هرچند نام «ایونت‌های مد و لباس» یک عنوان کلی برای فروش انواع پوشاک است، اما بررسی چند ایونت مختلف نشان می‌دهد این رویداد به سمت جلب رضایت گروه خاصی از افراد حرکت کرده است.

طی دو گزارش از پرونده «ایونت‌های پوشاک زنانه» به معرفی بخش مجلل این پدیده که معمولا در هتل‌ها برگزار می‌شود و نقش اینفلوئنسر‌ها در تبلیغات و ذائقه‌سازی آن‌ها پرداختیم؛ مراسم‌هایی که به واسطه برگزاری در مکانی مجلل، معمولا به مکانی برای خرید کالا‌های گران‌قیمت تبدیل شده است. از آنجا که بسیاری از این ایونت‌ها به عرضه کالای حجاب اختصاص پیدا کرده‌اند، برخی معتقدند عدم ساماندهی این شرایط، می‌تواند باعث ایجاد فاصله زیاد قیمتی و لوکس شدن کالای حجاب شود.

در ادامه، به چرایی اقبال از کالای حجاب مجلل در این مراسم‌ها می‌پردازیم.

با افزایش شمار کاربرانِ اینستاگرام، پدیده‌ای به نام اینفلوئنسری به وجود آمد؛ افرادی که در صفحه مجازی خود مُبلغِ انواع مختلفی از سبک زندگی هستند. کسانی که کمتر پیش می‌آید یک زندگی ساده را در معرض نمایش بگذارند و معمولا زندگی آن‌ها پر از زرق و برق، تجملات و یا انجام کار‌هایی است که در زندگی روزمره افراد عادی وجود ندارد. از این رو عده‌ای از سر اقناع حس کنجکاوی و عده دیگری با نگاه حسرت این افراد را دنبال می‌کنند. 

«حجاب استایل» چه می‌گوید و چه می‌خواهد؟

گروه سومی هم وجود دارند که از توانایی مالی خوبی برخوردارند و دیدن زندگی لاکچری یک اینفلوئنسر از دریچه صفحه چند اینچی تلفن همراه نه تنها باعث حسرت آن‌ها نمی‌شود بلکه ایده‌های جدیدی برای تغییر سبک زندگی به آن‌ها می‌دهد و دقیقا در این نقطه است که ذائقه افراد به سمت لاکچری شدن تغییر می‌کند؛ تغییری که به نظر می‌رسد طی سالیان اخیر باعث ایجاد پدیده‌ای به نام «حجاب استایل» شده است. 

در جست‌وجوی تنوع در اینستاگرام

تا پیش از شکل‌گیری چنین فضایی، خانم‌های محجبه انتخاب کمتری برای ایجاد تنوع در پوشش خود داشتند. هرچند که از اواسط دهه ۸۰ با رونق تولید انواع چادر‌های مشکی جدید مانند چادر ملی، چادر دانشجویی، چادر شال‌دار و... و بعدتر به واسطه پوشیدن چادرِ رنگی توسط برخی مجریان تلویزیون، دست زنان برای ایجاد تغییر در ظاهر خود بازتر شد، اما علاقه جوان‌تر به پیش‌رفتن با مدِ روز، عملا دیگر نمی‌توانست آن‌ها را با طرح‌های قدیمی اقناع کند؛ این تغییرات سریع همزمان با رونق استفاده از اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی رخ می‌داد. 

باحجاب، اما متفاوت

فضای مجازی به مرور توانست واژه «کالای حجاب» را وارد بازار عرضه محصولات مرتبط با بانوان کند؛ چرا که پیش از آن، کمتر محصولی به جز چادر، مقنعه و امثال آن، در فروشگاه‌های مرتبط دیده می‌شد. کم‌کم ظهور و بروز اینفلوئنسر‌ها و استفاده آن‌ها از کالا‌های حجابِ متفاوت و جدید باعث شد که طیف جوان‌تر و محجبه با افراد گروهی مواجه شوند که از نظر ظاهری حجاب را رعایت می‌کردند، اما شبیه آن‌ها نبودند.

