سومین جشنواره رادیویی پژواک در ایستگاه پایانی؛

معاون صدای رسانه ملی: انصافا توانمندی رادیو ستودنی است

بخشی‌زاده با بیان اینکه جا دارد جشنواره ملی پژواک شاخ و برگ بیشتری داشته باشد، گفت: انصافا توانمندی رادیو ستودنی است و ما مفتخریم که صدای حقیقت بودیم.

اختتامیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با حضور پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی، علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی، حمیدرضا افتخاری دبیر سومین جشنواره ملی پژواک، پیشکسوتان و گویندگان رادیو، مدیران و اصحاب رسانه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در حال برگزاری است.

دبیر سومین جشنواره پژواک در ابتدا تاکید کرد که برگ برنده سومین جشنواره ملی پژواک صدای لحظه بودن ۀن است. ما در سه برهه به فراخور مناسبت‌ها فراخوان دادیم. اولین موضوع مقاومت مردم غزه بود و تعداد قابل توجهی اثر به دبیرخانه رسید. در میانه راه حوادث تروریستی کرمان به وقوع پیوست که فراخوان قالب مستند را اعلام کردیم. در افتتاحیه جشنواره هم موضوعی تحت عنوان عملیات تنبیهی سپاه پاسداران به سایر موضوعات جشنواره اضافه شد. 

افتخاری ادامه داد: رادیو می‌تواند صدای لحظه باشد. شاید راز ماندگاری رادیو به لحظه بودن و توانمندی آن برای انعکاس اتفاقات به لحظه است. او در پایان یادی از استاد مسعود اسکویی، گزارشگر پیشکسوت رادیو کرد.

در ادامه، بخش مردمی جشنواره پژواک برگزیدگان خود را شناخت.

 آرزو محرومی نوش آبادی در بخش پادپخش با اثر غصه‌ها قصه می‌شوند، برگزیده شد. در این بخش سیدعلیرضا ابراهیمی جاوید با اثر اینجا خط مقدم منتخب شد. در بخش گزارشی، سجاد باغ شیخی با اثر امیر آتش منتخب شد. در بخش روایی، محمدامین امیدیان با اثر شوق زندگی برگزیده شد. نونا معظمی گودرزی هم در این بخش با اثر آخر مجلس به عنوان نوجوان برنامه ساز تقدیر شد.

در اواسط برنامه از کتابِ مستند رادیویی «به زبان آدمیزاد» و به قلم مهدی آذری رونمایی شد.

در ادامه برگزیدگان بخش ویژه جشنواره پژواک اعلام شدند.

در بخش شعار سال:

متین السادات فیروزی با عنوان خاص باشید از رادیو ایران/ برگزیده
خدایار رنجبر با عنوان بر - انجیر از مرکز فارس/دیپلم افتخار

بخش مشارکت اجتماعی:

لیلا عسکری با عنوان بازخوانی از مرکز اصفهان/بر:گزیده

بخش پهلوی از ظهور تا سقوط:

سیدحامد موسوی با عنوان رضا شاه از ظهور تا سقوط/ رادیو فرهنگ/ برگزیده

بخش زن ایرانی نماد توانایی:

اکرم رضایی آقامیرلو با عنوان کیمیا/ مرکز آذربایجان شرقی/ برگزیده
فرشته لطفی با عنوان خواهر طاهره/ رادیو ایران/ منتخب

بخش افول غرب و نقد غرب زدگی:

کیاوش کاملی فر با عنوان خاکسترنشین/ رادیو صبا/ برگزیده

در ادامه علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی به عنوان سخنران بعدی مراسم درباره سومین جشنواره ملی پژواک که در حال ثمره دادن است، گفت: یک دانه‌ای که سه سال پیش در فضای رسانه ملی کاشته شد، امسال به نتیجه نشست، شکوفه و میوه داد. امسال بیش از هزار اثر در زمینه‌های مختلف به دستمان رسید.

بخشی‌زاده ادامه داد: شکوفه و میوه‌هایی که به بار نشست، معرفی جوانانی بود که برنامه‌های خلاقانه طراحی کرده بودند. طبق گفته کمیته داوران، داوری آثار سخت بود. بعضی از آثار با چند صدم بیشتر برگزیده شدند. جا دارد جشنواره ملی پژواک شاخ و برگ بیشتری داشته باشد. انصافا توانمندی رادیو ستودنی است و ما مفتخریم که صدای حقیقت بودیم.

وی با اجازه از رئیس رسانه ملی اعلام کرد که ان‌شاء‌الله سال آینده مستند رادیویی پژواک وجهه بین‌المللی پیدا می‌کند و صرفاً به ساختار مستند اکتفا نمی‌کند. بخشی‌زاده افزود: از طرفی، ما در این سه دوره از حوادث ملی و بین‌المللی عقب نماندیم و همراه مردم مظلوم غزه بودیم. همکارانمان در سراسر کشور مستند‌های فاخری با موضوع طوفان‌الاقصی تولید کردند و صدای دانشجویان معترض به ظلم استکبار جهانی بودند. همکارانمان بلافاصله با شهادت هموطنمان در حادثه تروریستی کرمان در صحنه حاضر شدند و به ساخت مستند رادیویی اقدام کردند.

