لزوم مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ

کارشناس ارشد گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: ﺷﻴﺮ ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩﻫﺎی ﻟﺒنی ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺗـﺎﻣﻴﻦ ﻛﻠﺴـﻴﻢ که ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ برای ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨﻮان‌ها لازم است.

فاطمه سادات امینی کارشناس ارشد گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ ۳-۴ ﻭﺍﺣﺪ ﺷﻴﺮ (ﻫــﺮ ﻭﺍﺣــﺪ ﻣﻌــﺎﺩﻝ۲۴۰ ﻣﻴﻠی ﻟﻴﺘﺮﻳﺎ ﻳک ﻟﻴﻮﺍﻥ ﺷﻴﺮ) ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎی آن، تقریبا ﻛﻞ ﻧﻴﺎﺯ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺑﺎﻟﻐﻴﻦ ﺑﻪ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣیﺷﻮﺩ و به دلیل محتوای بالای کلسیم و فسفر در شیر، مصرف آن برای رشد، استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است.

او افزود: دریافت مقدار کافی کلسیم، علاوه بر تاثیر روی سلامت استخوانها، در تنظیم بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن مثل انعقاد خون، هدایت جریان عصبی، انقباض عضلات، فعالیت آنزیمی وکنترل فشارخون نقش دارد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: مصرف روزانه و منظم منابع غذایی غنی از کلسیم (مانند شیر و ماست کم‌چرب) می‌تواند خطر بروز برخی سرطان‌ها را کاهش دهد، از این گذشته ترکیبات طبیعی موجود در شیر، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و با خنثی کردن سموم در شرایط آلودگی هوا از دستگاه تنفس و قلب و عروق محافظت می‌کند.

امینی تصریح کرد: دریافت ناکافی شیر و لبنیات باعث تاخیر در رشد استخوانی، کوتاه قدی در کودکان و نوجوانان، افزایش احتمال چاقی و پرفشاری خون و بروز پوکی استخوان در سنین بزرگسالی و سالمندی می‌شود.

پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با شعار انتخاب همه؛ نمک کم، اما تصفیه شده ید دار برای هفته اول و از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی برای هفته دوم در سراسر کشور آغاز شده است.

برچسب ها: تغذیه ، کلسیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.