مرمت مسجد جامع قصبه گناباد با بیش از ۸۰۰ سال قدمت آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: مسجد جامع قصبه گناباد از جمله آثار تاریخی این شهر است که با گذشت بیش از ۸۰۰ سال قدمت همچنان به عنوان برگ زرینی از هویت تاریخی این منطقه در منطقه کوی شرقی موسوم به قصبه شهر خودنمایی می‌کند.

حمیدرضا محمودی قوژدی در خصوص مرمت این بنا با تاکید براینکه یکی از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی احیای مراکز تاریخی به خصوص مساجد تاریخی است افزود: در ۱۸ ماه گذشته ۳۷ تفاهم نامه با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان، امضا شده و در حال اجرا است.

او گفت: مشارکت مردم و نهاد‌های دولتی و خصوصی در حفاظت، صیانت، حراست، مرمت، احیا و مدیریت بنا‌های تاریخی به‌عنوان سیاست مهم و محوری وزارت میراث فرهنگی می‌تواند عاملی مهم و تاثیرگذار در توسعه پایدار و رهایی از درآمد‌های نفتی باشد.

وی با اشاره به تخصیص ۶۰ میلیارد ریال، امسال از محل اعتبار تملک دارایی برای مرمت آثار تاریخی  شهرستان، گفت: با صرف این اعتبار مرمت مجموعه میراث قنات جهانی قصبه شامل سردر ورودی، فضا‌های فوقانی راه چینه منتهی به ورودی ۲، فنس‌کشی بخشی و پارکینگ آن انجام می‌شود.

او ساخت برج نوری، اصلاح نورپردازی و تابلو‌های معرفی سایت قنات جهانی قصبه، مرمت و احیای خانه موزه نبی پور، مرمت مسجد جامع قصبه، موزه‌ها و مدرسه نجومیه، بازسازی خانه تاریخی رحمانیان، مرمت و ساماندهی مامورسرا و محوطه سازی ضلع شمالی مسجد جامع قصبه را از جمله اقدامات بازسازی آثار تاریخی شهرستان گناباد برشمرد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد، ۱۷۷ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.