رویای شیرین لباس سفید پزشکی؛ کاردی که به استخوان می‌رسد

دلایل مختلفی برای افزایش خودکشی پزشکان در رسانه‌ها منتشر شده است،اما تاکنون هیچ تحقیق جامعی درباره پدیده افزایش خودکشی جامعه پزشکی منتشر نشده است.

 پزشکی شغلی است که جوانان نخبه با رویای شیرین پوشیدن لباس سپید، عزت و احترام در بین مردم و زندگی با درآمد مناسب و آینده‌ای روشن انتخاب می‌کنند، رویایی که بسیاری از پزشکان جوان پس از ۱۳ سال رنج و تحصیل شبانه‌روزی آن را مربوط به گذشته می‌دانند و می‌گویند این عرصه دچار فراز و نشیب بیشتری شده است.

برخی خبر‌های حوزه پزشکی خوشحال کننده نیست، پزشکی در ایران دیگر آن رشته‌ای نیست که مثل دهه‌های گذشته برای آن سر و کله بشکنند. کار به جایی رسیده که بی‌انگیزگی، مهاجرت و خودکشی در تیتر‌های اخبار پزشکی جای گرفته است. تاکنون خبر و گزارش‌های مختلفی از خودکشی و مهاجرت پزشکان در رسانه‌های ایران منتشر شده، مطالبی با محتوا‌های شبیه به هم که خوانندگان را نگران کرده است.

دلایل مختلفی برای افزایش خودکشی پزشکان در رسانه‌ها منتشر شده است، مشکلات معیشتی، فشار کاری، توهین و بی‌احترامی، ضعف مدیریت نظام سلامت و ...، اما تاکنون هیچ تحقیق جامعی درباره پدیده افزایش خودکشی جامعه پزشکی منتشر نشده است.

«دکتر علی سلحشور» متخصص بیهوشی و مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به پژوهشگر ایرنا گفت: مدت زیادی نیست که دوره طرح تخصص را تمام کرده‌ام و با مشکلات پزشکان در دوران دانشجویی، رزیدنتی و طرح کاملا آشنا هستم، اما بازتاب اخبار خودکشی پزشکان در رسانه‌ها حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده که باعث شده اصل موضوع مورد غفلت قرار بگیرد.

مشکلات پیچیده‌تر از این حرفهاست؛ بخشی از دلایل خودکشی پزشکان به علت توهین و برخورد‌های زننده و تحقیرآمیزی است که در دوران تحصیل از سوی مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیردمشکلات مالی و کاری را بسیاری از مردم در مشاغل دیگر هم دارند، اما پرسش این است که چه عوامل باعث می‌شود پزشکان از جان خود بگذرند؟

سلحشور در این زمینه پاسخ داد: مشکلات مالی و سختی کار را خیلی از مردم دارند. مساله‌ای که سبب می‌شود یک پزشک تصمیم به خودکشی بگیرد فقط به یک عامل بر نمی‌گردد؛ مشکلات پیچیده‌تر از این حرفهاست؛ بخشی از آن به علت توهین و برخورد‌های زننده و تحقیرآمیزی است که با پزشکان در دوران تحصیل از سوی مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه مشکلات تمام می‌شود و پزشک می‌تواند با تحمل این روزها، چند سال بعد وارد بازار کار شود، گفت: ممکن است شما بگویید این مشکلات هر چقدر هم سخت باشد، بعد از پایان دوره دانشجویی و گرفتن تخصص تمام می‌شود، اما واقعیت اینکه به پایان نمی‌رسد؛ پزشکان در دوره تخصصی با مشکلات مالی شدیدی روبه‌رو هستند؛ به‌تازگی حقوق آنها به با افزایش قابل توجه به ۱۵ میلیون تومان رسیده، اما تقریبا همه کار‌های پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی با حجم انبوه بیماران توسط رزیدنت‌ها انجام می‌شود.

آنها تقریبا هیچ استراحتی ندارند؛ در عین حال احساس می‌کنند، مهره شطرنجی در دست مسئولان و کارمندان دانشگاه هستند که هر جور خواستند با آنها رفتار می‌شود و احساس می‌کنند به آنها نگاه ابزاری وجود دارد و این مسائل با آنچه هنگام انتخاب رشته تصور می‌کردند بسیار متفاوت است؛ از این رو، احساس بی‌ارزشی می‌کنند و افسرده می‌شوند.

