دکتر حمید شکری خانقاه در کارگاه آموزشی تحت عنوان روابط عمومی نوین و بکارگیری ابزارهای هوشمند در تبریز با تاکید بر اینکه روابط عمومیها بایستی در درجه اول هوش ارتباطی و رسانهای خود را ارتقا دهند بعد وارد حوزه هوش مصنوعی و کارکردهای آن شوند گفت: راز هوشمندی روابط عمومیها در دیدن نادیدهها و شنیدن ناشنیده هاست.
وی با بیان اینکه روابط عمومی راهبردی از تخصص بالایی در رمزگذاری و رمزگشایی از نمادها و نشانههای ارتباطی کلامی و غیرکلامی و چگونگی بازخوانی و واکنش مناسب ارتباطی در نظام ارتباطات سازمانی برخوردار است افزود: هوش ارتباطی روابط عمومیها باید در راستای حل مسائل ارتباطی در هنگام بروز رویدادهای هشدار دهنده و مسایل پیش روی سازمان مثل بحرانها و شایعه سازیها و اتخاذ راهبردهای ارتباطی هوشمندانه در رسانهها و شبکههای اجتماعی باشد.
وی با بیان اینکه روابطعمومیها در حال حاضر، از نبود نگرش ارتباطی راهبردی رنج میبرند و بعضا صرفآ متولی امور عمومی شدهاند تاکید نمود: رویکرد منفعلانه، روزمرگی، کلیشهگرایی و نداشتن چشمانداز و استراتژی ارتباطی از آفتهای کار روابطعمومیهاست که این معضل صرفاً با هوش مصنوعی کاربرمحور حل نمیشود. هر چند که هوش مصنوعی در روابط عمومیها و سازمانهای متبوع آنها، پتانسیل بالایی در کمک به حل مسائل و دغدغههای ارتباطی دارد، اما این ظرفیت برای مدیران و وکارشناسانی که فاقد هوش ارتباطی و رسانهای هستند، بی خاصیت، خطرناک، ناامید کننده و گمراه کننده خواهد بود.
نویسنده کتاب برنامهریزی راهبردی ارتباطی در روابطعمومی با بیان اینکه روابطعمومیها اگر میخواهند آیندهداری و آینده پژوهی کرده، وارد دنیای متاورس شده و از مزیتهای هوش مصنوعی بهره ببرند، باید قبل از هر اقدامی به تفکر مهندسی و مدیریت راهبردی ارتباطی مجهز شده و استراتژیست رسانهای و ارتباطی مورد اعتمادی برای سازمان باشند ادامه داد: مهندسی ارتباطی معماری ارتباطات کاربردی و توصیفی فنی و حرفهای از واقعیتها، ارائه راهحلهای ارتباطی، استانداردسازی نظام ارتباطات و فرایندی منسجم از فعالیتها و روندهای ارتباطی است.
معاون برنامهریزی ارتباطی و مطالعات افکارعمومی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این مهندسی شامل ارائه الگویی فنی از یک سیستم و الگوریتم هوشمند ارتباطی ـ رسانهای و نمایانگر ساختار کلیدی و هسته مرکزی موثر بر شاخص ارزیابی عملکرد آن، نشانگرهای ارتباطی شبکه حاکم بر آنها، اصول و قواعد اساسی در طراحی هوشمندانه ارتباطی و تکامل نظام ارتباطات یکپارچه در گذر از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی مدرن در گذر زمان است.
دکتر شکری گفت: مدیران و کارشناسان روابطعمومی به این نکته توجه کنند همچنان که برای ایجاد مدیریت دانش باید از مسیر مدیریت نادانی عبور کنند، لازمه بکار گیری هوش مصنوعی، برخورداری از هوش ارتباطی است. هوش مصنوعی تسهیلگری مدرن برای هوش طبیعی انسانی است و به تنهایی کارساز نیست، روابط عمومی هوشمند مدیر ارتباطی هوشمند میطلبد.