افزایش سهم مناطق محروم در دانشگاه‌های برتر کشور

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر هزینه‌های هنگفت سال‌های قبل کنکور کاهش پیدا کرده و سهم مناطق محروم در دانشگاه‌های برتر کشور افزایش یافته است.

نمایندگان تشکل‌های بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و جمعیت هلال احمر  در نشستی با رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش دیدار و گفت و گو کردند.

جذب معلمان و مشاوران، تعیین تکلیف طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی، امتحانات نهایی،  اهمیت محوریت کتاب درسی، تقویت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، توانمندسازی دانش‌آموزان، سند مجلس دانش‌آموزی، کنکور سراسری و اعزام نمایندگان وزیر به مناطق محروم برای بررسی وضعیت آموزشی دانش‌آموزان در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت: اگر فرهنگ خودمان را باید قوی کنیم باید مدارس قوی شود. اگر با مشکل تغذیه مواجه‌ایم، باید در مدرسه فرهنگ تغذیه و سبک زندگی سالم شکل بگیرد. هر کاری می‌خواهیم بکنیم باید در مدرسه آغاز شود.

وی  با بیان این که باید به مناطق محروم توجه کنیم؛ افزود: مناطق محروم  پس از انقلاب از وضعیت بهتری برخوردار شدند. ایران بعد از انقلاب توسعه خود را از مناطق محروم آغاز کرد.

صحرایی ادامه داد:کسانی که بی‌سواد بودند در مناطق محروم و حاشیه‌ها بودند که امروز بی سوادی برطرف شده است. ما بهتر شده‌ایم اما این بهتر شدن کم است و باز هم باید بهتر شویم.

وی  افزود: یک مدرسه شبانه روزی در شهرستان بشاگرد تاسیس شده است. در شهرستان جیرفت یک شعبه دانشگاه فرهنگیان خواهیم داشت. خوشبختانه با تدبیر دولت، جنوب استان کرمان یک استان جدید خواهد شد و به این منطقه محروم به عنوان یک استان توجه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سهم مناطق محروم از دانشگاه‌های برتر کشور پس از تأثیر سوابق تحصیلی به طور محسوس افزایش پیدا کرد. امروز ۷۰ درصد مدارس مناطق محروم سهم خود را پس گرفته‌اند و هزینه‌های هنگفتی که سال‌های قبل برای کنکور می‌شد؛ کاهش پیدا کرده است.

او گفت: مطالعات نشان می‌دهد شکل جدید تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور به نفع همه دانش آموزان و تحقق عدالت آموزشی است.

صحرایی با بیان این که در ۳۰ ماه گذشته ۶ هزار و ۹۰۰ مدرسه ساخته یا تکمیل شده است؛ گفت: ۲ هزار و ۱۶۰ طرح ورزشی در مدارس سراسر کشور در ۳۰ ماه گذشته اجرا شده است. المپیادهای دانش آموزی، طرح‌های پدر پسری و مادر دختری که آخر هفته‌ها در مدارس حضور پیدا کنند در این دولت اجرایی شده است که کار کوچکی نیست.

وی ادامه داد: آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش به تقویت سطح علمی معلمان منجر شده است. ۱۴ میلیون نفر ساعت هم برای آموزش ضمن خدمت معلمان داشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان در امتحانات نهایی به عملکرد معلم خود به طور مخفیانه نمره می‌دهند و این نمرات دانش آموزان بر رتبه‌بندی معلمان اثر می‌گذارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که ۷۰۰ مدرسه سمپاد در مناطق مختلف کشور، وجود دارد؛ ادامه داد: پرداخت هزینه‌های مدارس سمپاد دانش‌آموزان دهک‌های یک تا ۴ توسط دولت انجام می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار