فرماندار رفسنجان در آئین اختتامیه رویداد ملی طراحی و بسته بندی صنایع خلاق محصولات خانگی و صنایع دستی با اشاره به اینکه بسته بندی محصولات صادراتی کشاورزی مانند پسته، گیاهان دارویی، زعفران و دیگر محصولات ارزشمند ضعیف است و باید به صورت شکیل بسته بندی و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شوند گفت: می توان تنوع ایجاد کرد تا زمینه صادرات آن ها بیش از پیش به کشورهای خارجی فراهم شود.
حسین رضایی با بیان اینکه رویداد ملی طراحی و بسته بندی صنایع خلاق محصولات با کمک دانشگاه و روش های علمی این نهاد در راستای برطرف کردن معضل نبود بسته بندی برگزار شد بیان کرد: با ارتباط گیری صنعت با دانشگاه توفیقات خوبی حاصل می شود لذا باید تغییر نگرشی در دستگاه ها ایجاد شود و برای رفع مسائل مانند آسیب های اجتماعی و دیگر مسائل محل رجوعمان به دانشگاه باشد.
وی خاطرنشان کرد: توسط دانشکده اقتصاد دانشگاه ولیعصر رفسنجان طرح آمایش سرزمینی در حال تدوین است و باید در دیگر مسایل منطقه به دانشگاه ها رجوع کرد تا روش های علمی، راهکار متناسب با رفع مسائل داشته باشیم.
۱۱۰ ایده به دبیرخانه رویداد ملی طراحی و بسته بندی مشاغل خانگی و صنایع بسته بندی رسید
رضاقدیری اناری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان هم در این آیین اظهار کرد: شهریور ماه سال قبل این رویداد ملی آغاز به کار کرد و در دی ماه ضمن رونمایی از پوستر فراخوان ارسال ایده های بسته بندی هم منتشر شد و از سراسر کشور از جمله تهران، یزد، کرمان دیگر نقاط ۱۱۰ ایده ارسال شد.
وی با اشاره به اینکه اولین رویداد ملی طراحی و بسته بندی صنایع خلاق محصولات خانگی و صنایع دستی با مشارکت انجمن علوم و فناوری بسته بندی ایران، فرمانداری رفسنجان، سپاه، مجتمع مس سرچشمه، مرکز نوآوری شهید ستاری و شرکت همگامان مس برگزار شد افزود: حدود نیمی از ایده ها برای داوری انتخاب شد.
قدیری اناری گفت: نگاه به حل مسیله؛ مورد دغدغه مقام معظم رهبری بوده و هست از این رو یکی از چالش های کشور نبود بسته بندی شکیل و مناسب برای محصولات و تولیدات مان در حوزه کشاورزی و صنایع دستی بود که دانشگاه باید در حل مسائل کمک می کرد.
وی بیان کرد: در این رویداد ملی بسته بندی، دانشگاه خودش را با مشارکت ارگان ها نشان داده و لازم به ذکر است وحدت بین دانشگاه و سازمان های شهرستان علی الخصوص فرمانداری قابل تقدیر است.
وی گفت: نگاهمان به رفع مشکلات منطقه باز است و چنانچه ارگان ها مشکلی در هر زمینه ای داشته باشند به دانشگاه رجوع کنند تا با استفاده از روش های علمی راه حل های مناسبی پیدا شود.
سیدمحمدرضا حسینی معاون علمی دانشگاه آزاد رفسنجان هم اظهار کرد: اهمیت موضوع بسته بندی مهم است، استراتژی تمایز در بسته بندی، مهمترین فاکتوری است که منجر به تمایز محصولات می شود لذا تنوع در بسته بندی محصولات کشاورزی و خانگی امری مهم است.
وی افزود: از ۱۱۰ ایده ارسالی به دبیرخانه رویداد ملی طراحی و بسته بندی صنایع خلاق محصولات خانگی و صنایع دستی ۴۷ ایده به مرحله داوری رسید.
حسینی بیان کرد: سه دوره آموزشی عمومی را در فروردین و اوایل اردیبهشت برای صاحبان این ایده ها داشتیم همچنین دو دوره تخصصی هم در و های دوم و پنجم اردیبهشت برای آن ها برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت پس از برگزاری این دوره ها ده داور به صورت حضوری و مجازی از بین ایده ها، سه طرح برتر و یک طرح هم به عنوان خلاقانه ترین ایده ها معرفیکردند.
معاون علمی دانشگاه آزاد رفسنجان گفت: امیدواریم طرح های برتر مورد حمایت شرکت همگامان مس قرار گیرند تا با این اتفاق ایده ها مورد حمایت و به مرحله تجاری سازی برسند.
مصطفی امامی رئیس هیبت علمی انجمن علوم و فناوری بسته بندی ایران هم در ارتباطی ویدیویی با این مراسم اظهار کرد: این انجمن در حوزه های آموزشی، مشاوره و پژوهشی در حال فعالیت است.
وی افزود: در مبحث آموزشی هم کارگاه های جمعی و انفرادی به صورت حضوری و نیز غیرحضوری تحت عناوین آشنایی مقدماتی بسته بندی، مواد بسته بندی، ماشین آلات موثر در فرایند بسته بندی و دیگر مسایل در زمینه های موادغذایی، پوشاک، دارویی و غیره برگزار می شود.
امامی بیان کرد: این انجمن تنها مرجع رسمی علمی می باشد که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور است.
وی با اشاره به اینکه رشته بسته بندی در دانشگاه های کشور تدریس نمی شود خاطرنشان کرد: امیدواریم با برگزاری نخستین رویداد ملی طراحی و بسته بندی مشاغل خانگی و صنایع بسته بندی در رفسنجان کمکی به مجموعه آموزشی کشور در راستای برقراری و تدریس رشته بسته بندی در دانشگاه ها باشد و زیرساخت آن فراهم شود.
اعظم علیخانی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم در این آئين ضمن ابراز خرسندی که رفسنجان در برگزاری این رویداد ملی و مهم ملی طراحی و بسته بندی مشاغل خانگی و صنایع بسته بندی پیش قدم بوده است گفت: بخش مهم تولیدات؛ تجاری سازی آن هاست و این تجاری سازی هم شامل بازاریابی، بازارسازی، برندسازی و بسته بندی است.
وی در پایان پیام دکتر مریم جلالی معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را در این مراسم و اهمیت این رویداد را قرائت کرد.