طالبی: لیگ امسال دیگی بود که با حواشی می‌جوشید

کارشناس فوتبال گفت: به نظرم امسال لیگ نبود و دیگی بود که حواشی  داشت در آن می‌جوشید.

 فرشید طالبی کارشناس فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره ارزیابی اش از لیگ بیست و سوم فوتبال اظهار کرد: وقتی ما در مورد لیگ حرف می‌زنیم درباره فرایند فوتبال صحبت می‌کنیم، اما متاسفانه در اینجا حواشی آن قدر غالب شده است که شما به جای لذت بردن از فرایند فوتبالی واقعا فقط می‌توانید تاسف بخورید. حواشی در واقعیت فوتبال درگیر شده است، که ما نمی‌توانیم آن طور که باید و شاید از فوتبال لذت ببریم. ما به جای اینکه در بستر فنی، فوتبالمان را نگاه کنیم، ابعاد مختلف حواشی را بررسی می‌کنیم.  

او افزود: به هر حال اتفاقات و حاشیه‌هایی که به طور مکرر رخ می‌دهند و سالیان سال است که در فوتبال ما اتفاق می‌افتند. به نظرم باید فکر اساسی شود که ما بتوانیم از بستر زیبای فوتبال استفاده کنیم. ما امسال فقط حاشیه، جریمه، توبیخ و محروم شدن دیدیم و خیلی وقت‌ها نمی‌توانستیم به فوتبال بسنده کنیم. به نظرم زیاد نمی‌شود درباره بعد فنی بازی‌های لیگ صحبت کرد، اما دیدیم که ۲ تیم در کورس قهرمانی بودند. این حواشی گریبان تیم‌هایی مثل سپاهان و تراکتور را به شدت گرفت و آنها را از کورس قهرمانی جا گذاشت و تیم‌های بالای جدول شرایطی ایجاد شده بود که حتی این درگیری‌ها در تیم استقلال هم وجود داشت. این اتفاقات ناخوشایندی است که ما آرزو داشتیم که یک سال، تیم‌ها با حداقل تغییرات و اتفاقات حاشیه‌ای در یک بستر برابر بتوانند در کورس رقابت بپردازند.

طالبی تصریح کرد: تیم سپاهان را دیدیم که درگیری‌ها برایش اتفاق افتاد و تیم تراکتور هم همین وضعیت داشت.  به هر حال تیم پرسپولیس قهرمان شد و باید ببینیم آقایانی که در خواب هستند حداقل حرکتی می‌کنند تا این حواشی به حداقل خود برسد. من نمی‌دانم‌ ای اف سی که ما را به عنوان فدراسیون برتر انتخاب می‌کند معیارش برای انتخاب بهترین فدراسیون چه چیزی است؟ ما یک VAR نداریم و هر سال فوتبالمان دستخوش اتفاقات حاشیه‌ای فاجعه بار است. هر سال ما اتفاقات عجیب  غیر فوتبالی داریم و حضور هوادار را نداریم. تخطی در قرارداد‌ها و سقف قرارداد‌ها داریم و با مسائل حاشیه‌ای دست به گریبان هستیم. تا VAR نیاید، فوتبال ما همین طور درگیر حواشی هست مگر اینکه تعمدی باشد و بخواهند این حواشی درست شود و این موضوع  باعث می‌شود تماشاگران ما رودرروی یکدیگر قرار بگیرند.  آوردن سیستم کمک داور ویدئویی  حداقل کاری است که فدراسیون فوتبال ما می‌تواند انجام بدهد.

پیشکسوت فوتبال درباره اینکه علت موفقیت پرسپولیس را در چه عواملی می‌داند، گفت: به نظرم یک کورس برابری در بالای جدول بود. اول اینکه واقعا جواد نکونام با سیستمی کار می‌کرد که علنی شده بود. وقتی  مشکلات و اختلافات  درون خانوادگی بین مدیرعامل و سرمربی علنی می‌شود، خیلی شرایط را سخت می‌کند و دیگر آن قدر مشکلاتشان زیاد بود که شمشیر را از رو بسته بودند و همه چیز هم مشخص شده بود. در آن شرایط شما تیم را در صدر جدول نگه دارید واقعا کار بزرگی کردید. واقعا یک دست مریزاد تیم استقلال دارد که واقعا ۲۸ هفته در صدر جدول حضور داشت. هیچ کس فکر‌ نمی‌کند استقلال با این تعداد بازیکن و شرایط حاشیه‌ای که برایش به وجود آمد صدر جدول را حفظ کند.

او ادامه داد:  همچنین هیچ کس فکر نمی‌کرد تیم پرسپولیس بعد از رفتن یحیی گل محمدی به یک روند صعودی نزدیک بشود.   انصافا اوسمار واقعا توانست جایگزین خوبی برای گل محمدی باشد و روند خوبی در پرسپولیس ایجاد کند. به نظرم یک تفاوت عمده بین ۲ تیم وجود داشت غیر از مسائل حاشیه‌ای که تا وقتی VAR نیاید فوتبالمان رنگ خوشی به خود نمی‌بیند. خرید‌هایی که در نیم فصل دوم صورت گرفت و بازیکنانی همانند اورونوف یک سر و گردن از دیگر خرید‌ها متفاوت بودند. وجود این بازیکن بسیار تاثیرگذار  بود و این خرید‌ها خیلی توانستند به روند صعودی پرسپولیس کمک کنند. در این فوتبال می‌بینیم که شما  به جای اینکه بیایید ۱۰، ۲۰ بازیکن بگیرید و میلیاردی خرج کنید، شما می‌توانید ۲، ۳ بازیکن بگیرید و آنها بتوانند بار فنی تان را ارتقا بدهند.

