رضا رضایی در گردهمایی معاونان آموزشی ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان با بیان اینکه دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحانات نهایی دارند و تحلیل امتحانات نهایی درس به درس، مدرسه به مدرسه و منطقه به منطقه در استان کرمان انجام شده است، گفت: ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی، مهم ترین رویکرد آموزش و پرورش استان کرمان در دولت سیزدهم است.
وی با بیان اینکه تمامی اهداف آموزش و پرورش در مدارس محقق میشود بر ضرورت مدرسه محوری و توجه به مدارس تاکید کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با تاکید بر اینکه همه ارکان نظام تعلیم و تربیت در خدمت تربیت و آموزش هستند، بیان کرد: آموزش، مهم ترین شاخص در نظام آموزشی هر کشوری است.
وی با تاکید بر تجزیه و تحلیل نمرات دانش آموزان در دروس مختلف گفت: شناخت، لازمه هر حرکت اثربخش و موثر است و باید این تجزیه تحلیل انجام شود و سپس براساس واقعیت برنامه ریزی شود.
رضایی با بیان اینکه سیستم ارزشیابی در هر کشور، جهت دهنده است و مسیر آموزش را سیستم ارزشیابی تغییر داده و تعیین میکند، اضافه کرد: متاسفانه کنکور، نظام و تعلیم و تربیت ما را به سمت خود کشانده و فضای کنکور به دوره ابتدایی رسیده است.
وی با اشاره به قطعی شدن تاثیر امتحانات نهایی در کنکور گفت: دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، امتحانات نهایی دارند و این تصمیم فراهم کردن مسیری روشن برای دانش آموزانی است که در طول دوران تحصیل خود تلاش میکنند و نقش موسسات کنکوری را کمرنگ خواهد کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان دانشگاهها نشان داد که دانش آموزان مناطق محروم میتوانند به دانشگاه خوب راه یابند و نشانه آن در نفرات برتر کنکور مشخص بود که تعداد زیادی از این نفرات از مناطق محروم بودند.
وی با تاکید بر برگزاری منظم جلسات شورای دبیران در مدارس تاکید کرد: باید دبیران در تصمیم گیری نقش داشته باشند تا در اجرای تصمیمات مشارکت کنند.
رضایی بر برگزاری دورههای ضمن خدمت ویژه دبیران تاکید کرد و افزود: توانمند سازی معلم ضرورتی انکارناپذیر برای ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی است.
وی با اشاره به رتبه بندی بیش از ۳۸ هزار فرهنگی در استان گفت: باید نتایج این رتبه بندی در ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی موثر واقع شود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به فعالیت ۹۰ پایگاه مطالعاتی در سطح استان کرمان بر توجه ویژه به این پایگاهها و بازدید مستمر از آنها تاکید کرد.
وی با اشاره به تاثیر همسالان در تسهیل فرایند یاددهی یادگیری بر برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت همسالان در امر یادگیری تاکید کرد.