معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس گفت: دولت سیزدهم در مدت فعالیت خود، خدمات خوبی به مردم ارائه داد و کارنامه قابل قبولی برجای گذاشت.

 محمد رفیعی گفت: در دو سال اخیر نسبت به تجهیز ساختمان فرمانداری و بخشداری مرزداران به سیستم گرمایشی و سرمایشی، برگزاری انتخابات سالم با افزایش ۱۲ درصدی مشارکت نسبت به دور قبل مجلس شورای اسلامی و پیگیری و جذب ۶۰۰ نفر نیروی بومی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق و شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد و ادارات دولتی اقدام شد.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: اجرای خاک‌برداری و تراشه به طول ۳ کیلومتر برای تعریض و احداث یک لاین کندرو، افتتاح ۵ کیلومتر اول جاده مشهد به سرخس، آماده‌سازی ۶ کیلومتر از جاده اصلی مشهد به سرخس و آسفالت ۲۳ کیلومتر جاده جدید مشهد به سرخس از جمله اقدامات در حوزه راهداری است.

رفیعی همچنین اظهار کرد: افزایش ترانشه برداری جاده اصلی مشهد به سرخس از ۳۰۰ به ۴۰۰۰ مترمکعب، اجرا و تعریض ۵ دستگاه پل ۲۵۲ و یک دستگاه پل ۳۵۳ گردنه مزداوند اجرا و احداث اسفالت ۱.۵ کیلومتری برای اجرای لاین کندرو گردنه مزداوند انجام شد.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های متعدد در حوزه راه در دولت سیزدهم افزود: اجرا و احداث زیرسازی و ابنیه و اسفالت محور روستای زالوغال به طول ۳ کیلومتر، اجرای خاک‌برداری و زیرسازی و حمل مصالح برای اسفالت محور روستای یکه بید به طول ۵ کیلومتر، اجرای روکش اسفالت محور سرخس - دولت‌آباد، اجرای تعریض و روکش آسفالت محور کند کلی به طول حدود ۵ کیلومتر، اجرای زیرسازی و اسفالت محور چاله زرد به شوریجه به طول ۲ کیلومتر، اجرای روکش آسفالت محور اله نظر به طول ۱.۷ کیلومتر، اجرای ۱۰ دستگاه پل باکی برای تعریض و تقویت آب‌نمای روستای شوریجه، اجرای ایمن‌سازی و نصب سیستم روشنایی در سه راهی چاله زرد و الله نظر، ایمن‌سازی محور اصلی با نصب گاردریل (حدود ۱ کیلومتر و خط‌کشی حدود ۳۰۰ کیلومتر در سطح جاده‌های شهرستان و ایجاد هره خاکی و اصلاح شیب شیروانی حدود ۳ کیلومتر) از جمله این اقدامات است.

هدایت میلیون‌ها مترمکعب سیلاب

وی با اشاره به این‌که شهرستان سرخس با مشکل ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کند؛ اظهار کرد: طی این سه سال در حوزه منابع آب در دولت سیزدهم، هدایت بیش از ۶ میلیون مترمکعب سیلاب در دشت گنبدلی و هدایت بیش از ۱۶ میلیون مترمکعب سیلاب در کانون‌های ریز گرد و همچنین هدایت سیلاب از طریق شبکه مدرن پایاب سد دوستی و انهار سنتی موجود در سطح شهرستان و تحویل بدون خسارت آب به کشاورزان در محل مزارع به منظور آبیاری، پخش سیلاب در دشت‌های شهرستان و کانون‌های ریزگرد به منظور تغذیه آبخوان‌های شهرستان و نیز کاهش ریزگردها انجام شد.

آنچه دولت آیت‌الله رئیسی برای مردم سرخس به یادگار گذاشت

رفیعی ادامه داد: لایروبی بیش از ۱۵ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح شهرستان به منظور افزایش آبگذری و عبور امن سیلاب، آزادسازی بیش از ۱۰ هکتار از اراضی تصرفی بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های شهرستان در راستای حفظ حقوق عامه و همچنین کاهش مخاطرات سیل و پاسخگویی به بیش از ۲۰۰ مورد استعلام اشخاص و ادارات مربوطه در جهت تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و افزایش اشتغال در عین رعایت قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه در حوزه منابع آب در دولت سیزدهم انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از ۵۰۰ مورد بازدید از چاه‌های مجاز سطح شهرستان به منظور کنترل میزان برداشت و حل مشکلات پیش آمده در زمینه تأمین آب کشاورزی صورت گرفت و نسبت به نصب بازدید و تعمیر اساسی بیش از ۳۰۰ کنتور هوشمند در چاه‌های حفرشده در سطح شهرستان اقدام شد.

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس  با بیان اینکه اقدامات انجام شده منجر به جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آب شد، اظهار کرد: در این مدت به‌روزرسانی تمدید و حل مشکلات ۳۰۰ پرونده از چاه‌های سطح شهرستان انجام شد و احداث ۱۷ کیلومتر شبکه مدرن آبیاری در ادامه شبکه مدرن سد دوستی در منطقه قلعه‌نو تا بازتپه احداث شد.

وی از پیشرفت بیش از ۳۰ درصدی سد بزرگ شوریجه به منظور کنترل سیلاب رودخانه کشف رود و جلوگیری از خارج شدن آب‌های مرزی خبر داد و گفت: تأمین آب پروژه نهال‌کاری و تثبیت کانون‌های ریزگرد و همکاری با سایر سازمان‌های مرتبط در شهرستان، اجرای پروژه خط انتقال آب شرب از سد دوستی به شهر سرخس و لایروبی، تعمیرات و بازسازی شبکه‌های پایاب سد دوستی به منظور آمادگی هدایت سیل‌های احتمالی و تحویل آب به کشاورزان با هزینه بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال از جمله اقدامات دیگر انجام شده در حوزه منابع آب در شهرستان سرخس به شمار می‌رود.

اصلاح و بازسازی کامل شبکه برق ۲۱ روستا

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس در ادامه بیان کرد: تبدیل ۱۲۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف سیمی به کابل خود نگهدار جهت رفع افت ولتاژ و پیشگیری از سرقت به عنوان یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های اجرایی در حوزه برق در شهرستان سرخس در دولت سیزدهم است.

وی گفت: در این مدت شاهد احداث ۴۰ دستگاه پست هوایی و ۲ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف جهت تأمین برق مشترکین جدید و رفع افت ولتاژ بودیم.

وی از اصلاح و بازسازی کامل شبکه برق ۲۱ روستا و جابجایی ۳۰۰ پایه در معبر خبر داد و افزود: در این مدت نسبت به نصب ۵۲۰ دستگاه سر چراغ آل ای دی در نقاط مختلف شهری و نصب ۳۸۵ دستگاه لوازم اندازه‌گیری هوشمند و تجهیزات اتوماسیون شبکه‌های برق برای افزایش پایداری و قابلیت مانور اقدام شد.

توجه ویژه دولت به مناطق روستایی

 رفیعی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به توسعه روستایی و ارائه خدمات به روستاها و مناطق محروم توجه ویژه داشت؛ تصریح کرد: در دولت سیزدهم در حوزه آب و فاضلاب، نسبت به آب‌رسانی به روستای بزنگان از طریق حفر یک حلقه چاه فوق عمیق، اجرای خط انتقال به طول ۳ کیلومتر و اصلاح شبکه روستا به طول ۱۴.۵ کیلومتر، آب‌رسانی به روستای چکودر شامل مرمت و بازسازی چشمه، اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال و احداث یک باب مخزن ۱۰۰ مترمکعبی اقدام شد.

وی ادامه داد: آب‌رسانی به مجتمع گلزار شامل توسعه خط انتقال به طول ۱۴ کیلومتر، اصلاح خط انتقال به طول ۲ کیلومتر، اصلاح خط انتقال روستای چشمه شور به طول ۵ کیلومتر، اجرای پروژه ابراهیم‌آباد به طول ۵ کیلومتر خط انتقال و اتصال به شهر سرخس، آب‌رسانی به روستای باغک شامل اجرای کل شبکه توزیع و نصب یک باب مخزن ۳۰ مترمکعبی، پروژه آب‌رسانی به روستاهای شوراب سفلی و علیا شامل اجرای خط انتقال و احداث سه باب مخزن و سه باب پمپاژ و تکمیل و راه‌اندازی پمپاژ روستای قوش سربوزی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه آب و فاضلاب است.

وی گفت: در حوزه آب و فاضلاب علاوه بر اجرای آب‌رسانی به روستای قوش کهنه شامل اجرای شبکه توزیع و نصب انشعابات روستا، آب‌رسانی به روستای قاسم‌آباد شامل حفر یک حلقه چاه، نصب تجهیزات و اجرای شبکه برق‌رسانی چاه، احداث و نصب سه باب مخزن فایبرگلاس برای روستاهای کاریزک، چنار سوخته و قره قیطان انجام شد و ظرفیت توان ایستگاه پمپاژ شهر سرخس با خرید و نصب ۷ تابلو برق و ۶ پمپ شناور ارتقا یافت و نسبت به حفر و تجهیز دو حلقه چاه به منظور ارتقاء کیفی آب شرب شهر اقدام شد.

۲۰ روستا در حال گازرسانی هستند

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس گفت: اداره گاز ناحیه سرخس نیز در این مدت نسبت به اجرای شبکه گازرسانی جدید در سطح ناحیه به طول ۱۱۸۰۰ متر و نصب ۷۵۰ عدد انشعاب در سطح ناحیه اقدام و ۱۶۵۰ عدد اشتراک‌پذیری شامل نصب کنتور و رگلاتور انجام داده است.