برخورد‌های نامناسب با پزشکان در دوره رزیدنتی و طرح، قابل تحمل نیست

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: برخورد‌های زشتی که با پزشکان از همان دوران دانشجویی می‌شود یک روز و دو روز نیست. هر انسانی یک ظرف تحملی دارد. البته این مشکلات برای پزشکان و رزیدنت‌های نسل گذشته به طور مثال ۱۰ یا ۲۰ سال پیش هم بوده است و شاید خیلی شدیدتر؛ فشار کاری آنها هم شاید بیشتر بوده، اما تفاوتی که رزیدنت‌های امروز با گذشته دارند این است که نسل پیشین با خود می‌گفت بعد از پایان این دوره مطب می‌زند و عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‌کند، اما پزشکان جوان امروز این امید را هم ندارند.

برخورد‌های زشتی که با رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی می‌شود واقعا قابل تحمل نیست، در عین حال، چون پزشکان جوان درآمد کمی دارند، امید چندانی به آینده بهتر نداشته و پولی ندارد که بتوانند مطب بزننددکتر سلحشور افزود: دوره پزشکی تا پایان طرح تخصص حدود ۱۳ سال طول می‌کشد. پزشکان در این دوران درآمد چندانی ندارند که بتوانند پس‌اندازی داشته باشند برای همین بیشتر این پزشکان بعد از گرفتن مدرک تخصص (در سن بالای ۳۰ سالگی) سرمایه‌ای ندارند که بتوانند جایی را اجاره کرده و مطب بزنند؛ بنابراین مجبورند باز هم با حقوق ۱۰ یا ۱۵ میلیون تومانی برای دیگران کار کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان نظام پزشکی شرایط وام سرمایه را برای پزشکان فراهم نمی‌کند، گفت: هر سال حدود ۴ هزار پزشک متخصص فارغ‌التحصیل می‌شوند. هزینه‌های املاک و ودیعه‌های مطب آن قدر بالاست که وام‌های بانکی امروز کفاف آن را نمی‌دهد.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در واکنش به این نکته که «باز هم بر می‌گردیم به مساله تعرفه‌ها، اما افزایش تعرفه‌های پزشکی از توان مردم خارج است» گفت: ممکن است بپرسید در این شرایط اگر قرار باشد دستمزد و تعرفه پزشکان بالا برود تا جبران هزینه‌های آنها باشد، مردم توان پرداخت ندارند؛ اما یادمان باشد خدمات پزشکی و تجهیزات پزشکی در بسیاری از کشور‌ها گران است.

در بیشتر کشور‌ها این بیمه‌ها هستند که به عنوان واسط، مشکلات مردم را حل و رابطه مالی پزشک و بیمار را حذف می‌کنند، در کشور ما به دلیل اینکه بیمه‌ها ضعیف هستند این حلقه مفقود است؛ بنابراین مردم توان پرداخت ندارند و پزشکان هم تحت فشار هستند.

وی گفت: سازمان نظام پزشکی موضوع خودکشی و مهاجرت پزشکان را پیگیری کرده است، اما راه‌حل در دست سازمان نظام پزشکی نیست و دستگاه‌های اجرایی باید وارد عمل شوند. من نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم، اما زنگ خطر به صدا درآمده؛ اگر دیر بجنبیم بسیاری از پزشکان از کشور می‌روند و با افزایش کمبود پزشک، وضعیت کشور بسیار بدتر از امروز می‌شود.

این متخصص بیهوشی افزود: برخی می‌گویند خوب کارگران هم حقوق کمی می‌گیرند؛ ببینید اگر قرار بود یک پزشک بعد از ۱۳ سال درس خواندن و کار سخت در دوران رزیدنتی وضعیتی مشابه یک کارگر داشته باشد دیگر چه انگیزه‌ای وجود دارد که جوانان وارد رشته پزشکی شوند؟

