توسعه نوار ساحلی جنوب به عنوان یک سیاست راهبردی حاکمیت از سال ۱۳۹۵ در برنامه قرار گرفته است و مقدمات شهرسازی، جمعیت پذیری، توسعه خطوط حمل و نقلی از جمله جادهای، ریلی و همچنین بنادر آن در دستور کار قرار دارد.
با وجود توسعه در برخی از زیرساختهای این منطقه، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره برخی از سازمانها و شرکتهای دست اندرکار مستقیم این موضوع اذعان دارند که برای توسعه نوار ساحلی جنوب باید مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی تقویت شود. به همین دلیل برخی در صدد تدوین مشوقهایی برای مشارکت سرمایه گذاران در این مناطق هستند. به نظر میرسد توسعه این سواحل باید به گونهای رقم بخورد تا ساکنان این مناطق که برخی نیز در سطح کم درآمدها و اقشار آسیب پذیر جامعه هستند از مزایای این توسعه بهرهمند شوند.
توسعه سواحل مکران در حالی یکی از برنامههای راهبردی و کلان نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است که برنامه ریزی برای توسعه زیرساختهای آن از سالهای گذشته در دستور کار تمامی دست اندرکاران امر قرار گرفته است.
بخشی از این اقدامات در حوزه شهرسازی و احداث و ایجاد شهرهای جدید، ایجاد راههای اصلی و تبدیل راههای فرعی به راههای اصلی، ساخت دیگر زیرساختها از جمله خطوط ریلی و همچنین توسعه بنادر و زیست پذیرکردن برخی از نقاط در این نوار ساحلی است که چهار استان سیستان وبلوچستان، خوزستان، هرمزگان و بوشهر را در بر میگیرد.
مقرر شده است تا یک میلیون نفردیگر در نوارساحلی جنوب و در شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی که احداث میشوند اسکان یابند. در همین رابطه نیز مطالعات امکان سنجی و مکانیابی سه شهر جدید مکران، تیس و خلیج فارس انجام شده است و احداث ۱۳ شهرک مسکونی نیز مصوب شده و در برنامه قرار دارد.
علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ضمن اعلام این اخبار در خصوص برنامه ریزی برای سوق دادن جمعیت به نوار ساحلی جنوب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بستههای سرمایه گذاری برای مشارکت بخش خصوصی در احداث این شهرها و شهرکهای جدید در دست تدوین است تا به زودی تدوین و رونمایی شود.
جعفری تصریح کرده است: با توجه به اینکه بخشی از ساکنان نوار ساحلی جنوب اقشاری هستند که باید از نظر اشتغال و دیگر موارد مورد توجه باشند یکی از برنامههای ما در کنار توسعه، توانمندسازی آنها از طریق اشتغال و سایر موارد است.
بر اساس این گزارش از دیگر الزامات توسعهای سواحل مکران تکمیل جادهها و ارتقای آنهاست که در این رابطه محمد کدخدازاده عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: گذرگاه جنوب کشور به طول یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر از شلمچه تا مرز گوادر در سیستان وبلوچستان است که یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر از آن تکمیل شده است و باقیمانده مسیر نیز بناست تا در همکاری با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و سازمان برنامه وبودجه تامین اعتبار شود تا مراحل ساخت آن توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کامل شود.
عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده است: که تکمیل این کریدور از سال ۱۳۹۵ به عنوان اولویتهای شرکت ساخت آغاز شد و هم اکنون مذاکرتی برای توسعه سواحل و پسکرانه مکران با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت برای استقرا را صنعت مهم و پتروشیمی و منطقه آزاد انجام شده است.
بر اساس اطلاعات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در نوار ساحلی جنوب در بخش جادهای ۸۳۰ کیلومتر از مسیر یک هزار و ۸۵۰ متری، ۸۳۰ متر در استان هرمزگان است که ۴۳۰ کیلومتر از آن چهارخطه شده و ۴۰۰ کیلومتر باقیمانده است تا چهارخطه شود. از میناب تا جاسک نیز ارتقاء به راه اصلی انجام شده و بعد از جاسک نیز راه فرعی ابتدا به راه اصلی تبدیل خواهد شد و سپس مسیر چهارخطه شدن را طی میکند.
علی اکبر صفایی مدیرسازمان بنادر و دریانوردی نیز در همین ارتباط گفته است، که برنامههای توسعهای بنادر جنوب در دستور کار است که هم زمان با توسعه بنادر باید سایر زیرساختهای از جمله ریل، جاده و سایر موارد نیز محقق شود تا سرمایه گذاران با رغبت بیشتری در این مناطق حضور پیدا کنند.