طالبی بیان کرد: به نظرم تیم پرسپولیس  در زمینه خرید بازیکن خیلی توانست سود ببرد و حضور اورونوف  در کنار بازیکنان قابل دیگری که پرسپولیس داشت، در روند تیمی اش تاثیرگذار بود. انصافا عبدالکریم حسن  هم سمت چپ پرسپولیس را قبضه کرده  و از آن طرف هم  اورونوف بود و سرخپوشان توانستند به مقام قهرمانی برسند. من دقیقا ۳ ماه پیش گفتم که  قهرمانی به نیمه دوم آخرین بازی می‌کشد. به هر حال به پرسپولیسی‌ها تبریک می‌گویم. همچنین به تیم استقلال هم تبریک می‌گویم و گرفتن ۶۷ امتیاز با این حجم حواشی  واقعا کار سختی است. به هر حال هر ۲ تیم قهرمان و نایب قهرمان هستند و ان شا الله تیم قهرمان جام حذفی هم مشخص شود و  در ۲، ۳ ماه آینده بتوانیم از آبروی فوتبالمان در آسیا دفاع کنیم.

کارشناس فوتبال بیان کرد: همه  تیم‌ها به دنبال ارتقای خود در  جام باشگاه‌های آسیا هستند، اما ما در اینجا اندر خم یک کوچه هستیم و در حسرت یک VAR و اجرای اصول حداقلی فوتبال که در دنیا استفاده می‌شود، هستیم. به نظرم لیگ نبود و دیگی بود که حواشی  داشت در آن می‌جوشید. یک هفته را ندیدیم که مسابقات لیگ بدون حاشیه باشد. همه تیم‌ها از بالا تا پایین جدول شاکی از روند بازی‌ها و داوری‌ها بودند و جذاب نیست و شما نمی‌توانید از فوتبال لذت ببرید و همه اش دستخوش یکسری اتفاقات غیرفوتبالی بود. 

طالبی درباره اینکه ۲ تیم سازنده و ریشه دار ما پیکان و صنعت نفت آبادان به لیگ دسته یک سقوط کردند، گفت: تیم پیکان که  تیم جوانی بود. خیلی وقت‌ها به لحاظ مالی ما روی به جوانگرایی می‌آوریم.   همچنین گاهی وقت‌ها  هم سیستم و فرایند باشگاه می‌خواهد این بستر را ایجاد کند تا جوانگرایی صورت بگیرد. متاسفانه تیم‌های ریشه‌ای همانند صنعت نفت آبادان که همیشه دستخوش این اتفاقات بودند و حیف است. من درباره روند صنعت نفت آبادان قبلا صحبت کردم. همین که یک تیم در طول یک سال چندین سرمربی  عوض می‌کند در نهایت وضعیتش به این صورت می‌شود که از لیگ برتر سقوط می‌کند.

او تصریح کرد: تیم‌های فولاد و نساجی چندین مربی عوض کردند، اما استقلال خوزستان اعتقاد و باور به سرمربی تیم خود داشت. به نظرم اگر این ۵ بازی آخر را استقلال خوزستان در شروع لیگ انجام می‌داد، این تیم اهوازی جایگاهش بالاتر از این می‌توانست باشد. این اعتقاد و اعتماد به کادر فنی که وجود دارد یک تیم را می‌تواند به جایگاهی برساند. اما تیم‌هایی که براساس استدلال و منطق درست نیستند هر دفعه به یک مربی روی می‌آورند و تعویض ۴ مربی در طول فصل برای فوتبال فاجعه است. دقیقا این اتفاق را در تیم‌های نساجی، صنعت نفت آبادان و فولاد دیدیم و در مجموع ۱۰ مربی عوض کردند. به هر حال این موضوع نشان می‌دهد که تصمیم گیری‌های لحظه‌ای در باشگاه‌ها می‌شود که بر پایه اینکه در ۳ بازی شانس بیاورند و اتفاق بیفتد با آن مربی ادامه می‌دادند. اگر در ۳، ۴ بازی برخی از تیم‌ها نتیجه نمی‌گرفتند باز یک مربی دیگر می‌آوردند. همه این‌ها آسیب به باشگاه‌ها می‌زند و پول هم حیف و میل می‌شود. اتاق فکر بنشیند و براساس استدلال و منطق کارش را انجام بدهد. به نظرم استقلال خوزستان یک نمونه بارز بود که اعتقاد و اعتماد به کادر فنی تا لحظه آخر داشت و   انصافا این کادر فنی هم  مدیریت و هواداران خود را روسفید کرده است. واقعا تیم استقلال خوزستان در ۴، ۵ هفته آخر کولاک کرد و تبریک به آنها می‌گویم. امیدوارم تیم صنعت نفت آبادان و پیکان که تیم‌های ریشه داری هستند اتفاقاتی بیفتد که اتاق فکر‌های فوتبالی در آنها باشد. آرزوی یک فوتبال آرام را داریم و ان شاء الله بتوانیم همه ما از ذات فوتبال لذت ببریم.

خبرنگار: مریم طایفه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
گذشتت یادت نره

افتخار میکنی هشت سال 14 جام؟

چرا تو آسیا 61 سال ولی ???

​​​​​​بدون اینکه لیاقت و شخصیت لازم رو ندارین قهرمان آسیا شین آسیا وی ای آر داره و نمیشه گل آفساید زد??
آخرین اخبار