وی از گازرسانی به ۴ واحد تولیدی و صنعتی و گازرسانی به ۸ روستا در شهرستان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۲۰ روستا در حال گازرسانی هستند و در یک روستا خط تقریبی سرخس اجرا می‌شود.

آنچه دولت آیت‌الله رئیسی برای مردم سرخس به یادگار گذاشت

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس با بیان اینکه در سطح دو بخشداری مرکزی و بخشداری مرزداران نیز اقداماتی در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم ارائه شده که انجام زیرسازی و آسفالت معابر روستایی به میزان ۱۲۰ هزار مترمربع با اعتباری بالغ‌بر ۲۱ میلیارد تومان، اجرای ۸ هزار مترمربع سنگ فرش معابر با اعتباری بالغ‌بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ تومان، اجرای جدول‌گذاری معابر به طول ۳۲ هزار متر طول با اعتباری بالغ‌بر ۲۲ میلیارد تومان، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های دهیاری با اعتبار ۳ میلیارد تومان و احداث ۵ چمن مصنوعی روستایی با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ تومان در این مدت در بخش مرکزی شهرستان سرخس انجام شد.

وی یادآور شد؛ در بخشداری مرزداران نیز ضمن دریافت رایگان یک دستگاه خودروی عملیاتی از استانداری، ۵۵ هزار مترمربع عملیات سنگ‌فرش معابر و آسفالت ۱۱ و هزار متر جدول و کانیو اجرا شد.

رفیعی تصریح کرد: در این بخش پروژه‌های عمرانی دهیاری‌ها نیز شامل پارک کودک، ساختمان دهیاری، مجموعه ورزشی و غسالخانه با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان انجام شد.

وی پیگیری شهر شدن روستای بزنگان و به تصویب رسیدن در هیات دولت، پیگیری و اقدام لازم جهت مقابله با ریزگردها در بخش از طریق جلوگیری از ورود عشایر با هدف بهبود وضعیت مراتع و اختصاص زمین مورد نیاز اهالی روستای پل گزی و جابجایی اهالی این روستا با توجه به ساخت سد شوریجه و قرار گرفتن این روستا در مسیر سد از دیگر اقدامات انجام شده در بخش مرزداران محسوب می‌شود.

فراهم شدن اشتغال نیروهای بومی در منطقه ویژه اقتصادی

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس با اشاره به اهمیت منطقه ویژه اقتصادی که با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در آن اشتغال نیروهای بومی فراهم شده است؛ گفت: در دولت سیزدهم نسبت به پیگیری تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد تجاری صنعتی، اتصال منطقه ویژه به نقطه صفر مرزی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق جاده ایزوله. ایجاد و پشتیبانی پنجره واحد گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی، احداث ۶۵ واحد تولیدی و جذب ۵ سرمایه‌گذار خارجی در منطقه ویژه اقتصادی اقدام شد.

وی افزود: در پایانه مرزی نیز نسبت به احداث دیوار مرزی جدید، افزایش ۵ هزار متری پایانه مرزی، آغاز مطالعات پروژه ساخت سر درب ورودی پایانه مرزی و پروژه دوربین‌های نظارت و پایش تصویری اقدام شد.

دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها

وی با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی در دولت سیزدهم نسبت به پیگیری و دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها اقدام شد؛ گفت: در سفر ریاست محترم جمهور شهید آیت اله رئیسی به خراسان رضوی مبلغ ۱۲.۵ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای حل مشکل ریزگردها اختصاص یافت که این اعتبار در ۳ یا ۴ مرحله برای طرح‌های علمی، تحقیقاتی و اجرایی سرخس در نظر گرفته شده است.

رفیعی همچنین از اجرای طرح مطالعاتی مدیریت مناطق بیابانی در سطح ۲۱۰ هزار هکتار و اجرای کاشت بیش از ۳۰۰ هکتار تاغ کاری در منطقه دق بهلول و آبمال، حفاظت و قرق در سطح ۱۰۰ هکتار مبارزه با آفات و ایجاد کانال و تله رسوب‌گیر به طول ۱۰ کیلومتر در حوزه منابع طبیعی خبر داد.

وی افزود: در حوزه محیط‌زیست نیز علاوه بر نصب و راه‌اندازی ایستگاه سنجش کیفیت هوا (گردو غبار) هجدهمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ در شهرستان سرخس با حضور دکتر سلاجقه معاون شهید جمهور محترم و ریاست عالی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با ۷ مصوبه برگزار شد.

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس  با اشاره به توجه دولت سیزدهم به حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: در این مدت علاوه برای اجرای فاز اول طرح مطالعاتی باغ ایرانی اسلامی لقمان، فاز دوم دیوارکشی اطراف و آزادسازی حریم لقمان با تعامل آستان قدس رضوی و همزمان مرمت ستون شرقی مقبره لقمان انجام شد و در فاز بعدی افزایش ارتفاع دیوارها به ۲ متر انجام می‌پذیرد.

منبع؛ ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.