ماکو؛ مرکز تولیدات عشایر آذربایجان‌غربی

رییس اداره امور عشایر ماکو گفت: عشایر این شهرستان سالانه ۱۷۶۰۰ تن شیر و بیش از ۱۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می‌کنند.

رییس اداره امور عشایر ماکو در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان ماکو و ییلاقات این منطقه یکی از مهمترین مناطق آذربایجان غربی از نظر پوشش گیاهی و مرتعی است اظهار کرد: وجود این ظرفیت طبیعی باعث شده است تا عشایر این شهرستان سالانه ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن شیر و بیش از یک‌هزارو ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می‌کنند. 
 
ابراهیم مشکوری ادامه داد: طبیعت منطقه ماکو این زمینه را فراهم کرده است تا جمعیت عشایری در این مکان استقرار یافته و دامداری در این منطقه با ۸۶ روستای عشایری و بیش از چهار هزار خانوار و جمعیتی بیش از ۲۲ هزار نفر نفر رونق خاصی داشته باشد. 
 
 رییس اداره امور عشایر ماکو در خصوص وضعیت این شهرستان در حوزه خدمات حمایتی از عشایر این شهرستان نیز اظهار کرد: ماهانه بیش از ۱۲۶ هزار و ۸۰ کیلوگرم آرد خام در بین سه هزار خانوار عشایری شهرستان ماکو که در ۸۰ روستای عشایری سکن هستند و نانوایی ندارند و به صورت سنتی پخت نان توسط بانوان عشایرپخت می‌شود،  توزیع می‌شود.
 توزیع می‌شود.

مشکوری گفت: جمعیت دام سبک عشایر منطقه ماکو ۲۲۰ هزار راس بود که بر اثر خشکسالی و کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث شد تا به ۱۶۰ هزار راس دام سبک و ۱۱ هزار راس دام سنگین تقلیل یابد.
 
به گفته وی میزان تولید گوشت دام سبک عشایر ماکو سالانه یک‌هزار و ۱۴۴ تن و دام سنگین ۲۲۹ تن، پشم ۹۸ تن و کرک و مو نیز یک تن است.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.