دستمزد پایین پزشکان جوان

وی ادامه داد: آیا می‌دانید یک جراح بعد از سال‌ها درس خواندن برای یک جراحی آپاندیس چقدر می‌گیرد؟ بر اساس تعرفه مصوب دولت برای امسال، تعرفه یک جراحی آپاندیس ۹۰۰ هزار تومان می‌شود که سهم پزشک با فرمول‌های سامانه کارآمد بعد از کسر ۱۰ درصد سهم دانشگاه و مالیات و کسورات پلکانی ۳۵۰ هزار تومان می‌شود و همین مبلغ را هم با ۱۰ ماه تاخیر به پزشک می‌دهند. آنچه درباره درآمد بالای پزشکان گفته می‌شود مربوط به تعداد اندکی از پزشکان مشهور بالای شهر است، مسئولان کشور نیز معمولا به همین پزشکان مراجعه و با خودشان حساب می‌کنند و می‌گویند چقدر وضع پزشکان خوب است.

دکتر سلحشور افزود:، اما در این شرایط برای یک پزشک طرحی یا جراح مستقر در مناطق محروم که درآمد بسیار کمی دارد، انگیزه‌ای برای انجام جراحی نیست؛ کاری که انجام می‌دهد این است که به هر روش ممکن بیمار را به مرکز استان یا تهران ارجاع می‌دهد، این است که شاهد انبوه بیماران از شهر‌های مختلف به تهران هستیم. زیرا پزشکان در مناطق محروم، انگیزه‌ای برای طبابت و جراحی ندارند و بعد از مدتی هم برای مهاجرت اقدام می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که چه درصد بزرگی از پزشکان فارغ‌التحصیل به جای افزایش مهارت خود، به آموزش زبان مشغول هستند تا مهاجرت کنند؛ عده‌ای هم که می‌مانند به سمت کار‌های زیبایی می‌روند.

آیا خودکشی در بین پزشکان زن بیشتر است؟

صحبت‌های این پزشک جوان بخشی از زوایای پنهان افسردگی، بی‌انگیزگی و مهاجرت پزشکان را نشان داد، مساله‌ای که اخبار رسانه‌ها فقط قله‌ای از یک کوه بزرگ را نشان می‌دهد و بخش زیادی از آن پنهان است. از او می‌پرسم، آیا تحقیق جامعی در کشور انجام شده که همه جنبه‌های مشکلات پزشکان را بررسی کرده باشد و آیا آمار‌ها نشان می‌دهد که بخش مهمی از این خودکشی‌ها در بین پزشکان زن است؟ ممکن است تهدید‌ها و مشکلاتی که برای زنان پزشک در شهر‌های دور از خانه آنها ایجاد می‌شود، عامل خودکشی باشد.

با تصویب هیات دولت حق‌الزحمه دستیاران پزشکی امسال ۴۵ درصد افزایش می‌یابد و برای رزیدنت‌های مجرد تا ۱۲ میلیون و متاهل تا ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شوددکتر سلحشور در پاسخ گفت: هیچ تحقیق جامعی در این مورد انجام نشده؛ ممکن است بحث زنانه‌بودن این خودکشی‌ها مطرح باشد، اما تاکنون در نظام پزشکی به این بُعد قضیه توجه نکرده بودیم، اما بد مسکنی، ناامنی و شرایط سخت زندگی پزشکان طرحی و رزیدنت‌ها یک واقعیت انکارناپذیر است.

وی افزود: مشکلات پزشکان نشان می‌دهد ما با یک چرخه معیوب در سیستم پزشکی کشور مواجه‌ایم؛ حقوق کم، نبود آینده شغلی، ناامنی، نبود شفافیت در توزیع نیرو‌های طرحی و تبعیض و پارتی بازی در تعیین محل خدمت و البته رفتار‌های زشت و دور از شأن با پزشکان، هر کدام بخشی از این واقعیت تلخ است. پزشکانی که پارتی دارند در شهر‌های نزدیک محل زندگیشان مستقر می‌شوند و بقیه به مناطق محرومی می‌روند که واقعا رفتار‌های زشتی با آنان می‌شود.

در چنین شرایطی دکتر «ایرج فاضل» رئیس جامعه جراحان ایران و وزیر اسبق بهداشت به‌تازگی گفته است: دوره طرح اجباری پزشکان به‌دلیل شرایط جنگ اجرایی شد. اکنون دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد و باید برداشته شود. با مشکلاتی که برای دانشجویان پزشکی به وجود آمده، تا ۱۰ سال آینده باید از خارج، پزشک متخصص وارد کنیم و بیماران را برای جراحی به خارج بفرستیم.