معاون صدای رسانه ملی خطاب حاضران اعلام کرد: جشنواره رادیویی پژواک به هفت نشان رسیده است. نشان سلیمانی به پاس قدردانی از کسانی که در حوزه مقاومت زحمت کشیدند؛ نشان دکتر کاظمی آشتیانی برای افرادی که در تبیین و توصیف پیشرفت‌های همه جانبه کشور اقدام به برنامه‌سازی کردند؛ نشان دکتر اعتماد سعید برای افرادی که در حوزه سلامت کار کردند و نشان مادر را به دور محور برنامه‌سازی از جمله فرزندآوری و تحکیم خانواده و سبک زندگی ایرانی - اسلامی اهدا کردیم. همچنین نشان فردوسی تقدیم کسانی شد که در حوزه پاسداشت زبان فارسی همت کردند و نشان ایران به برنامه‌سازانی اهداء شد که در حوزه تقویت سرمایه اجتماعی گام بر می‌دارند.

وی با بیان اینکه مفهوم افتخار درون‌مایه جشنواره بعدی پژواک خواهد بود، افزود: پنج محور اعلامی رئیس سازمان صداوسیما از جمله جوانی جمعیت و خانواده، پرداخت هنرمندانه به شعار سال، عفاف و حجاب، پیشرفت و امید و پاسداشت زبان فارسی در دستور برنامه‌سازی معاونت صدا قرار خواهد گرفت.

در ادامه بیانیه هیات داوران قرائت شد، که به شرح ذیل است:

 «مستند رادیویی گونه مهم برنامه‌سازی است که با تولید روایت اصیل از رهگذر تلفیق اندیشه و هنر بر ارتقای آگاهی، معرفت عمومی، شناخت بهتر اجتماعی و هویت فرهنگی جامعه تاثیر بسزایی دارد. انتخاب زاویه‌نگاه منحصر به فرد، تکیه بر پژوهش‌های معتبر در کنار پرهیز از نگاه تک بعدی، توجه به اصول فنی و حرفه‌ای، رعایت تعادل بین فرم و محتوا، توجه ویژه به جذابیت هنری، امکان تعامل با مخاطب و تولید محتوای خلاقانه می‌تواند مستند رادیویی را به ابزاری قدرتمند در جنگ روایت‌ها تبدیل کند».

«در برخی از آثار نقاط ضعف دیده شده، که می‌توان به نبود پژوهش عمیق، نبود شناخت دقیق از حیطه محتوایی، نبود شناخت از گونه انتخابی برای تولید مستند، کیفیت ضعیف صدا و گزینش نامناسب موسیقی اشاره کرد».

 در انتها هیات داوران پیشنهاد کرد تا کارگاه‌های آموزشی در حیطه‌های محتوایی و نشست‌های تبادل اندیشه بین مستندسازان برگزار شود.

در ادامه برگزیدگان بخش اصلی جشنواره مستند رادیویی پژواک معرفی شدند.

بخش جایزه مقاومت:

حمید بهمنی و حسن عبدالهاشم پور/ اثر: سوی حمید/ رادیو ورزش/ برگزیده

بخش جایزه پیشرفت:

سیدحسین رضوی/ اثر: رو به رشد/ رادیو سلامت/ برگزیده

جایزه سلامت:

سارا اکبری/ اثر: معلم خاموش/ مرکز خراسان رضوی/ برگزیده

جایزه سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده:

حسین شفیع/ اثر: کوک/ مرکز یزد/ برگزیده
زهره سربازی/ اثر: من یک مادر هستم/ رادیو ایران/ جایزه ویژه فرزندآوری

جایزه جهاد تبیین و هدایت فرهنگی:

سیده زهرا صالحی/ اثر: مهندس/ رادیو ایران/ برگزیده
حامد مرادیان/ اثر: کلاه خود/ رادیو جوان/ دیپلم افتخار

جایزه پاسداشت زبان فارسی:

نائب صالحی گوجانی/ اثر: گنجینه/ رادیو معارف/ برگزیده
نیکو یوسفی/ اثر: محمدعلی بهمنی/ رادیو تهران/ برگزیده

جایزه سرمایه اجتماعی:

نیلوفر قاسمی پور/ اثر: نشان شریف/ رادیو صبا/ برگزیده

برگزیدگان بخش واکنش سریع هم برگزیدگان خود را شناخت.

در بخش واکنش سریع موضوعات حادثه کرمان، واقعه غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق برای ارسال آثار اضافه شد. مریم یوسفی پور با اثر "دیوار" از رادیو اقتصاد جایزه ویژه غزه را دریافت کرد.

در بخش حادثه تروریستی کرمان مهدیه چمن رسان با اثر "مثل قاسم" از مرکز کرمان برگزیده شد. در این بخش سینا شاملو جانی بیک با اثر "کرمان، چون کوه" از ایران‌صدا دیپلم افتخار کسب کرد. همچنین مریم امینی با اثر "روی بال فرشته" از مرکز ایلام دیپلم افتخار گرفت.

در بخش عملیات تنبیهی وعده صادق، احمد یوسفی مقدم رهنی از رادیو گفت‌وگو با اثر طلوع در نیمه شب برگزیده شد. همچنین در این بخش ملیحه صادق کاظمی با اثر "آوانگارد" از رادیو سلامت دیپلم افتخار کسب کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار