حجت‌الاسلام عالی با تأکید بر اهمیت مسئله ازدواج، گفت: وقتی فرد، تشکیل خانواده می‌دهد فقط فکر خودش نیست و از منیّت خارج می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، سخنران مذهبی درمورد مسئله ازدواج بیان کرد: از محبوب‌ترین پیوند‌هایی که نزد خداوند متعال مقدس است پیوند خانواده و جمع خانواده است که در روایتی از پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم در اهمیت ازدواج آمده است: «مَا بُنِیَ فِی اَلْإِسْلاَمِ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ اَلتَّزْوِیجِ.» «در اسلام، هیچ بنایى نزد خداوند عزوجل، محبوب‌تر از ازدواج نیست».

این سخنران مذهبی گفت: تعبیری که در قرآن کریم برای موضوع ازدواج آمده این است: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» «و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.» یعنی از جنس خودتان، زوج‌ها و همسرانی قرار داد تا با تشکیل خانواده آرامش پیدا کنید. 

این سخنران مذهبی با اشاره به نقش خانه و خانواده برای دوری جستن انسان از منیّت تصریح کرد: انسان در خانه و خانواده می‌تواند از منیّت خارج شود و قاعده این است وقتی فرد خانواده تشکیل می‌دهد فقط فکر خودش نیست و از منیّت خارج می‌شود و طبیعتاً فکر دیگری هم، هست. در نتیجه، جایی که انسان را از منیّت خارج کند جای بسیار مقدس و ارزشمندی است و تمام سعی یک عارف و فردی که می‌خواهد بندگی خداوند متعال را کند این است که از منیّت خارج شود و بدترین چیزی که فرد را زمین می‌زند خودخواهی و منیّت و فقط خودش را دیدن است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: خانواده عرصه‌ای است که انسان را از منیّت خارج می‌کند و از این جهت، جای خیلی مقدسی است چراکه کمالاتی در خانه و خانواده برای انسان پیدا می‌شود که در هیچ جای دیگر بدست نمی‌آید.

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که اگر جوانی مجرد از دنیا برود و خداوند متعال اجازه دهند آنهایی که مجرد از دنیا رفته‌اند به این دنیا برگردند اولین کاری که آنها انجام می‌دهند این است که ازدواج می‌کنند. چون در آن عالَم متوجه می‌شوند چه نقصی داشته‌اند و چه کمالاتی را با ازدواج و خانواده بدست می‌آوردند که بدست نیاورده‌اند. در نتیجه، این بنا و پیوند خانوادگی مقدس است و طبیعی است که شیطان قصد تخریب این پیوند را دارد. چون اگر خانواده دچار فروپاشی شود تربیت دیگر، در جامعه صورت نخواهد گرفت و سرباز برای دین خدا و ولی خدا تربیت نخواهد شد و در این میان، اگر قرار است تربیت در جایی صورت بگیرد در خانه و خانواده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به پیوند آسمانی حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها در اولین روز ذی‌الحجه یادآور شد: وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام با یکدیگر ازدواج کردند پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم از امیر مومنان، حضرت علی علیه السلام پرسیدند که علی جان! زهرا را چگونه یافتی؟ حضرت امیر علیه السلام یک جمله فرمودند: «نعم العون فی طاعة الله» «در مسیر طاعت و بندگی خدا برای من هیچ گونه ممانعتی ایجاد نمی‌کرد، بلکه همواره مسیر را هموار و راه را برای تعالی و رشد فراهم می‌کند».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
متولد۷۵
۰۸:۵۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
کدوم تشکیل خونواده کدوم ازدواج با این اقتصاد مریض
خودتونو به خواب زدید
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۱:۵۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اما تشکیل ستادی بنام ستاد هدفمند کردن یارانه ها که با ۴۵ تومان ناقابل که الان با ان یک عدد پفک نمکی هم نمی دهند سیاست ازاد سازی قیمت ها را رقم زد این گرانی لجام گسیخته را بر سر سفر مردم ایران گذاشت تا بدین وسیله سیاست کنترل جمعیت ایران را رقم بزند سیاستی از اعمال شده توسط صندوق بین المللی پول و بانک جهانی جهت فرو پاشی نهاد خانواده در ایران
آخرین اخبار