رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبار تملک دارایی در امسال برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان تخصیص یافت.

حمیدرضا محمودی قوژدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: با صرف این اعتبار مرمت مجموعه میراث قنات جهانی قصبه شامل سردر ورودی، فضا‌های فوقانی راه چینه منتهی به ورودی ۲، فنس‌کشی بخشی و پارکینگ آن انجام می‌شود.

او احداث برج نوری، اصلاح نورپردازی و تابلو‌های معرفی سایت قنات جهانی قصبه، مرمت و احیای خانه موزه نبی پور، مرمت مسجد جامع قصبه، موزه‌ها و مدرسه نجومیه، بازسازی خانه تاریخی رحمانیان، مرمت و ساماندهی مامور سرا و محوطه سازی ضلع شمالی مسجد جامع قصبه را از جمله اقدامات بازسازی آثار تاریخی شهرستان گناباد در سال جاری برشمرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: ۳۷ تفاهم‌نامه مرمت و احیای بنا‌های تاریخی و بهسازی تاسیسات گردشگری این شهرستان با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در یک سال و نیم گذشته منعقد و در حال اجرا است.

قوژذی از جمله این آثار تاریخی گناباد که تعدادی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است را شامل آب‌انبار مسجد جامع کاخک، مقبره دلویی، مسجد دیزق، حوض خانه خواجه بیدخت، بازار تاریخی بیدخت، حمام کلات، خانه و سراچه حاجی معین بیدخت، بقایای معماری قلعه عمرانی، چهارتاقی قوژد و ... ذکر کرد.

او تصریح کرد: مشارکت مردم و نهاد‌های دولتی و خصوصی در حفاظت، صیانت، حراست، مرمت، احیا و مدیریت بنا‌های تاریخی به‌عنوان سیاست مهم و محوری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند عاملی مهم و تاثیرگذار در توسعه پایدار و رهایی از درآمد‌های نفتی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.