رئیس کمیسیون اروپا وعده داد که اتحادیه اروپا ۶ میلیارد یورو به کشور‌های غرب بالکان برای اصلاحات بودجه اختصاص می‌دهد.

از زمان تشکیل اتحادیه اروپا گسترش این نهاد به شرق قاره سبز یکی از دغدغه مقامات بروکسل بوده است. با این وجود، کشور‌های شرق اروپا یا سال‌ها جزو اتحاد جماهیر شوروی بودند و یا اسیر دولت‌های خودکامه کمونیستی که همین امر باعث عقب افتادگی و فقر آن‌ها نسبت به اروپای غربی بوده است. حال بروکسل به دنبال اعمال برنامه‌های حمایتی از این کشورهاست. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، اورسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا امروز (دوشنبه) در سفر به اسکوپیه، پایتخت مقدونیه شمالی اعلام کرد اتحادیه اروپا برنامه دارد که به کشور‌های غرب حوزه بالکان برای اصلاحات به منظور تلفیق با کشور‌های ثروتمند اتحادیه ۶ میلیارد یورو بودجه اختصاص دهد. 

وی در این زمینه خاطر نشان کرد: مقدونیه شمالی، آلبانی، کوزوو، صربستان، مونتنگرو، و بوسنی و هرزه گوین جملگی نیازمند استفاده از فرصت پیوستن به اتحادیه اروپا هستند و از این رو باید اقدام به یکسان سازی استاندارد‌های خود با این اتحادیه کنند. 

این مقام ارشد اروپایی تاکید کرد: برنامه جدید اتحادیه اروپا برای منطقه غرب بالکان شامل باز کردن بازار‌های مشترک خود به روی این کشور‌ها از جمله آزادی تبادل کالا و خدمات، انرژی، و حمل و نقل می‌شود. کشور‌های حوزه غرب بالکان می‌توانند اقدام به ایجاد یک بازار مشترک منطقه‌ای کرده و اصلاحات لازم را برای پیوستن به اتحادیه اروپا اجرایی کنند. 

اورسلا فن در لاین در پایان از کشور مقدونیه شمالی خواست اقدام به اصلاح فضای کسب و کار، ایجاد یک اداره دولتی کارآمد، و مبارزه با فساد کند. 

کشور‌های زیادی از جمله ترکیه و اوکراین سال هاست منتظر عضویت در اتحادیه اروپا هستند. با این حال، بحران اقتصادی در یونان باعث شده است اعضای این اتحادیه سخت گیری‌های بیشتری را در ورود کشور‌های جدید اعمال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار