مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مصرف غذا‌های ضد التهاب در کنترل و کاهش عوارض بیماری آرتریت روماتوئید موثر است.

نقیایی مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی نوعی بیماری نقص ایمنی و خودایمن که در این بیماری بدن در برابر خود آنتی بادی می‌سازد و در آن ناحیه از بدن التهاب ایجاد می‌کند.

او بیان کرد: افزایش سطح ایمنی بدن که از واکنش‌های ایمنی ناخواسته بدن پیشگیری کند و استفاده از ضد التهاب‌ها که از التهاب جلوگیری کند، در بیماری آرتریت روماتوئید اهمیت بسیار دارد.

متخصص تغذیه تصریح کرد: تغذیه سالم نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد همچنین مصرف مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند.

نقیایی اظهار داشت: مهم‌ترین این ویتامین‌ها شامل ویتامن C، D و A که نقش بسیار موثری در افزایش سطح ایمنی بدن دارند و در مرکبات، گوجه فرنگی، سبزی‌ها و میوه‌ها وجود دارد.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان کرد: کنترل و کاهش عوارض التهاب‌هایی که در روماتیسم مفصلی آزار دهنده است با استفاده از مواد غذایی ضد التهاب امکان پذیر است که یکی از این موارد مصرف ویتامین ها‌ی C و E است که نقش بسیار موثری در کاهش التهاب‌ها دارند.

او گفت: ویتامین C در مرکبات، گوجه فرنگی و توت فرنگی و ویتامین E نیز در جوانه گندم و در منابع غذایی گوشتی یافت می‌شود.

متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: در کنار آن مصرف چربی‌های خوراکی مثبت و سودمند شامل امگا ۳ و امگا ۶ و اسید‌های چرب نیز یکی از بهترین ضدالتهاب‌ها محسوب می‌شوند که در روغن‌های خوب وجود دارند.

 نقیایی ادامه داد: در راس غذا‌های ضد التهاب غذا‌های دریایی مانند ماهی‌ها به خصوص ماهی‌های چرب از جمله ماهی ساردین و سالمون که مقدار امگا۳ و امگا۶ قابل توجه دارند و یکی از بهترین غذا‌های ضدالتهاب محسوب می‌شوند.

متخصص تغذیه افزود: ضد التهاب‌ها در روغن‌هایی مانند کانولا، کنجد و هسته انگور که مقدار مناسبی از امگا‌ها را دارند نیز موجود است.

نقیایی بیان کرد: ادویه‌ها از جمله زردچوبه که یکی از بهترین ضدالتهاب‌ها است هنگام پخت غذا در اثر حرارت، ماده مؤثره آن آزاد می‌شود و همچنین دارچین و زنجبیل نیز این خاصیت را دارند.
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: سردی و گرمی غذا‌ها نیز در بیماری آرتریت روماتوئید روی بدن تاثیر دارد که این بیماری بیشتر نسبت به غذا‌های سرد واکنش نشان می‌دهد در حالی که نیازی به حذف غذا‌های سرد نیست بلکه افراد باید از مکمل‌های دارای کیفیت گرم در این نوع غذا‌ها استفاده کنند.

او بیان کرد: غذا‌های دارای مزاج سرد مانند لبنیات و ماست با پودر نعنا و سبزی‌های معطر گرم مخلوط شود که خواص سردی این غذا‌ها خنثی شود و فرد از مزایای استفاده از لبنیات نیز بهره‌مند و عوارض آن نیز برطرف شود.
 
متخصص تغذیه تصریح کرد: در بیماری روماتیسم مفصلی برخی از افراد با مصرف بعضی غذا‌های خاص مانند گوجه فرنگی و توت فرنگی دچار درد‌های موضعی می‌شوند، اما چون حاوی ویتامین C بسیار بالایی است، به مصرف این غذا‌ها توصیه می‌شود.

نقیایی ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که به این نوع غذا‌ها حساس هستند، مقدار آن‌ها را کم کنند یا مخلوط با سایر غذا‌ها مصرف کنند که عوارض آن کاهش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.