رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران گفت: وزارت صمت موظف بود که سامانه توانیران را ظرف چهار ماه تکمیل کند اما از سال ۹۸ تا کنون تاخیر بسیاری در تکمیل آن صورت گرفته است.

 میز اقتصاد  امروز  تعیین عمق ساخت کالاهای تولیدی را با حضور آزاد بخت مدیرکل دستگاه تجهیزات پزشکی وزارت صمت، جوانمرد مدیرکل دستگاه تجهیزات پزشکی وزارت صمت ،اختراعی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران  مورد بحث وبررسی قرار داد.

در این میز ابتدا آزاد بخت مدیرکل دستگاه تجهیزات پزشکی وزارت صمت با بیان اینکه وزارت صنعت به عنوان متولی  وظیفه تولید کالاهای مورد نیاز مردم را بر عهده دارد که در همین راستا سامانه‌ای به نام توانیران در ایران راه اندازی کرد.

وی افزود: در ماده چهار قانون حداکثری اشاره شده است که عمق ساخت محصولات باید مشخص و برچسب گذاری شود‌. سامانه ای که اخیرا طراحی شد تکمیل کننده فرآیند سامانه قبلی با عنوان سامانه عمق ساخت بود که سازمان علمی پژوهش‌های صنعتی طراحی  آن را بر عهده گرفته بود. بنابراین وظیفه ما  آن است که از تولید کننده واقعی حمایت‌ها را انجام دهیم. 

آزاد بخت با بیان اینکه  خوداظهاری در سامانه را ما برای واحدهای تولیدی نمایش می‌دهیم گفت: برای واحدهای تولیدی ما اطلاع رسانی کرده‌ایم که حتما در سامانه عمق ساخت اقدام کنند. ما ظرفیت تولید را که  یکی از آیتم های  مهم در این بخش  است را هم بررسی خواهیم کرد.

آزاد بخت افزود: این قانون به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و تمام دستگاه‌ها باید از توانمندی‌های این سامانه استفاده کنند. 

آزاد بخت توضیح داد: هدف وزارت صمت فقط صرف یک عدد و درصد نبوده ما  قصد داریم از طریق  برنامه ریزی  قطعاتی که وارد کشور می شود  به عنوان فهرست تحقیق و توسعه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه این سامانه همچنین می تواند  براساس عمق ساخت ملاکی برای اولویت دادن به تخصیص ارز باشد  گفت:  پیرو ابلاغیه ای که در کارگروه در نظر گرفته شده یکی از آیتم هایی که در نظر گرفته شده درصد عمر ساخت است که ما میتوانیم به خوبی از آن بهره مند شویم.

وی افزود: وزارت صنعت هم در جهت بومی سازی حمایت های ویژه ای در نظر گرفته است و حمایت های ویژه ای مردم می‌توانند از وزارت صمت دریافت کنند. ما باید به این آگاهی برسیم که واحد تولیدی که ورود پیدا کرده است ظرفیت تولید و عمق ساخت آن محرز شده است و حتما باید درصد عمق ساخت و تولیدی بودن برای ما محرز شده باشد‌.

 در ادامه جوانمرد مدیرکل دستگاه تجهیزات پزشکی وزارت صمت  بیان کرد: از  حدود یک ماه قبل این کار را آغاز کردیم و با استقبال خوبی روبرو شدیم و از زمانی که درخواست ثبت می‌شود پس از گذشت دو هفته گواهی صادر می‌شود.

 جوانمرد گفت: ما یک سامانه ارزیابی و تغییر توسعه را راه اندازی کرده‌ایم و یک سامانه جدا فقط برای عمق ساخت طراحی شده است. پشتوانه سامانه ما فقط اعضای سامانه نیستند و افراد با ثبت نام کردن و  انجام آزمون ها می‌توانند از ارزیابان ما باشند. 

همچنین اختراعی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران گفت: قانون حداکثر قانون خوبی است اما درباره سامانه توانیران وزارت صنعت موظف بوده است که ظرف چهار ماه این سامانه را تکمیل کند و از سال نود و هشت تا کنون تاخیر بسیاری رخ داده است.

او گفت: ما امیدواریم که وضعیت بهتری پیدا شود و جایگاه این سامانه بسیار بزرگ است و طبق آن چیزی که پیش بینی شده است باید لیست کل فروشندگان و پیمانکاران منظور شود اما ما هنوز برخی وزارت خانه ها مثل وزارت نفت را در این سامانه مشاهده نمی‌کنیم‌‌.

او توضیح داد: هنوز این سامانه آنقدر تسهیل نشده و راحت نیست که بتوان کارها را ثبت کرد و انجام داد. ما فکر می‌کنیم که سامانه مستمرا باید بهبود داشته باشد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار