایی در شعب به تعداد مناسب صورت پذیرفته تا رای‌دهندگان سهولت بیشتری در ثبت رای داشته باشند لذا همه فرآیند‌های اجرایی که وظیفه و مسئولیت آن با ستاد انتخابات است، انجام شده است.

در حوزه مشارکت با هماهنگی که با رسانه ملی، رسانه‌ها، پیامرسان‌ها و سکو‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد جلسات متعددی داشتیم تا تبیین خوبی نسبت به معرفی نامزد‌ها به‌وجود بیاید تا مردم بیشتر با نامزد‌های انتخابات آشنا شوند و شور و نشاط خاصی در روز رای‌گیری داشته باشیم چراکه تبلیغات به‌عنوان مهمترین عرصه انتخابات پرشور مورد توجه ستاد بوده است.

امسال رسانه ملی به‌صورت ویژه همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی ورود کرده و برنامه‌ریزی مفصلی در حوزه برنامه‌های متنوع در شبکه‌های مختلف رادیویی، تلویزیونی و تلوبیون انجام داده و این بستر را فراهم کرده تا شاهد برگزاری انتخابات پرشور باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اعلام شد نحوه احراز هویت رای دهندگان به‌صورت الکترونیکی است، اما انتخابات به صورت دستی برگزار می‌شود. این فرآیند را برای ما توضیح دهید به چه صورت است؟

دستگاه احراز هویت را در شعب مستقر می‌کنیم و کار دستگاه احراز این است فردی که وارد شعبه می‌شود درخواست ثبت رای نشان می‌دهد که قبلا رای داده یا نه و آیا واجد شرایط رای دادن است که همه این موارد را به‌صورت برخط احراز می‌کنیم سپس تعرفه رای در اختیار رای‌دهنده قرار می‌گیرد. 

مردم تخلفات انتخاباتی را به هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و فرمانداری گزارش دهند

نکته‌ای که وجود دارد این است به‌دلیل محدودیتی که در قانون انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد ما نتوانستیم صندوق الکترونیکی را فعال کنیم و این امر باعث شد تا متفاوت از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مانند ادوار گذشته صرفا تعرفه رای داشته باشیم. تعرفه رای برای همه حوزه‌های انتخابیه و شعب از ۲۵ خرداد ارسال می‌شود.

شیوه ثبت رای مانند ادوار گذشته خواهد بود و متفاوت از انتخابات دور اول و دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. 

باشگاه خبرنگاران جوان: تعرفه انتخابات چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه تعداد تعرفه چاپ می‌شود؟ و در صورت رفتن انتخابات به دور دوم چه تعداد تعرفه برای دور دوم چاپ می‌شود؟

تعرفه براساس تعداد واجدین شرایط چاپ می‌شود و یک درصدی را بیش از تعداد واجدین شرایط به‌عنوان ذخیره چاپ می‌کنیم و در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم. 

تعداد واجدین شرایط هر استان را از ثبت احوال اخذ می‌کنیم و یک تعداد هم به‌عنوان ذخیره برای حدود ۲۰ درصد در نظر می‌گیریم البته این فضای ذخیره را برای همه استان‌ها در نظر می‌گیریم که اگر مسئله‌ای پیش آمد از تعرفه‌های ذخیره استفاده شود.

نکته دیگر اینکه تعرفه‌ها از ۲۵ خرداد توزیع می‌شود و تعرفه مرحله دوم انتخابات هم در حال چاپ است به جهت اینکه اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود ما زمان کافی برای چاپ تعرفه نداریم لذا چاپ مرحله دوم را آغاز کردیم و تا پایان این ماه چاپ آن به پایان می‌رسد. 

باشگاه خبرنگاران جوان: چه تعداد کادر اجرایی برای انتخابات تدارک دیده شده است؟

شصت هزار شعبه داریم و بیش از ۸۰۰ هزار نفر با ستاد انتخابات کشور در امر برگزاری انتخابات همکاری دارند که اعم از عوامل اجرایی متصدیان شعبه، نمایندگان فرماندار و عوامل حفاظت از شعبه هستند که سه نفر را از فراجا برای هر شعبه در نظر گرفتیم همچنین عوامل اجرایی و خدماتی نیز در شعبه‌ها فعال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح می‌کند انتخاب‌کنندگان باید دارای شرایط ذیل باشند: تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ سال تمام و عدم جنون.

الان براساس قانون کسانی که تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارند یعنی شناسنامه و پاسپورت ایرانی دارند در هر جای دنیا می‌توانند در انتخابات شرکت کنند همچنین باید ۱۸ سالشان تمام شده باشد یعنی متولدین ۸ تیر ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. 

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص امنیت انتخابات چه اقداماتی صورت گرفته است؟ 

ستاد امنیت انتخابات شکل گرفته است و جلسات منظمی با حضور معاون امنیتی وزارت کشور و نمایندگان دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و انتظامی در ستاد امنیت انتخابات برگزار می‌شود و همه ابعاد مرتبط با برگزاری انتخابات و شورا‌های تامین در شهرستان‌ها و استان‌ها در دستورکار قرار گرفته و دستورالعمل‌های مرتبط و بخش‌نامه‌ها صادر شده است.

مردم تخلفات انتخاباتی را به هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و فرمانداری گزارش دهند

به‌دنبال این هستیم که همانند مرحله اول و دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با امر امنیت، انتخابات در امنیت کامل برگزار شد انتخاباتی سالم و امن در ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: تفاوت برگزاری این دوره انتخابات ریاست جمهوری با دوره‌های پیشین چیست؟

از نظر اجرایی می‌توان گفت تفاوت چندانی با انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ندارد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که رای‌دهندگان می‌توانند با ارائه کارت ملی یا شناسنامه ثبت رای کنند در حالی که در انتخابات ۱۴۰۰ با کارت ملی و شناسنامه رای‌گیری شد.

در انتخابات پیش رو رای‌دهندگان می‌توانند شناسنامه یا کارت ملی را ارائه کنند و ضرب مهر هم در شناسنامه وجود ندارد، اما در انتخابات ۱۴۰۰ هر رای‌دهنده‌ای که در انتخابات شرکت می‌کرد در شناسنامه‌اش یک مهر به‌عنوان ضرب مهر می‌خورد تا مشخص شود این فرد رای داده است، اما در انتخابات ۱۴۰۳ این ثبت رای در داده‌های ثبت احوال صورت می‌گیرد یعنی دستگاه احراز هویت به صورت الکترونیک هویت را احراز می‌کند و داده ثبت رای در داده‌های الکترونیکی خواهد بود و به‌صورت برخط در همه شعب می‌توانیم مشاهده کنیم که فرد رای داده است یا خیر.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای اینکه از بیت‌المال و امکانات دولتی در جهت اهداف انتخاباتی کاندیدا‌ها استفاده نشود چه تدابیری اندیشیده شده؟ به چه شکل نظارت می‌شود؟ مردم اگر موردی دیدند به کجا گزارش بدهند؟

ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرده است انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها، له یا علیه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از میز خطابه نمازجمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد همچنین فعالیت کارمندان در ساعات اداری و استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت، نهاد‌ها و موسساتی که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌کنند، ممنوع است و مرتکب مجرم شناخته می‌شود لذا تصریح قانونی داریم و به همه ستاد‌های انتخابات استان‌ها اعلام کردیم مراقبت داشته باشند که ادارات و سازمان‌های دولتی، نهاد‌ها و اعضایی که با اینها کار می‌کنند له یا علیه هیچ‌یک از نامزد‌ها اطلاعیه و اعلامیه ندهند و امکاناتشان را در اختیار نگذارند و این موارد همگی در قانون تصریح شده است. 

درخصوص کمیسیون بررسی تبلیغات اشاره شده است که این کمیسیون مسئولیت برخورداری یکسان از امکانات دولتی را به عهده دارد. در این کمیسیون با حضور نمایندگان وزارت کشور، دادستانی، صداوسیما و شورای نظارت موارد را تنظیم می‌کنیم تا قانون به خوبی رعایت شود. 

درباره این موضوع که نامزد‌ها در استان‌ها حضور پیدا می‌کنند به همه فرمانداران اطلاع‌رسانی کردیم که حتما مراقبت کنند تا نامزد‌هایی که وارد شهرستان می‌شوند و برنامه تبلیغاتی دارند اگر یک امکان دولتی برای یک همایش در نظر گرفته شده می‌بایست به‌صورت یکسان و عادلانه آن را در اختیار نامزد‌ها قرار بدهند تا تبعیضی در انتخابات صورت نگیرد و عدالت انتخاباتی در راس و محور باشد.

مردم تخلفات انتخاباتی را به هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و فرمانداری گزارش دهند

اگر مردم اشکال و تخلفی دیدند می‌توانند به هیئت‌های اجرایی که در فرمانداری مستقر است، گزارش کنند. هیئت‌های اجرایی هم براساس قانون می‌بایست با هیئت نظارت تشکیل جلسه بدهند و تصمیم بگیرند که آیا تذکر دهند یا اقدام قضایی انجام دهند و همه این موارد در قانون پیش‌بینی شده است.

از مردم شریف ایران درخواست دارم چنانچه موردی را مشاهده کردند حتما به هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و فرمانداری گزارش دهند و این شیوه کاری منجر می‌شود که کمتر شاهد آسیب‌های تخلفات انتخابات باشیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان: درخصوص تاخیر در پخش برنامه تبلیغاتی یکی از نامزد‌ها چه تدابیری اتخاذ شد تا این اتفاق دوباره رخ ندهد؟

چون تا ۱۲ شب قبل از آغاز برنامه‌های انتخاباتی مراسم قرعه‌کشی را داشتیم طبعا روز اول و دوم متفاوت است و الان روال کاری به خوبی انجام می‌شود و ما مشکلی نداریم. به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون تبلیغات مشکلی در این خصوص ندیدم. الان بعد از گذشت چند روز همه برنامه‌ها به صورت منظم در حال پخش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
این همه من تخلفات توی انتخابات مجلس را به فرمانداری اصفهان اطلاع دادم اصلا وابدا توجهی نکردند.تمام قوانین تبلیغاتی را زیرپاگذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
استعفا نامه ها رو چک کنید و در محل کار قبلی حضور نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۳:۴۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
نه که تخلفات انتخاباتی نمایندگان رو گزارش کردیم تهش چی شد هیچی نماینده رفت به مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
امیدوارم صادقترین و پرتلاشترین فرد رای آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
به عشق رهبر و شهید جمهور و کشورم و مردم خوبش رأی می دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
چند روز پیش رفتم زمانی که شکر گرون نشده بود که دیدم ۵ هزار بالاتر بهم میفروشه وقتی اعتراض کردم و حتی ۱۲۴ هم گفتم و چندین بار هم شکایت دیدم به نتیجه ایی نرسیدم حالا مرد مومن تو میخوای تخلفات رو مردم گزارش کنن تا رسیدگی بشه دلتون خوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
باید به تعزیرات شکایت می کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
ب تعزیزات شکایت کن لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
جدی میفرمایید؟
Germany
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
و هراعتراض به شورای نگهبان دارد میتوانید علیه شورای نگهبان شکایت کرد و ثبت کنید در دفتر شورای نگهبان تا شورای نگهبان بررسی کند و خود شورای نگهبان حکم صادر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
تخلفات خودتان را به کی گزارش بدهیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
کسی که مورد تایید شورای نگهبان شده تخلف نمیکنه
آخرین اخبار