یورو ۲۰۲۴؛

گرجستان ۲ - ۰ پرتغال/ صعود تاریخی گرجی ها با اولین برد در یورو + فیلم

در شبی که کریستیانو رونالدو برای اولین بار از گلزنی در مرحله گروهی یورو ناکام ماند، گرجستانِ به شکل رویایی راهی یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴ شد.

مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ با برگزاری دیدار‌های گروه E به پایان رسید و تکلیف همه تیم‌های صعود کننده به مرحله یک هشتم مشخص شد.

در یکی از دیدار‌های این گروه، تیم‌های ملی پرتغال و گرجستان در هامبورگ به مصاف هم رفتند که گرجی ها موفق شدند با نتیجه دو بر صفر از سد پرتغال عبور کنند و در عین ناباوری، جواز حضور در مرحله یک هشتم را به دست آورند.

پرتغال پیش از این مسابقه، صعودش به عنوان تیم صدرنشین را به دور بعد قطعی کرده بود و این دیدار در سرنوشت آنها هیچ تاثیری نداشت به همین دلیل روبرتو مارتینز در این مسابقه از ترکیب دوم خودش بهره گرفت و به جز کریستیانو رونالدو، از بازیکنانی که کمتر در بازی‌های قبلی بازی کرده بودند استفاده کرد. همین موضوع به گرجستان که برای صعود فقط باید در این مسابقه سخت پیروز می‌شد، کمک کرد و آنها توانستند در دقیقه ۲ توسط ستاره تیمشان یعنی خویچا کوارتسخلیا به گل برسند. آنتونیو سیلوا با یک اشتباه فاجعه‌بار، توپ را به میکاتادزه تقدیم کرد. پرتغال که برای گلزنی جلو کشیده بود، متحمل یک ضد حمله غیرمنتظره شده بودند. این بازیکن پس از طی کردن مسافتی تا پشت باکس پرتغال، کواراتسخلیا را در سمت چپ محوطه جریمه به توپ رساند و مهاجم ناپولی بدون معطلی و با ضربه‌ای دقیق و زیبا، دروازه دیوگو کاستا را باز کرد.

انگیزه بالای رونالدو برای گلزنی در این دیدار باعث شد او بار‌ها دروازه گرجستان را تهدید کند و در یک صحنه در نیمه اول با کشیدن پیراهنش توسط بازیکن حریف در محوطه جریمه گرجستان سرنگون شد، اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت که باعث خشم رونالدو از او و دریافت کارت زرد شد.

در نیمه دوم، اما پرتغالی‌ها محو بازی روان و فوق العاده گرجستان شده بودند و نتوانستند بازی خوبی را به نمایش بگذارند.  در دقیقه ۵۵ پس از نفوذ لوچوشویلی به داخل محوطه جریمه پرتغال، آنتونیو سیلوا او را سرنگون کرد. داور ابتدا اعتقادی به پنالتی نداشت و تصمیم گرفته بود بازی را ادامه دهد، اما پس از دخالت VAR، تصمیم او تغییر کرد و رای به پنالتی داد. پس از لحظاتی گئورگی میکائوتادزه پشت توپ قرار گرفت و با اینکه دیوگو کاستا جهت ضربه را درست تشخیص داد، اما توپ به گوشه سمت راست دروازه چسبید و بازی ۲-۰ شد.

در ادامه هم گرجستان با روحیه بازی بسیار خوبی به نمایش گذاشت و در شبی که گئورگی گولسیانی مدافع پرسپولیس را در ترکیب اصلی داشت و این بازیکن هم بازی خوبی انجام داد، توانست نخستین پیروزی تاریخش در یورو را به دست آورد. بردی که باعث صعود این تیم به دور بعد یورو ۲۰۲۴ شد.  

در پایان بازی‌های گروه F، پرتغال با ۶ امتیاز صدرنشین  شد و در یک هشتم به مصاف اسلوونی خواهد رفت. البته پرتغال در سمت بسیار سخت جدول قرار دارد و برای رسیدن به فینال یک مسیر دشوار پیش رو خواهد داشت. آنها در صورت عبور از اسلوونی باید به مصاف برنده جدال فرانسه و بلژیک بروند.

گرجستان هم در نخستین دوره حضورش در یورو موفق شد با چهار امتیاز به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم گروه ها، به دور بعد صعود کند. البته گرجستان هم در همان سمت دشوار جدول (مثل پرتغال) قرار دارد و در یک هشتم باید به مصاف اسپانیا برود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار