روزنامه عربستانی عکاظ با بررسی بی ثباتی در غرب آسیا به دو عامل درونی و بیرونی دست یافت که در حال خدمت به قدرت‌های خارجی برای نفوذ در منطقه هستند.

روزنامه سعودی «عکاظ» گزارش داد که درگیری بین‌المللی در منطقه و بر سر منطقه باعث شده که دهه‌ها منطقه شاهد رویداد‌ها و حوادث بزرگ باشد که بیشتر آن‌ها ناشی از این درگیری جهانی در منطقه است و نتیجه‌ای جز آن که منطقه غرب آسیا به آشفته‌ترین و بی ثبات‌ترین منطقه جهان تبدیل بشود، نداشته است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: این منطقه متلاطم به دلیل عواملی، گرفتار بی ثباتی مزمن، ضعف، عقب ماندگی، بی نظمی و تکه تکه شدن بیشتر منطقه است. از نظر روزنامه عکاظ این مسائل به دو عامل اصلی برمی‌گردد؛ عامل داخلی که بارزترین عناصر آن عبارتند از: فرقه‌گرایی افراطی و استبداد سیاسی.

عکاظ درباره عامل بیرونی گفت: خصومت ائتلاف صهیونیستی-امپریالیستی با این منطقه و تلاش خستگی ناپذیر آن برای تضعیف عربیت و اسلام از سرزمین خود بیش از ظرفیت‌های این منطقه مهم و قابلیت‌های مختلف آن است. علاوه بر این مبارزه سیاسی قدرت‌های بزرگ جهانی عامل بیرونی دیگر است.

این روزنامه عربستانی در ادامه نوشت: «همپوشانی نزدیکی بین عوامل داخلی و خارجی وجود دارد. اگر وضعیت بد داخلی نبود، عامل خارجی نمی‌توانست به اکثر اهداف منفی خود در سرزمین منطقه دست یابد. عامل خارجی کاملاً موفق شده است که شرایط داخلی را برای خدمت به اهداف قدرت‌های خارجی و رسیدن به اهداف آن‌ها مهار کند.

عکاظ نوشت که این کش‌مکش جهانی بر سر منطقه به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند، زیرا این منطقه دارای موقعیت استراتژیک منحصر به فردی است، زیرا سه قاره جهان باستان (آسیا، آفریقا و اروپا) را به هم متصل می‌کند. همچنین دارای طبیعت عظیمی است. علاوه بر این که بزرگترین منابع انرژی را در خود جای داده است. برای هر قدرتی که می‌خواهد به قدرتی بین‌المللی و بزرگ تبدیل شود باید نفوذ قابل توجهی در این بخش از جهان داشته باشد. مسئله‌ای که بعد از جنگ جهانی دوم به وضوح مشخص شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
به نظر من تنها مشکل نفوذ حضورو دخالت صهیونیسمها در سازمان ملل وکشورهای محافظه کار است که پنج کشور غربی وکشورهای محافظه کار را به استعمار در آورده وحتی مذهب کشورها را عوض کرده وبه طرف شیطانپرستی ونژاد پرستی سوق داده که باید در مقابل آن ایستاد وصهیونیسم وطرفدارانش را از بین برد این یهود تبارها غیر از خود کسی را انسان وبشر نمیدانند
آخرین اخبار