نشریه میدل ایست مانیتور در گزارشی مینویسد: «کارزار تحریم شرکتها و محصولات غربی که از اسرائیل حمایت میکنند، در سراسر جهان عرب در حال گسترش است. این کارزار در شبکههای اجتماعی راهاندازی شد و از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه که بسیاری آن را «نسلکشی» و «پاکسازی قومی» توصیف کردند، شتاب بیشتری گرفت.
از زمان آغاز جنگ، جوانان و افراد آشنا به فناوری، از طریق وبسایتها و اپلیکیشنها، فراخوان تحریم کالاهای مد نظر را منتشر میکنند. همچنین افزونهای در گوگل کروم به نام PalestinePact وجود دارد که تبلیغات محصولاتی که در فهرست هستند را پنهان میکند.
همچنین بیلبوردهایی در سراسر کویت نصب شده که با اشاره به منع خرید از برخی شرکتها، روی آن نوشته شده است: «امروز یک فلسطینی را کشتید؟»
میدل ایست مانیتور در ادامه، مشاهدات عینی خبرنگار خود را بیان کرده و مینویسد: «به عنوان مثال، در یک فروشگاه بحرینی، جانا ۱۴ ساله هنگام خرید با مادرش، تبلتی به همراه داشت تا به فهرست کالاهای تحت تحریم مراجعه کرده و از خرید آنها خودداری کند».
به طور مثال، جانا و برادر ده سالهاش علی قبل از حملات غزه به طور منظم در رستورانهای زنجیرهای «مکدونالد» غذا میخوردند، اما اکنون با پیوستن به این کارزار، دیگر به این رستوران نمیروند.
جانا توضیح داد: «ما به دلیل همبستگی با فلسطینیها شروع به تحریم همه محصولاتی کردیم که از اسرائیل حمایت میکردند. ما نمیخواهیم پول ما به خونریزی بیشتر کمک کند.» وی خاطرنشان کرد که به دنبال جایگزین کردن کالاهای کشور خودش برای محصولاتی است که از رژیم صهیونیستی حمایت میکند، به ویژه محصولات آمریکایی.
رستورانهای زنجیرهای مکدونالد خود را به هدف اصلی این کارزار تبدیل کرده است. ماه گذشته، شعبه مکدونالد در سرزمینهای اشغالی اعلام کرد که هزاران وعده غذایی رایگان در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی قرار داده است که خشم مردم عرب را برانگیخت و به درخواستها برای تحریم دامن زد. فروش این شرکت در سراسر جهان عرب به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.
کمپین تحریم با درخواست کشورهای عربی برای قطع روابط با تلآویو همراه بوده است. چندین کشور در غرب آسیا شاهد تظاهرات هفتگی در همبستگی با مردم غزه هستند. ترکیه و اردن سفیران خود را از تل آویو فراخوانده اند، و آفریقای جنوبی دیپلماتهای خود را برای رایزنی احضار کرده است. کلمبیا، شیلی و بولیوی همگی روابط دیپلماتیک خود را با رژیم اشغالگر قطع کرده اند.
در بحرین نیز که سال ۲۰۲۰ روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادیسازی کرد، پارلمان «قطع روابط اقتصادی» با رژیم را اعلام کرده است.
میدل ایست مانیتور مینویسد: تحریمها تاثیر دارد. در قطر، برخی از شرکتهای غربی پس از انتشار محتوای طرفدار اسرائیل در شبکههای اجتماعی، مجبور به تعطیلی شدند. شعبههای کافه آمریکایی «پورا ویدا میامی» و شیرینی فروشی فرانسوی «متر شو» در ماه اکتبر درهای خود را در دوحه بستند.
در مصر، شرکت نوشیدنیهای گازدار مصری «اسپیرو اسپاتیز» که قبلاً چندان محبوب نبود، اکنون پس از فراخوانی برای تحریم پپسی و کوکاکولا، به عنوان جایگزینی این دو برند، بین مردم بسیار محبوب شده است.