دکتر «ایرج خسرونیا» رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی نیز معتقد است: برخی مسئولان به دنبال بیگاری کشیدن از پزشکان هستند و با آنها مثل نوکر رفتار می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت: رزیدنت‌ها باید برای سخت‌ترین شرایط آماده باشند

در این شرایط تلخ و نا امیدکننده همه منتظر واکنش و اقدام وزارت بهداشت به عنوان نهاد مسئول هستند. دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزیر بهداشت فروردین امسال درباره خودکشی پزشکان گفت: در حوزه رزیدنتی و پزشکی خلط مبحثی به وجود آمده؛ خود ما هم معذب هستیم. به طور مثال در اخبار می‌گویند رزیدنت خودکشی کرده، در حالی که می‌بینیم فرد رزیدنت نیست. یا در حوزه رزیدنت‌ها اتفاقی می‌افتد و می‌گویند پزشک بوده است. برای پذیرش در دوره‌های رزیدنتی یک امتحان کتبی داریم که رزیدنت‌ها براساس آن انتخاب می‌شوند، اما کسی که می‌خواهد به طور مثال وارد رشته تخصص قلب شود باید بداند که تحت شدیدترین برنامه‌های روحی و روانی قرار می‌گیرد، نباید روز و شب داشته باشد، چون قبول کرده که دستیار قلب باشد.

معاون وزیر بهداشت: آمار خودکشی رزیدنت‌ها در ایران از میانگین جهانی بالاتر نیستوی افزود: یک رزیدنت قلب، ساعت ۲ صبح هم باید آماده باشد که به بیمارستان برود؛ بنابراین کار سنگین است و افراد برای حضور در این مراکز، علاوه بر امتحانات ورودی کتبی باید شاخص‌های پذیرش روحی، روانی و جسمانی مرتبط با رشته مربوطه را داشته باشند. با این حال آمار خودکشی رزیدنت‌ها در ایران از میانگین جهانی بالاتر نیست.

آخرین اخبار از اقدامات وزارت بهداشت برای رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی، خبری بود که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت حدود یک ماه پیش اعلام کرد؛ او گفت: با تصویب هیات دولت حق‌الزحمه دستیاران پزشکی امسال ۴۵ درصد افزایش می‌یابد و در برنامه لحاظ شده از سوی دولت در مرحله نخست، حق‌الزحمه دستیاران پزشکی مجرد تا ۱۲ میلیون و متاهل تا ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

«ابوالفضل باقری» معاون آموزشی وزیر بهداشت نیز اعلام کرد: تاکنون طبق ضوابط سقف کارانه دستیاران حدود ۱.۵ میلیون تومان بود که با توجه به فعالیتی که دستیاران در بیمارستان‌ها انجام می‌دهند و با توجه به برداشته‌شدن سقف کارانه برخی از رشته‌ها و فعالیت‌های تخصصی، سقف کارانه این دستیاران نیز افزایش خواهد یافت.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جناب مهندس
۲۲:۰۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
منم توو این شرایط سخت زندگانی و حقوق پایین شدیداً سوسایدل و متمایل به خودکشی ام اما نمی دونم چرا برای ما مهندسا کسی صداش در نمیاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
افسردگی بیداد میکنه بیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
فکر کردید وضعیت مایی که مهندس هستیم و در طول یک ماه فقط یک هفته میتونیم برگردیم شهرمون و پیش خانواده باشیم خیلی خوبه؟ نه والا .حقوق ما با حقوق اون کسی که تو شهر داره کار اداری میکنه فرقی نداره تازه مشکلات روحی و روانی بهش اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سیستم سلامت ما مشکل دارد !! درآمدهای میلیاردی برای بعضی پزشکان و بیمارستانهای خصوصی !! و متاسفانه به مریض به عنوان مشتری نگاه می شود !!!! به جای آن باید عدالت درآمدی به وجود بیاید و سیستم به سلامتی و پیشگیری مردم از بیماری ها کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
از مافیای پزشکی با درآمدهای مولتی میلیاردی بگیرید و حقوق پرستارها و بقیه کادر درمان را بهتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
این مافیا شاید در حد صد نفرند
بقیه پزشکا بدبخت هستند
Iran (Islamic Republic of)
جوان پزشک
۲۰:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تازه فک کردین حال بقیه کادر درمان خوبه؟
پزستار اطاق عملی تکنسین بی هوشی ماما دارن برای اضافه کاری اجباری ساعتی ۲۰ تومن میگیرن تازه از اونم مالیات کسر میشه
ولی خوب جای شکرش باقی پرستارامون رو خیلی راحت المان داره پذیرش میده
پرستار اموزش دیده اکسپرت رو
Iran (Islamic Republic of)
جوان پزشک
۱۹:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفا پزشکان جوان رو از پزشکان قدیمی جدا بدونید
متخصص ۳۲ ساله رو که فقط درس خونده میفرستن شهرستان با ۱۵ تومن حقوق ثابت
تاخیر کارانه ۱۳ ماهه
واقعا به داد پزشکان جوان برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کمیسیون بهداشت مجلس ،وزرات خانه ،دانشگاه های علوم پزشکی ،شبکه های بهداشت ،روسای بیمارستان همه از آقایون پزشک هستن
بیمارستان ها هم که درآمد خوبی دارن ،
دقیقا چه کسی باید به دردتون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
چقدر باید حقوق ثابت بگیرین؟
تمام هزینه هاتون هم که گردن بیمارستانه؟
مردم هم که از پزشکا راضی نیستن؟
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۳۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ببخشید هاااا، مگه تفنگ پشت کله‌تان گذاشته بودند که برین پزشکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
گزارش و مصاحبه چندش و پر از دوروغی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاملا هدفدار به نفع پزشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
منم موافقم

