دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: به برکت انقلاب اسلامی شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشورمان از گسترده‌ترین شبکه‌ها در دنیاست و جزو ۲۰ کشور اول به لحاظ توسعه کتابخانه‌ای هستیم.

مهدی رمضانیان در دیدار تولیت حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) گفت: از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷ حدود ۳۰۰ کتابخانه در کشور موجود بوده، ولی هم اکنون قریب به سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه به غیر از کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مساجد و دیگر نهاد‌ها در کشور موجود است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه ما به سمت تعریف خدمات جدید در کتابخانه‌ها حرکت کردیم، گفت: در کتابخانه‌های جدید ما بیش از ۶۰ خدمت از جمله خدمات حوزه کودک و نوجوان، گروه‌های خاص مانند نابینایان و ناشنوایان، فعالیت در حزوه توسعه مشاغل، خدمات مشاوره و کارگاه‌های مهارتی، اتاق علم و موضوع‌های دیگر ارائه می‌شود.

رمضانیان با اشاره به ایجاد زنگ کتاب خوانی در مدارس بر ارتباط کتاب خانه‌ها به مدارس تأکید کرد و افزود: اگر این اتفاق بیفتد تأثیر زیادی بر افزایش سطح کتاب‌خوانی در کشور خواهد داشت.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) نیز در این دیدار گفت: خداوند متعال در قرآن کریم کتاب و حکمت را در کنار هم قرار داده است تا به ما بیاموزد که این دو با هم گره خورده است.

آیت الله سید محمد سعیدی با بیان اینکه صرف بالا بردن تعداد کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوان هدف اصلی نیست، گفت: افزایش آمار کتاب، کتابخانه و کتاب‌خوان وقتی ارزش دارد که بر طبق آیه قران کریم کتاب و حکمت را در کنار هم داشته باشد؛ بنابراین مسوول کتابخانه، چیدمان کتاب، مراجعه‌کنندگان به کتابخانه و هر چیزی که با کتاب ارتباط دارد باید سطحی از حکمت را در خود جای داده باشد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه خداوند تعلیم کتاب و حکمت را به پیامبر (ص) سپرد بیان کرد: مسوول کتابخانه باید در تعلیم کتاب و حکمت نقش داشته باشد و مرشد و هادی مخاطبان خود باشد و آن‌ها را به سمت خواندن کتاب خوب هدایت کند.

او گفت: کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها باید دست انسان‌های فرهیخته و خاص باشد تا بتوانند فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه ترویج کنند.

آیت الله سعیدی با اشاره به پیشرفت فناوری در حوزه کتاب‌های دیجیتال بر استفاده از ابزار‌های روز در حوزه کتاب‌خوانی تأکید کرد و گفت: شما مسئولیت زیادی دارید که ارتباط مردم با کتاب فیزیکی را حفظ کنید؛ زیرا هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد و نباید ارتباط چشم مردم با خط کتاب از بین برود.

امام جمعه قم با بیان اینکه در جمهوری اسلامی وضعیت کتابخانه‌های عمومی بهتر شده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، گفت: نباید بگذارید که ریل‌ها عوض شود و کار دست انسان‌های نا اهل بیفتد بنابراین باید در انتخاب‌های خود دقت داشته باشید تا همین مسیر ادامه پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار