کهنسال یکی از مهمترین چالشهای پیش روی شرکتهای دانشبنیان را آشنا نبودن با مسیر صادرات و ادبیات بینالملل ذکر کرد.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات شرکتهای دانش بنیان داخلی و بخشی خارجی است، ادامه داد: تولید و فروش محصولات دانش بنیان در داخل سخت و در حوزه صادرات سختتر و زمانبر است و علت این موضوع به عدم آشنایی شرکتها به قوانین و مقررات بر میگردد.
وی افزود:، چون تعدادی از شرکتها با این قوانین آشنا نیستند در بروکراسی اداری دچار چالش جدی میشوند و تعدادی از مشکلات نیز به بخش خارجی تبادلات و ارتباطات بستگی دارد از جمله اینکه قرارداد خوب نمینویسند، تفاهم نامه درست منعقد و اجرا نمیکنند، گاهی اوقات شرکتها به تعهدات خود عمل نمیکنند، اعتبارسنجی درستی صورت نگرفته و همچنین عدم دسترسی شرکتها به بازارهای هدف نیز فعالیت این شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد.
مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در کنار همه این موارد مشکل عمده شرکتهای دانش بنیان آشنا نبودن با مسیر صادرات و ادبیات بین الملل است و فکر میکنند با صحبت کردن با دو نفر مشاور مشکل حل میشود.
کهنسال با اشاره به آمار صادرات محصولات دانش بنیان در کشور اظهار کرد: آمار صادرات سال گذشته دانش بنیانها رقمی معادل ۸۶۸ میلیون دلار بود، ولی در هفت ماهه سال جاری با یک جهش رو به رشد میزان صادرات به یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار رسیده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تاسیس باشگاه سرآمدان صادرات گفت: باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان از طریق ارزیابی شرکتهای دانشبنیان براساس شاخصهایی در سه مولفه فنی، زیرساختهای شرکتی و میزان فروش داخلی و خارجی، اقدام به رتبهبندی و انتخاب شرکتهای دانشبنیان صادراتی برتر کرده است و شرکتهای صادراتی دانشبنیان را با توجه به نتایج ارزیابیها در قالب شرکتهای پنج، چهار و سه ستاره تقسیمبندی میکند.
کهنسال با اشاره به ارزیابی شرکتهای دانش بنیان در باشگاه سرآمدان صادرات افزود: تاکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ شرکت ارزیابی فنی شده و از میان آنها ۹۴۰ شرکت به صورت دقیق ارزیابی شدهاند. از این تعداد هفت شرکت در سطح پنج ستاره، ۵۰ شرکت در سطح چهار ستاره بوده و بقیه شرکتها سه ستاره هستند.
وی ادامه داد: ۱۱ درصد شرکتهای دانش بنیان و ۲۶۱ شرکت ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته عضو باشگاه سرآمدان صادرات هستند. از جمله وظایف این باشگاه نیز میتوان به شناسایی، انتخاب و توانمندسازی شرکتهای برتر با قابلیت صادرات، حمایت از صادرات محصول با کیفیت، کمک به ارتقای رفتار حرفهای شرکت ها، انتخاب شرکتها برای همراهی با مسئولان کشور در سفرهای خارجی، ایجاد کنسرسیومهای تخصصی و رشد شرکتها، برندسازی، تضمین کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات و جذب مشوقها و حمایتها برای تسهیل فرآیندها اشاره کرد.
وی مشاوره در زمینه تولید و صادرات، آموزش بازرگانی و صادرات، اخذ گواهینامه و مجوزهای بین المللی، حضور در مناقصات بینالمللی و نشستهای تجاری و ... را از جمله خدمات کریدور صادراتی به شرکتهای دانش بنیان ذکر کرد و گفت: هدف ما تقویت برند ملی و تغییر در نگرش کشورها نسبت به محصول ایرانی است.
مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد شرکتهای دانش بنیان کشور را ۹ هزار و ۳۱۲ شرکت اعلام کرد و افزود: از این تعداد یک هزار و ۳۱۳ شرکت در حوزه تجارت خارجی فعالیت داشته و هفت هزار و ۹۹۹ شرکت رکورد صادراتی نداشته اند.