حالم از پزشکان سوسول بهم میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگرپزشکی اینقدرسخته وراضی نیستن چرادرخانواده اکثر پزشکان موروثی شده پدرپزشک مادرپزشک وفرزندان و...همه پزشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بنده های خدا میخوان خدمت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما به اساتید پزشکی نگاه نکنید اونا پولشون رو دراوردن بچه هاشونم برای کلاس میرن پزشکی نیازی به پول ندارن ۱۰۰ البته که سهمیه هیت علمی هم دارن تازه تو دوران تحصیل هم همه اساتید فاسد پیر هواشون رو دارن
بحث الان پزشکان جوان
شماره نظام بالای ۱۴۰۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
یعنی فقط اساتید پزشکی بچه هاشون رو به زور پزشک میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
آدم احساس میکنه مقاله رو یکی از پزشکان نوشته.
آقایون تریبون زیاد در اختیار دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
خانواده ها باید آیت را قبول داشته باشند که پزشکی دیگر آن چیزی وکه درذهن آنهاست نیست و بدون تحقیق فرزندانشان را و زندگی‌شان را برباد ندهند پزشکی رشته ای پراسترس پر مسئولیت خسته کننده طاقت فرسا و مایوس کننده است و درآمد آنچنانی که متناسب با آیت همه استرس باشد هم ندارد بجز چند رشته محدود بنابراین بادید باز وارد این رشته باید شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دکترا سرور متخصصان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
انصافا رفتار برخی از اساتید با دانشجویان پزشکی بسیار زننده و تحقیر آمیز هست ..ملاحظه هیچی نمیکنن تو جمع سایر دانشجویان و حتی بالاسری مریض‌ها واقعا خورد میکنم...نباید اینطوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید بر خورد همین دانشجو های رزیدنتی با سال پایینی رو ببینی همشون مثل هم هستن
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۶:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
استاد نماها اهل توهین هستند و انسان دانا و اهل فرهنگ به خود اجازه نمی دهد به کسی توهین کند دانشجویان باید جلو استاد نماهای بیسواد ایستادگی کنند و اجازه چنین رفتارهایی را به آنها ندهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک پزشک ۱۲ سال درس تا دیپلم ۷ سال درس تا عمومی اگر تخصص ۴تا ۶ سال دیگر این جوان حالا حدود ۴۰ تا ۵۰ سالشه حقوق در بیمارستان دولتی اگر بدهند حداکثر ۱۵ تا ۱۸ ملیون ...
یک استاد مکانیک حد اکثر ۵سال شاگردی یک متور تعمیر می کند حد اکثر کار ۲۴ تا ۴۸ ساعت دست مزد حداقل ۵تا۸ ملیون درس خواندن توایران بدرد نمی خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
حقوق علاوه بر کارانه هست .هیچ پزشکی برای حقوق در بیمارستان دولتی کار نمیکنه.بابت ويزيت و جراحی دارن پول میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
چه جوری حساب میکنی از هجده سال حساب کنی که زیر سی سال میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی به دلیل تبعیض و فساد وقوانین غلط و ناکارامد،عده ای صاحب پول باد آورده صدها برابر پزشک میشوند،حتی پزشکی که موفقیتی بالاتر از متوسط دارد هم مایوس میشود،و افراد فقیر جامعه هم که حقشان توسط همان قشر بالا خورده شده هم جور دیگری درگیر انواع ناهنجاری میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بابا به قرآن اینا الکی میگن ، چندتا از دوستان دوران دبیرستان من رزیدنت های تخصص پزشکی هستن همشون ماشین های خوبی مثل دنا ، تارا و ۲۰۶ دارن ، اونوقت من یه موتور هوندا دارم چون رشته ی مهندسی خوندن . ??????. به داد رشته های مهندسی و علوم پایه برسید چون کشور با این رشته هاست که پیشرفت می کنه و صنعتی میشه نه با پزشکی !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این همه اقشار مثل مهندس‌ها ، پرستارها، معلم ها ، کارگرها و .... مشکل دستمزد دارن اما چون مافیا ندارن صداشون به جایی نمی رسه ولی مافیای پزشک ها با وجود اینکه وضع اقتصادی شون هم واقعا خیلی خوبه ، تمام رسانه های داخل و خارج رو قبضه کرده !!!!
