بازار سنندج با الهام از بازار نقش جهان اصفهان به صورت مستطیل شکل و در دوره صفویه توسط سلیمان‌خان اردلان احداث شد.

بازار تاریخی سنندج تبلور معماری ایرانی و اسلامی و قلب تپنده اقتصادی و اجتماعی این شهر است.

این بازار در دو سوی خیابان انقلاب سنندج قرار گرفته است و از مقاصد خرید و جاذبه های گردشگری سنندج به شمار می‌رود.

اجناس رنگارنگ و یادگاری های تاریخی و فرهنگی آن علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. به خصوص این روزها که نزدیک به ایام بازگشایی مدارس هستیم ، شور و شلوغی آن بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند.

گاهی آنچنان شلوغ است که جای سوزن انداختن نیست و گشت و گذار و خرید کردن ساعت ها طول می کشد. بدون شک معماری این بازار در جذب گردشگر و رونق آن بی تاثیر نیست. 

ساخت این بازار در دوره صفویه آغاز شد و بعد‌ها در زمان امان الله خان اردلان حاکم کردستان توسعه یافت. این بازار ۳۳۰ سال پیش به شکل مستطیل و مشتمل بر چهار راسته بازار دور یک میدان همچون میدان نقش جهان اصفهان و گنجعلی خان کرمان ساخته شد.

در سال ۱۳۱۱ به دلیل کشیده شدن خیابان از وسط بازار سنندج، راسته‌های بازار از هم بریده و به دو تکه بازار آصف و بازار سنندجی امروزی تقسیم شد.

هر بخشی از بازار مختص به لوازم و یا پوشاک خاصی است . بازار کفاش‌ها و طلافروشان در دو بخش بازارچه قرار گرفته و زرگرها نیز در ورودی تا وسط بازار را در بازار سنندجی به خود اختصاص داده است، حمام خان نیز از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است که وسط این بازارچه قرار گرفته است.

راسته آهنگرها یکی از قسمت‌های بسیار جالب این بازار است که صدای پتک آهنگران بر آهن داغ ، نوای خوشی را به رهگذران هدیه می‌کند.

 البته این بازار از مشکلات به دور نیست ؛ کسبه این بازار خواسته‌هایی همچون ایجاد سامانه خنک کننده و تهویه مرکزی، نصب سامانه‌های ضد آتش سوزی و ادامه مرمت کف و دیوار‌های فرسوده بازار دارند.

بازار تاریخی سنندج به شماره ۱۷۷۵ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

بازار سنندج نمادی از معماری ایرانی اسلامی

بازار سنندج نمادی از معماری ایرانی اسلامی

بازار سنندج نمادی از معماری ایرانی اسلامی

بازار سنندج نمادی از معماری ایرانی اسلامی

بازار سنندج نمادی از معماری ایرانی اسلامی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.