نقش مهم سمنان در امنیت غذایی کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به اهمیت توسعه صنعت مرغ سویه آرین (عالی‌ترین سطح فناوری مرغ «اجدادی» و «مادر») گفت: ۳۰ درصد جوجه‌ریزی سال ۱۴۰۲ در این استان معادل ۹ میلیون قطعه، از سویه آرین برای کمک به تامین امنیت غذایی کشور بود.

حمیدرضا عادل معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور جزو وظایف و تکالیف بود که بخش قابل توجهی از جوجه‌ریزی‌ها از نژاد آرین باشد، با درنظرگرفتن مشوق‌های اعلام و اعطا شده به مرغداران، ۳۰ درصد از جوجه‌ریزی سال گذشته در استان سمنان معادل بیش از ۹ میلیون قطعه از نوع آرین بود تا در این مهم، استان سمنان به‌طور کامل هدف‌گذاری خود را محقق کرده باشد.

وی با اشاره به افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌های این استان در ۷۵ روزه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز بیان کرد: امسال نیز بیش از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شد. این میزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۹ درصد افزایش یافت که قابل توجه است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شد، ادامه داد: جوجه‌ریزی سال ۱۴۰۱ در استان ۲۶ میلیون قطعه بود و آمار آمار بیانگر افزایش حدود ۲۰ درصدی میزان جوجه‌ریزی در استان مربوط به سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن است.

وی اضافه کرد: این افزایش آمار پس از افزایش سهمیه جوجه‌ریزی سمنان در سال گذشته محقق شد و حاصل تلاش همه سرمایه‌گذاران و دست اندرکاران جوجه ریزی در استان است.

این مسئول اضافه کرد: موضوع جوجه‌ریزی به صورت هفتگی در قرارگاه امنیت غذایی کشور و قرارگاه امنیت غذایی استان سمنان مورد بررسی قرار می‌گرفت و با توجه به اینکه وزارتخانه برای استان سمنان سهم جوجه ریزی سه میلیون قطعه در ماه را هدفگذاری کرده بود، استان در سال گذشته توانست به سهم قابل توجهی از این هدفگذاری را محقق سازد. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به اینکه بیشتر سهمیه جوجه‌ریزی استان در نیمه دوم سال گذشته محقق شد تاکید کرد: این مساله به دلیل این بود که برش سهمیه جوجه‌ریزی در سمنان در این زمان ابلاغ شده بود.

از هر مرغ «لاین» حدود ۴۰ قطعه مرغ اجداد و از هر مرغ اجداد ۸۰ قطعه مرغ مادر و از هر مرغ مادر ۱۲۰ قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود. به عبارتی از هر یک مرغ «لاین» دست کم بیش از ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود و هر مرغ «لاین» حداقل به مدت ۲ سال قدرت باروری و بهره‌برداری دارد.

استان سمنان در زمینه جوجه ریزی نژاد لاین آرین یکی از استان‌های ایمن ست و باید توسعه یابد و این طرح در جهت تأمین امنیت غذایی مهم است، زیرا تأمین کننده غذای مردم و کشور محسوب می‌شود.

امنیت غذایی بسیار مهم است و تهدیدات در این حوزه همیشه در وزارت جهادکشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد. تهدیدات متعدد بخش کشاورزی مانند آفات، بیمار‌های دامی و گیاهی، و بیماری‌های آبزیان، در حوزه پدافند غیرعامل به طور ویژه به آن توجه می‌شود.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.