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۱۴:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این های ننه ما غریبیم بازی های مافیای کثیف پزشکی است ، باور نکنید!! من از نزدیک با اینها برخورد دارم ، زندگی های بسیار مرفه و خوبی دارند حتی همون دانشجو های تخصص شون هم خیلی خیلی جلوتر از هم سن هاشون هستند از نظر مالی و اقتصادی ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
خب شاید اینهایی شما میگویید پدر مادر پولداری داشتند ساپورت شان کردن نه اینکه از شغل پزشکی به این امکانات رسیدن پزشکانی میشود گفت پولدار که درس و طرح شان تمام شده مطب دارند وکهنه کار هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
پس دروغ میگی که زندگی شون دیدی ، اون ادمی که تو دیدی حتماً از سمت خانواده ساپورت میشه ولی من حاضرم باهات شرط ببندم و زندگی شون باهم بررسی‌ کنیم ، بنده خدا من دو تا از رفیق هام پزشک هستن و منه کارگر هم خونه دارم هم زندگی تشکیل دادم و هم نسبتاً حقوق دارم ولی اون حتی خونه نداره و نمیتونه ازدواج کنه
منه کارگر هم چون پدرم کشاورزی داره دارم کاراش میکنم میگم اوضاعم خوبه وگرنه کارگر بدبخت کی می‌تونه زندگی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا اصرار دارن بچه های خودشون رو پزشک کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۶:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدا رو در نظر بگیر و حرف بزن.من پزشکی سراغ دارم دوره رزیدنتی هست.بسیار کارشون سخته وحقوقش پایین.تازه وقتی به پول می‌رسند که پیر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
فکر نمیکنید وقتی فرزندان دهکهای بالا که در زندگی دغدغه ای غیر از درس خوندن نداشتند به ضرب وزور پول و کلاس کنکور پزشک میشن نتیجش میشه این؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دهک‌های بالا ؟؟!!!
دهکهای بالا دنبال دور دور با ماشینهای لوکس هستند.
قبولی در کنکور پزشکی روزانه حد اقل ۱۶ ساعت ، بلکه ۱۸ ساعت درس خواندن می‌خواهد. بعد از قبولی هم چنان حجم کتاب‌ها زیاد است که نیمی ا، سال را باید ۴ ساعت یا کمتر خواب داشته باشی.
ضمنا کنکور هست و راه پزشک شدن برای #همه باز است. پاشنه های گیوه را ور بکشند و روزانه حداقل ۱۶ ساعت به مدت یکسال درس بخوانند. من قبولی آنها را تضمین میکنم. البته بهره هوشی خوب هم شرط قبولی است و هم شرط ادامه در رشته پزشکی.اما اصل مطلب حداقل ۱۶ ساعت در شبانه روز ، درس خواندن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
از بسکه به پزشکان که دوره آموزش می‌بینند فشار کاری میارند بیخوابی خستگی زیاد و پولی هم توش نیست تازه کلی هم از حقوق ده میلیون شون را باید مالیات پرداخت کنند دیگه به بن بست رسیدند و آن وانشان را بریده اینقدر به پزشکان فشار اقتصادی هست بخصوص دوره رزیدنتی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
خواهشمندم نظرم را سانسور نفرمایید،یکی از مشکلات ما پزشکان این است که دریافتی های ما اعم از ماندگاری و کارانه را به دانشگاه هایی که برای انها کار میکنیم سپرده اند و دانشگاه های فوق نیز به هر گونه ای دلشان بخواهد و گاهی با تاخیر یکساله حق و حقوق ما را پرداخت میکنند...در حالیکه صاحبخانه ما اجاره اش را اول ماه از ما میخواهد،وزارتخانه تمهیداتی بیاندیشد ،فی المثل سایتی وجود داشته باشد که حداکثر در پایان ماه مطالبات ما پرداخت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
از روزی که شروع به کار میکنن شش تا هفت ماه پرداخت کارانه نه حقوق عقب هست.
ولی بعد از هفت ماه ماهانه دریافتی دارن .فقط همون هفت ماه روعقب هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کی میگه ۶ ماه عقب
همین الان کارانه اسفراین ۱۳ ماه عقب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کی ثابت کنه اسفراین ۱۳ ماه عقبه؟
یعنی شما هر ۱۳ ماه یه بار براتون کارانه میریزن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
نه تازه بعد از ۱۳ ماه کارانه ماه اول رو میدن
نه هر ۱۳ ماه رو یک جا بدن
با تاخیر ۱۳ ماه پس از کسر مالیات و دهک بندی میریزن
بقیه شهر ها هم بهتر از این نیست ۱۰ ماه خیلی روتین شده
بهترین جاهایی که سراغ داریم ۶تا۷ ماه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
پزشکان در ۱۸ سالگی دیپلم میگیرن
۷ سال دوره عمومی
۴ تا ۶ سال تخصص
۲ سال سربازی
۴ سال طرح در مناطق محروم

همشونم توی ۴۰ تا ۴۵ سالگی فرصت ازدواج دارن.یه دلال بیسواد با مدرک پنجم ابتدایی و ۱۸ سال سن راه مالی که این پزشکان در ۲۵ سال با هزار مشقت میرن رو میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
توی کشورهای دیگه پول توی پزشکی نیست .توی دلالی و تجارت هست
معمولا افراد نخبه میرن دنبال رشته های دانشگاهی مرتبط با تجارت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جان هیچ کسی برای مسولین غیر از خودشان مهم نیست ببینید این بی شرفها ملت را به چه روزی انداختن که پزشک هم دیگه حاضر نیست زنده بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
پس از قبول رشته پزشکی
باید تمام جوانب .درس .سختی هایش .کار و تعامل با کارد بیمارستان .بیمار .همه و همه را در نظر گیرند
اول از همه باید عاشق خدمت بود نه عاشق اسم و رسم پزشکی
هیچ کاری نیست که اثرات جانبی نداشته باشد
باید عاشق پزشکی .تحقیق و خدمت باشید تا لذت ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
احتمالا شما در واحد معاونت درمان یکی از دانشگاه ها کار میکنید،جایی که تکیه به صندلی میزنند،حرف زور به پزشکان زیردستشان میزنند و حقوق مفت میگیرند و به آنهم قانع نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاونت ها و مدیر کل های دانشگاه همشون پزشک هستن
هر صندلی که پول داشته باشه مال آقایون پزشک هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه اقشار دچار مشکل شده اند وخودکشی حتی به سنین نوجوانی رسیده با این شیوه مدیریت کشور به قهقرا می رویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این درست است. خصوصا برای افرادی که در سخت ترین کنکور جهان شرکت کرده اند و ۱۱ سال بی خوابی و بی پولی و دروری از شهر و خانواده را تحمل کرده اند حالا می‌بینند فلان مقام شهرداری یا شورای شهر یا مجلس یا دولت یک پنجم او هم سواد ندارد اما دریافتی اش ، پنج تا ده برابر آن پزشک است !
آخرین اخبار