یک سخنران مذهبی با اشاره به برخی از اصول مهم در خانواده، از معنویت و تربیت دینی به عنوان مهم‌ترین آنها یاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی درمورد اصل معنویت و تربیت دینی بیان کرد: از اصول بسیار مهم در خانواده، اصل معنویت و تربیت دینی است و زن و مرد در مسائل دینی مربی یکدیگر هستند و به هم تذکر می‌دهند و وقتی آیات قرآن را بررسی می‌کنیم در صفات اهل بهشت یا اهل جهنم می‌بینیم که چند کلیدواژه وجود دارند که وجود اینها عامل بهشت و نبودشان عامل جهنم است. مثلاً در سوره‌های مومنون، اسراء، حجرات، انفال و در سوره‌های مختلف قرآن کریم می‌بینیم چند چیز است که خداوند متعال روی آن تأکید کرده‌اند. 

این سخنران مذهبی گفت: یکی از اصول بسیار مهم در خانواده مربوط به عبادت است و در سوره مومنون آورده شده است: «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» «آنان که در نماز خود خاضع و خاشعند.» یا جهنمیان می‌گویند: «قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ» «گویند از نمازگزاران نبودیم» یا «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ» «پس وای بر آن نماز‌گزاران.»؛ بنابراین، بی‌نمازی عامل جهنم و نماز عامل بهشت شمرده شده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: موضوع دیگر، مال است. در آیات مختلف قرآن کریم، لقمه حرام مذمت شده و روی انفاق و لقمه حلال تأکید شده است. مثلاً «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» «ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را تناول کنید و پیروی نکنید و ساوس شیطان را، محققا شیطان از برای شما دشمنی آشکار است.»«وَٱلَّذِینَ فِیٓ أَمۡوَٰلِهِمۡ حَقّٞ مَّعۡلُومٞ لِّلسَّآئِلِ وَٱلۡمَحۡرُومِ» «و همانان که در اموالشان حقى معلوم است براى سائل و محروم»

این سخنران مذهبی گفت: یکی دیگر از مسائل بسیار مهم دیگر، مباحث جنسی است که از عوامل بهشتی بودن «وَٱلَّذِینَ هُمۡ لِفُرُوجِهِمۡ حَٰفِظُونَ» «آنها که دامان خویش را (از بی‌عفّتی) حفظ می‌کنند» است و از آن طرف، عامل جهنمی شدن، ولنگاری و فساد است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اهمیت گفتار و زبان در دین مبین اسلام و کتاب آسمانی قرآن کریم افزود: گفتار و زبان، از دیگر مسائل مهمی است که روی آن بسیار تأکید شده است. به همین دلیل، اگر بخواهیم بگوییم اساسی‌ترین عوامل بهشتی شدن شامل چه مواردی هستند؟ باید توجه کنیم که آنها شامل عبادت، مال، مسائل جنسی و اخلاقی و مسائل گفتاری و زبانی می‌شوند و عبادت به حدی اهمیت دارد که در سوره مومنون دوبار، به نماز تأکید شده است و وقتی همه این موارد را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم در آیه ۵۹ سوره مبارکه مریم به دو چیز به عنوان سقوط جامعه اشاره شده است. 

«فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا» «سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع گذارده و شهوت‌های نفس را پیروی کردند و اینها به زودی کیفر گمراهی را خواهند دید.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
قرآن کریم:
وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون.
فلسفه ی خلقت عبادت است.عبد بودن است،
ومیوه ی عبادت دعا کردن است،استعباد است.
دعا ساختن خود وخودشناسی است و
رسیدن به معبود وخداشناسی است.
بهترین دعا،طلب بندگی است.
آخرین اخبار