نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: خصلت وفاداری در میان آزادگان ما موج می‌زد، این عزیزان در زندان سختی‌های زیادی کشیدند، اما وفاداری را زمین نگذاشتند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در کنگره شهدای غریب در اسارت استان قزوین گفت: شهادت رئیس‌جمهور خدمتگزار و خستگی‌ناپذیر، آیت‌الله رئیسی و همراهان گرانقدر این عزیز بزرگوار را تسلیت عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: تصاویر نورانی شهدای غریب در اسارت استان، این منطقه را نورانی کرده و به منطقه برکت بخشیده است، حق استان قزوین بوده است که چنین مجلس و محفلی در آن برگزار شود، قزوین شهر حاج‌آقا ابوترابی، سردار آزادگان، مبلّغ توانمند و پیام‌رسان امام و انقلاب در زندان‌ها و سختی‌ها است، قزوین شهر سرلشکر حسین لشگری است، این سرافرازی که اولین اسیر و آخرین آزاده به حساب می‌آید و مقاومت را برای اهل عالم معنا بخشیده است، شهید تندگویان نیز اصالتاً متعلق به استان قزوین بوده‌اند، نگاه کردن به چهره و تصویر این عزیزان مانند نگاه به آیات قرآن کریم به انسان آرامش دل می‌بخشد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آزادگان سرافرازی در این مجلس حضور دارند که دوران اسارت و سختی را پشت‌سر گذاشته‌اند، پدران و مادران برخی از این شهدای غریب در اسارت به رحمت خدا رفته‌اند و برخی نیز در این محفل در خدمتشان هستیم و همه ما در محضر شهدای گرانقدر این استان هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: یک وجه مشترکی بین همه شهدا وجود دارد، چه آنهایی که در اسارت به شهادت رسیده‌اند و چه آنهایی که پیش از انقلاب، در ایام دفاع مقدس، در دفاع از حرم و در دفاع از امنیت شهید شده‌اند.

وی عنوان کرد: در حدیث آمده است که هیچ کدام از فرزندان حضرت آدم برده نبوده‌اند، دین ما می‌گوید همه آدم‌ها آزاده هستند و باید این آزادگی را قدر بدانند و حفظ کنند و خودشان را به هیچ قیمتی نفروشند، اگر کسی به این معامله تن بدهد که همه دنیا را بگیرد و آزادگی خود را بدهد، مغبون خواهد شد، برای اینکه همه دنیا هم بهای آزادگی یک نفر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: گاهی برخی آدم‌ها برای یک چیز اندک در دنیا، حیثیت، شرف، انسانیت، کرامت و آزادگی خود را به راحتی از دست می‌دهند و معامله می‌کنند.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند برده هیچ کس نشوید، خدای سبحان شما را آزاده آفریده است، همچنین حضرت در کلام دیگری فرموده‌اند مبادا طمع شما را به سرقت ببرد، یعنی مبادا طمع باعث شود شما خودتان را به یک چیز ارزان بفروشید، زیرا این قیمت شما نیست.

وی یادآور شد: از امام صادق (ع) نقل شده است که آدم آزاده هر کجا باشد آزاده است و آزادگی از رفتار، کلام و روحیاتش می‌بارد، اگر مصیبتی به او وارد شود صبوری می‌کند، هر سختی و مصیبتی بیاید، این مصیبت او را نمی‌شکند، هر چند اسیر شود و ظاهراً مغلوب و مقهور باشد، همان طور که یوسف صدیق در هر شرایطی حریت و آزادگی خود را حفظ کرد و همه شرایط برای او پیش آمد، اما هیچ وقت شکسته و ناامید نشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: معنا و تفسیر این حدیث را در مقاومت آزادگان گرانقدر می‌بینیم، این مرارت‌هایی که این عزیزان کشیده و چشیده‌اند، تفسیر این حدیث است که پایه و آبروی مقاومت اسلامی در همه جای دنیا شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: شما بستر و زمینه‌ای را فراهم کرده‌اید که رهبر ما برای دانشمندان دانشگاه‌های آمریکا، اروپا و جوانان آمریکایی نامه می‌نویسند و با آنها راه شما را استمرار می‌بخشند.

وی افزود: از امام باقر (ع) نیز نقل شده است که حضرت فرمودند حضرت یوسف (ع) نزد خدا به‌صورت گلایه‌وار فرمود خدایا چرا مرا به زندان افکندی؟ خدا هم فرمود خودت خواستی، برای اینکه گفتی زندان برای من بهتر است از اینکه اینها می‌خواهند مرا به گناه بکشانند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: رزمندگان عزیز ما نیز خودشان این مسیر را انتخاب کردند، بعد هم کارشان به آنجا کشید که بخواهند امتحان سخت‌تری را بعد از دوران دفاع مقدس در زندان‌های دژخیمی مانند صدام تحمل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند حیا و عفت از زیبایی‌ها و خلقیات ایمانی است، حیا هم متعلق به خانم‌ها و هم متعلق به آقایان است، حجاب و عفت نیز همین‌طور هستند، حضرت فرمودند این اخلاق ایمانی است.

وی تأکید کرد: آن کسانی که بیشترین مورد این اخلاق ایمانی را دارند همین عزیزان آزاده هستند، آنهایی که خودشان را از قید و بند دنیا آزاد کردند و دنبال مقام، مال و خوشگذرانی‌های زودگذر دنیا نبودند، اینها هستند که لیاقت و شایستگی آزادگی را دارند و فضائل اخلاقی را در اینان باید دید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمودند پنج خصلت است که هر کس این خصایص را دارد ارزشمند است و می‌ارزد که آدم با او تعامل داشته باشد، در غیر این صورت ارتباط با او فایده‌ای برای انسان ندارد، اولین خصلت وفاداری است، این خصلت در میان آزادگان ما موج می‌زد و جزو برترین خلقیات آزادگان ما بود، این عزیزان در زندان سختی‌های زیادی کشیدند، اما وفاداری را زمین نگذاشتند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: دومین خصلت تدبیر است، آزادگان عزیز تدبیر کردند که چگونه دوران اسارت را سپری کنند تا عزت، قوت و آبروی رهبر، مملکت و مردمشان در انظار دشمنانی مانند بعثی‌ها و خارجی‌هایی که در اردوگاه‌ها می‌آمدند، حفظ شود.

وی اظهار کرد: سومین خصلت حیا است، چهارمین خصلت حسن خلق است، اگر در زندان‌های بعثی خانواده‌های اسرا در کنارشان نبودند، این عزیزان خودشان برای خودشان این خلأ‌ها را با اخلاق خوش پر می‌کردند، پنجمین خصلت نیز همه این چهار خصلت را در خود دارد و آن حریت و آزادگی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: شما عزیزان ظاهراً اسیر بودید، اما در حقیقت آزاده به حساب می‌آمدید و با همان حریت فرهنگ ساختید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در حدیث دیگری فرمودند حریت چیزی است که حیله، نیرنگ، شیطنت و نفاق را دور می‌ریزد.

وی گفت: آزادگان عزیز با حیا، عفت، جوانمردی، تدبیر، ایمان و اخلاص بودند و این خصلت‌ها اکنون سرمایه اجتماعی ما شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.