مدیر موسسه دوست اتیسم قزوین گفت: ۳۵۰ فرد مبتلا به اتیسم تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که ۷۵ نفر از افراد مبتلا به این اختلال، عضو مرکز دوست اتیسم قزوین هستند.

مریم کشاورز مدیر موسسه دوست اتیسم قزوین گفت: اتیسم، اختلال عصبی - رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان می‌شود و دارای نشانه‌های متعددی از جمله دشواری در برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی، داشتن رفتار‌های تکراری و محدود، عدم برقراری تماس چشمی، داشتن کلیشه‌های حرکتی یا کلامی و فقدان یا محدودیت کلام است.

وی ادامه داد: این دست از اختلالات روان که به توانایی مغز در به یادآوری و پردازش اطلاعات مربوط است، بر نحوه تفکر و سطوح مختلف شناخت و در درجه اول به توانایی‌های شناختی از جمله یادگیری، حافظه، درک و حل مساله آسیب می‌زند.

کشاورز تاکید کرد: مشکل در یادگیری اطلاعات جدید، اختلال در حافظه کوتاه مدت و سایر مشکلات شناختی نمونه‌های معمول علایم ابتلا به انواع اختلالات شناختی است، اما علایم آن می‌تواند بسته به نوع اختلال و فاکتور‌های مختلف، متفاوت باشد.

به گفته این مسئول، مرکز دوست اتیسم از سه سال پیش در قزوین شروع به کار کرده و تمامی اعضای کادر این مرکز، دوره و کارگاه‌های تخصصی برای فعالیت در این حوزه را گذرانده و آموزش‌های لازمه را کسب کرده اند.

مدیر موسسه دوست اتیسم قزوین با بیان اینکه عملکرد کادر اداری و آموزشی این موسسه به طور مستمر توسط سوپروایزر‌های مربوطه ارزیابی می‌شود، یادآور شد: مربیان این مرکز، مهارت‌های لازم را با شرکت در دوره‌های تربیت مربی اتیسم کسب کرده اند و خدماتی از جمله اصلاح موی کودکان و ویزیت توسط دندانپزشک و روانپزشک به صورت رایگان و همچنین برگزاری جشن‌های مناسبتی از جمله عید نوروز، یلدا و یا تولد کودکان در بستری شاد برگزار می‌شود.

مرکز دوست اتیسم در زمینه مداخلات کودکان با نیاز‌های ویژه (اتیسم، سندرم داون، رِت و سایر اختلالات مرتبط) فعالیت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.