بر همین اساس، بازار عرضه کالا‌های حجاب روز به روز بزرگتر شد و در کنار آن نیز، تعداد مخاطبان اینفلوئنسر‌ها که استفاده از کالای حجاب (روسری، شال، توربان، چادر، ساق دست، عبا و...) برای آن‌ها به شکلی از درآمدزایی تبدیل شده بود، گسترش پیدا کرد و به مرور «حجاب استایل»‌ها شکل گرفتند که به نوعی به رسانه تبلیغ کالا‌ها و ایونت‌های مجلل مد و لباس تبدیل شدند.

قیمت مهم نیست، فقط لاکچری باشد!

هرچند که در یک ایونت پوشاک، انواع مختلفی از لباس عرضه می‌شود، اما اگر به یکی از ایونت‌هایی که در هتل‌ها برگزار می‌شود، بروید؛ در همان بدو ورود مشخص می‌شود که عمده اجناس با هدفِ گروه خاصی از مشتریان عرضه شده است؛ کسانی که با تغییر ذائقه، حالا به دنبال عبای اماراتی با نگین‌های دست‌دوزی شده و یا پیراهن‌هایی با قیمت‌های میلیونی، روسری‌های ساتنِ چندصد هزارتومانی و حتی مُهر، تسبیح و صلوات‌شمار‌های پر زرق و برق هستند و برایشان اهمیتی ندارد مهری که می‌خواهند روی آن سجده کنند را به قیمت ۳۷۰ هزار تومان خریده باشند!

خاص بودن با خرید از ایونت‌ها

در این شرایط بعید است که افرادی از طبقه متوسط جامعه به این ایونت‌ها مراجعه کنند و یا حتی در صورت مراجعه، عملا دستِ خالی از آن خارج می‌شوند. او یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد قیمتِ گزافی بابت کالایی پرداخت کند که می‌تواند مشابه آن را با قیمت بسیار ارزان‌تر بخرد. در واقع کالا‌های عرضه شده در یک ایونت، نایاب نیستند و با کمی جست‌وجو در سایر نقاط شهر با قیمت کمتر پیدا می‌شوند.

به نظر می‌رسد این مراسم‌ها برای گروهی از افراد، به محلی تبدیل شده است که خرید کردن از آن را حتی به قیمتِ پرداخت هزینه بیشتر پذیرفته‌اند، زیرا از یک سو به پاتوقی برای یک طبقه خاص از جامعه تبدیل شده است و از سوی دیگر حس «خاص بودن» را به خریدار القاء می‌کند؛ چون از یک هتل در شمالی‌ترین نقطه شهر خرید کرده‌اند.

بر این اساس، قیمت‌گذاری بر کالا‌ها در یک ایونت، نظارت بر نحوه فروش و... موضوعات مهمی است که با توجه به مشاهدات میدانی به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

برچسب ها: پوشاک ، حجاب ، حجاب استایل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
کارکرد حجاب برای نمایش و جلوه گری نیست. تزیین حجاب یعنی حرکتی در جهت عکس حجاب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
فلسفه وجودی حجاب در ادیان و تمدنها برای پوشیدگی و عدم جلب توجه با هدف حفظ و ارزش وجودی زن است.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۴۶ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مگه زبان شیرین فارسی واژه کم داره که همه جا از واژگان انگلیسی استفاده میکنید؟ "ایونت"!!!؟؟؟??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
لطفاً از واژه‌ی «رویداد» برای event استفاده کنید. تیتر شما کاملاً ناواضح بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
جبهه گیری نکنید تمام این تغییرات در لباسها فقط بخاطر جلب توجه و فروش بیشتر است. همه بخاطر پول می جنگند ولی بعضی ها به هر قیمتی.
کاهش ارزش پول ملی و بی ثباتی در مملکت تازه شروع نابسامانی ها در آینده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
زنا اگه حجاب رو رعایت نکنن و بخوان از تحریک کنندگی شدید خودشون سواستفاده کنن یا بهش بی اعتنایی کنن و نسبت به عواقبش بی خیالی نشون بدن باید بهای سنگین اونو که عدم مجازات متجاوزینه رو بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
از خودت قانون وضع نکن حتی در آزادترین کشورها به لحاظ پوشش فرد متجاوز با مجازات سنگینی روبرو میشه