واکسیناسیون تب برفکی یک میلیون راس دام سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین در اردبیل

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت:پیش بینی می‌شود در اجرای طرح یکپارچه و سراسری واکسیناسیون تب برفکی یک میلیون راس دام سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

مهدی فیضی به منظور بررسی روند اجرای طرح یکپارچه و سراسری واکسیناسیون تب برفکی در روستای ورنیاب شهرستان سرعین گفت:این طرح از اول مرداد ماه با جدیت تمام شروع شده و پیش بینی می‌شود تا پایان این طرح که تا آخر شهریور ماه ادامه خواهد داشت در مجموع یک میلیون راس دام سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

او ضمن ابراز رضایت از روند اجرای طرح خاطر نشان کرد:با پیگیری‌های این اداره کل هزینه تامین واکسن و عملیات واکسیناسیون از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده و با استفاده از ظرفیت و توان بخش دولتی و نیز بخش خصوصی دامپزشکی در قالب خرید خدمت انجام می‌گیرد و در قبال انجام واکسیناسیون و هزینه واکسن هیچ مبلغی از دامدار اخذ نمی‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه این طرح با هدف  ایجاد ایمنی در دام‌ها و در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی استان و نیز به منظور رسیدن به اهداف کنترلی بیماری تب برفکی بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان دامپزشکی گشور انجام می‌گیرد از دامداران، روستائیان و عشایر استان خواست فرصت را مغتنم شمرده و در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون حتما با اکیپ‌های مایه کوبی دامپزشکی همکاری نمایند.

فیضی با تاکید بر اینکه در حال حاضر استان اردبیل عاری از این بیماری است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم خاطر نشان کرد:از آنجائیکه تب برفکی بیماری بومی و غافلگیر کننده بوده و همواره در کمین دام‌های استان قرار دارد باید کاملا آماده بود و هوشیارانه گام برداشت.

او در ادامه سخنانش یادآور شد با توجه به ویروسی بودن بیماری تب برفکی، درمان موثری برای آن وجود ندارد و پیشگیری از طریق واکسیناسیون دام‌ها مهمترین راه جلوگیری از خسارت اقتصادی و انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای از عوامل موثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است.

بیماری تب برفکی که در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین بیماری واگیر در دام‌های زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست، ولی از لحاظ خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های خام دامی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.