آنقدر معابر و بزرگراهها در سطح شهر در احاطه خودروها قرارگرفتهاند که بیشتر باید به شهر خودرویی آن را نسبت داد تا شهر انسان محور!
پلیس راهور بارها درباره تصادفات و استانداردهای یک خودرو سالم به رانندگان تذکر داده است، اما گوش شنوایی وجود ندارد. با این حال راحتترین کار ممکن برای بررسی سلامت خودرو و پیشگیری از تصادفات چیست؟ بله انجام معاینه فنی و جدی گرفتن آن! دقیقا کاری که برخی رانندگان ما اصلا به آن دقت نمیکنند و به قولی آن را پشت گوش میاندازند.
البته گفته میشود که دریافت معاینه فنی یکی از مواردی است که سهل انگاری در دریافت و نداشتن آن میتواند سبب جریمه و مشکلاتی برای صاحب خودرو شود؛ متاسفانه باید بدانید که تعدادی از رانندگان قانون را با شیوههای خودشان دور میزنند و اقدام به دریافت برگه صوری معاینه فنی میکنند! به نوعی میتوان گفت که با جان خودشان و دیگران بازی میکنند! در این رابطه، سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا معتقد است که خیلی از این مراکز معاینه مورد تایید ما نیست و فقط برگه صوری صادر میکنند، وزارت صمت برنامه جدی برای بحث معاینه فنی ارائه نمیدهد و بیشتر به دنبال این است که به عنوان مثال تولید یک میلیون خودرو را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو برساند.
کافی است یک بار گذرتان به برخی از اين مراکز معاینه فنی افتاده باشد تا متوجه شوید که بخشی از بررسیهای انجام شده در این مراکز به صورت صوری و یا غیردقیق انجام میشود. به یاد داریم که چند سال گذشته یک مرکز متخلف در ازای دریافت مبلغی، گواهی معاینه فنی را به دارندگان خودرو ارائه میکرد. یعنی بدون نیاز به مراجعه خودرو و حتی در صورت وجود مشکل در آلایندگی یا ایمنی خودروی مربوطه، گواهی صادر میشد. با این حال کتمان این موضوع کمی عجیب است! شادی مالکی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که آیا در تهران برگههای صوری معاینه فنی صادر می شود؟ گفت: خوشبختانه در تهران انجام معاینه فنی به صورت کاملا سالم انجام میشود و اصلا تخلفی در این حوزه نداشتیم یعنی مرکزی در تهران اقدام به صدور برگه معاینه فنی به صورت صوری نکرده است!
مگر می شود، موضوعی که مسئولان از آن گله مند هستند، توسط یک مدیر تکذیب شود!؟ بهتر نیست گاهی به مراکز معاینه فنی رفت و این موارد را از نزدیک دید تا با صحبت هایمان مخاطب را غافلگیر نکنیم؟ تعدادی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که باید به امر نظارت در این مراکز به شکل جدی پرداخته شود و ایمنی خودرو و کم و کیف خدمات ارائه شده در این مراکز مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت که متاسفانه اصلا به مراکز معاینه فنی اعتمادی نیست و باید گزارشی از وضعیت مراکز معاینه فنی در اختیار شورای اسلامی شهر تهران و شورای ترافیک تهران قرار گیرد.
با توجه به این موضوعات و افزایش آمار تصادفات در جاده های کشور، باید مدیریت شهری برنامه ویژه برای جدی تر گرفتن اخذ برگه معاینه فنی توسط رانندگان بیاندیشد تا در آینده شاهد عواقب جبران ناپذیر نباشیم! همچنین نکته مهم این است که اگر در تصادف مشخص شود که حادثه به علت نقص فنی خودرو بوده است، راننده باید تمام خسارات را جبران کند و این سهل انگاری وی جرم تلقی میشود.!
وایرادی هم ندارد به سلامتی تا سال دیگر و.
اما آیا تو این یک سال خودو من کاملا درسته و مشکلی ندارد ...
وام های خوب بدون بهره بدید...
تا مشکل حل بشه!
ضمن اینکه خودروهای صفر هم،،، آره دیگه!
من خودم سابقه خدمت تو پلیس راه رو زمان سربازی دارم
قشنگ می دونم اون تو چه خبره
فساد بیداد می کنه همه جا
ولی من عیب ماشینو برطرف کردم و از راهش معاینه رو گرفتم با این که کلی هزینه ام شد
قوانین ضمانت اجرایی نداره
یک پیکان مدل 80 فقط موتورش را بخواهید تعمیر کنید حدود 20 میلیون هزینه داره (فقط 10 میلیون هزینه تراشکاری و دستمزد مکانیک باید بدید حالا اگر مجبور نشید سرسیلندر یا پیستون و .... را هم عوض کنید)
4 تا لاستیک می خواد میشه 6 میلیون (البته اگر در بازار سیاه گیرت آمد)
جلو بندی، ترمز، سیم کشی، بدنه و ... هم پیش کش
حالا شما کلاهت رو قاضی کن آیا کسی که پیکان سوار میشه داره اینقدر هزینه کنه؟؟؟
سروران گرامی ایران خودرو، سایپا و شورای رفاقت هم که خون این مردم را دارن میکنن تو شیشه عمر
دولت و مجلس هم که فقط حرف مفت می زنند و دوصد گفته چون نیم کردار نیست
این خانه از پای بست ویران شد
---------------------------------------
به دلایل بالا اصلا نباید معاینه فنی اجباری باشه چون شرایط اعمال آن برای مردم مهیا نیست.
اتفاقا پول بگیرند و گواهی صادر کنند بهتره چون هزینه تامیرات اینقدر بالا هست که از توانایی ما خارج هست
شما عوض بحث در مورد جزئیات برید به وزارت صمت به رئیس جمهور بگید چرا قیمت ماشین و تعمیرش شده این؟ به نظرت من بدم میاد ماشین نو سوار شم بدم میاد برم معاینه با افتخار بشینم و نرم تعمیرگاه خلاصه کار از جای دیگه خرابه عزیزم
در صورتی که محرز شد معاینه صوری است با شدت با مرکز صادر کننده برخورد کند و مجوز فعالیتش را لغو کند، دیگر کسی چنین غلطی را نخواهد کرد.
همچنین به مردم در تلویزیون آگاهی داده شود که اگر مرکزی ایراد خودرو را اعلام میکند به نفع صاحب خودرو است که آن ایراد را برطرف کند نه اینکه بدنبال برگه قلابی باشد.
البته بنده خودم به مرکزی در کرج هم برخوردهام که ایراد الکی میگیرد و به مکانیک خودش در مجموعه ارجاع میدهد.
خلاصه نظارتی نیست.