رماتیسم به بیماری گفته می شود که استخوان ها و مفاصل و بافت همبند را درگیر می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ روماتیسم مفصلی به آرتریت روماتوئید و روماتیسم قلبی تب روماتیسم گفته می شود. این بیماری ها در زنان شایع تر از مردان است ولی برخی از انواع آن مثلا روماتیسم ستون فقرات در مردان شایع تر است.

مهمترین علائم روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید درد و خشکی صبحگاهی مفاصل بدن بخصوص دست همراه با احساس ضعف و خستگی است که بصورت تدریج در عرض چند هفته تا چند ماه ایجاد شده و شدت می یابند.

علائم روماتیسم مفصلی به سه دسته علائم عمومی، علائم مفصلی، علائم غیر مفصلی تقسیم می شود.

شایع ترین نقطه ای از بدن به جز مفاصل و ستون مهره ها که درگیر روماتیسم می شود، پوست است. اولین بروز علائم روماتیسمی از ناحیه پوست بوده و حتی اولین بروز آن با مشکلات پوستی و مقاومت به درمان های دارویی، همراه است. پوست، کلیه ها، ریه، مغز، چشم ها از خطر روماتیسم در امان نیستند.

شایعترین مفاصل درگیر، مفاصل انگشتان دست، مچ دست، پا و مچ پا هستند. با این حال هر مفصلی در بدن امکان آسیب پذیری از این بیماری را دارد. زانو، مفصل ران، شانه، آرنج و گردن هم در این بیماری درگیر میشوند. از خصوصیات ابتلا مفاصل در این بیماری این است که مفاصل بصورت دوطرفه درگیر میشوند مثلا مچ هر دو دست یا انگشتان هر دو دست.

هیچکدام از علائم بیماری روماتیسم مفصلی مختص به این بیماری نیستند و میتوانند در دیگر بیماری ها بخصوص دیگر بیماری های روماتیسمی دیده شوند. در نتیجه تشخیص این بیماری قدری مشکل است. هفت معیار وجود دارد که هرچه تعداد بیشتری از آنها در یک بیمار موجود باشند احتمال اینکه مشکل بیمار روماتیسم مفصلی باشد بیشتر است.

 این معیارها شامل، خشکی صبحگاهی در مفاصل که بیش از یک ساعت طول بکشد، تورم مفصلی در حداقل سه مفصل از بدن، تورم در یکی یا چند تا از مفاصل دست (مفاصل انگشت یا مچ دست)، تورم در دو مفصل قرینه در دو طرف بدن،  وجود ندول های زیر جلدی، تست آزمایشگاهی "فاکتور روماتوئیدی" RF مثبت و کاهش دانسیته استخوان در استخوان های دست و خوردگی سطوح مفصلی در مفاصل دست در رادیوگرافی بیمار هستند.
 
 وقتی پزشک به آرتریت روماتوئید مشکوک شود معمولا بیمار را به یک متخصص بیماری های روماتیسمی یا روماتولوژیست معرفی میکند . شروع زود هنگام درمان در این بیماری بسیار مهم است چون هرچه در شروع درمان تاخیر بیشتری صورت گیرد عوارض بیماری بیشتر شده و مفاصل بیشتر دچار تخریب غیر قابل بازگشت می شوند.

برای درمان این بیماری متخصص روماتولوژیست داروهایی به بیمار میدهد که با استفاده از آنها درد و تورم مفاصل بیمار کم شده و سرعت پیشرفت بیماری کند میشود. متخصص فیزیوتراپی نیز با کمک نرمش های مخصوص سعی میکند حرکات مفاصل را در حد قابل قبولی نگه دارد و همچنین با استفاده از بریس هایی مفاصل را در وضعیت های مناسب قرار داده تا درد کمتری داشته و کارآیی بهتری داشته باشند.

و در نهایت اگر بیماری خارج از کنترل شود و نیاز به جراحی پیدا کند، متخصص ارتوپد جراحی خاصی را انجام می دهد.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار