خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه توسعه زیرساخت های حمل ونقل جاده ای و ریلی دو بخشی است که می توان آنها را با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی به سرانجام رساند گفت: ارائه بسته های تشویقی و افزایش انگیزه آنها برای حضور در پروژه های آزادراهی و ریلی خود می تواند زمینه ساز یک رکورد جدید در ساخت پروژههای عمرانی باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مصادیق مشارکت مردم در توسعه زیرساختهای حملونقل، تملک زمین است گفت: در ساخت مسیرهای جدید ریلی و جاده ای اگر بتوانیم با مشارکت مردم و حفظ اموال آنها، اراضی را به موقع تملک کنیم، سرعت احداث بالا رفته و برنامه ها در این بخش در موعد مقرر محقق خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این که در زمان حاضر ۳۰۰۸ کیلومتر آزادراه در کشور داریم، گفت: سال ۱۴۰۲ با بهره برداری از ۲۴۲ کیلومتر آزادراه رکورد ساخت در کشور شکسته شد. متوسط ساخت آزادراه پس از پیروزی انقلاب حدود ۹۰ کیلومتر بوده است.
خادمی با یادآوری این که نیاز کشور ساخت حداقل ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است، اضافه کرد: بر اساس چشم انداز حمل ونقل کشور و توسعه زیرساخت های ترانزیت و کریدورهای بین المللی باید شبکه های ریلی و جاده ای را رونق دهیم.
وی بیان کرد: ساخت آزادراه، تنها بخش زیرساختی کشور است که باید با مشارکت مردم اجرا شود. بر اساس قانون دولت نمی تواند به تنهایی ساخت آزادراه را انجام دهد.