مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت:از ابتدای سال جاری ۸۰۶ هزار تن پا و پنجه مرغ از اردبیل صادر شده است.

مهدی فیضی در نشست خبری با اشاره به شعار امسال با عنوان دامپزشکی، یک قرن خدمت گفت: استان اردبیل به عنوان قطب صنعت طیور شمالغرب کشور دارای پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی است و در حوزه صادرات این صنعت از ابتدای سالجاری ۸۰۶ تن پا و پنجه مرغ طی ۲۹ فقره گواهی بهداشتی حمل به مقصد کشور‌های ویتنام و هنگ کنگ صادر شده است.

او افزود:این استان به عنوان  سومین استان مطرح کشور در تولید عسل بوده به طوریکه از ابتدای سال نزدیک به ۴۸ تن عسل طی ۳ فقره گواهی بهداشتی حمل به مقصد کشور‌های عراق، سنگاپور و مالزی تحت نظارت بهداشتی و کیفی این اداره کل صادر شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بر اهتمام ویژه در حمایت از سرمایه گذاری در حوزه دام و طیور به جهت حمایت از رونق تولید و اقتصاد ملی  تأکید کرد و افزود: در این راستا این اداره کل براساس قوانین و ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور تمهیدات ویژه‌ای برای تسهیل صادرات فرآورده‌های خام دامی با نظارت ویژه بر کیفیت بهداشتی محموله‌های حوزه دام و طیور و صنایع مرتبط از استان اندیشیده است.

فیضی همچنین از صادرات بیش از ۲۰۶ تن محصولات لبنی و پروتئینی و عمدتا پنیر پیتزا به مقصد کشور‌های آذربایجان و گرجستان طی ۱۲ فقره گواهی بهداشتی حمل و نیز ۹۹ تن آلایش غیر خوراکی دام طی ۴ فقره گواهی بهداشتی حمل به مقصد کشور ترکیه در همین مدت خبر داد.

صادرات بیش از ۱۵ تن موم عسل به آذربایجان

او ادامه داد:در شش ماهه اول سالجاری ۱۵ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم موم عسل طی یک فقره گواهی بهداشتی حمل و نیز ۱۰ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان طی یک فقره گواهی بهداشتی حمل به کشور آذربایجان صادرات داشته ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد:در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی و در راستای اجرای سیاست‌های بهداشتی و وظایف و مسئولیت‌های حاکمیتی دامپزشکی مبنی بر بازرسی بهداشتی فرآورده‌های خام دامی از ابتدای سالجاری ۱۲۲ هزارو ۸۵۸ رأس دام سنگین و سبک و ۸ میلیون و ۱۳۵ هزارو ۷۸۵ قطعه طیور در کشتارگاه‌های دام و طیور استان ذبح و پس از طی فرآیند نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی وارد بازار مصرف شده است.

فیضی گفت:دامپزشکی همواره تلاش کرده تا با برنامه ریزی درست شرایط به گونه‌ای باشد که فرآورده‌های خام دامی سالم، بهداشتی و مطمئن وارد بازار مصرف شده و در دسترس مردم قرار گیرد.

او ضمن تأکید بر لزوم نظارت بهداشتی دامپزشکی از مرحله تولید تا مصرف محصولات دامی در راستای ارتقاء سطح کیفی و بهداشتی تولیدات کشتارگاه‌ها، سلامت جامعه را در گرو تأمین سلامت فرآورده‌های خام دامی دانست.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تعداد موارد بازدید از اماکن تولید، توزیع و استحصال فرآورده‌های خام دامی را نزدیک به ۱۸ هزار و ۵۰۰ مورد عنوان کرد و از ضبط و معدوم سازی ۸۴ هزار و ۳۱۱ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی تاریخ منقضی خبر داد و با تشکر ویژه از تعامل، همکاری و هم افزایی مقامات قضایی استان افزود: در این مدت ۱۳۶ متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه که عمدتا تخلف آن‌ها کشتار غیر مجاز  بوده است با تشکیل پرونده قضایی جهت سیر مراحل به مراجع قضایی معرفی که ۱۱ مورد با حکم دستگاه قضایی پلمب و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شده است.  

واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون راس دام در اردبیل

فیضی در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه مبارزه با بیماری‌های مختلف دام و طیور گفت: در همین مدت ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام بر علیه بیماری‌های مختلف دامی نظیر تب برفکی، آبله، شاربن، لمپی اسکین،   هاری، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، آنتروتوکسمی، آگالاکسی بیش از ۴۷  میلیون قطعه طیور بر علیه بیماری‌های مختلف طیور واکسینه شده است.

او در تشریح برنامه‌های اجرا شده هفته دامپزشکی گفت:مراسم میهمانی لاله‌ها و غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدای گمنام اردبیل و عیادت از جانبازان جنگ تحمیلی در بیمارستان ایثار و برگزاری همایش پیاده روی دور دریاچه شورابیل با حضور همکاران بخش دولتی و خصوصی از برنامه‌های آغازین هفته دامپزشکی بود که در روز‌های ۱۳ و ۱۴ مهرماه انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.