برخی از رصدخانه‌های برجسته نجومی جهان حملاتی سایبری را گزارش کرده اند که منجر به بسته شدن موقت دو تلسکوپ از پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های جهان شده است.

آزمایشگاه ملی تحقیقات نجوم مادون قرمز نوری بنیاد ملی علوم ایالات متحده یا NOIRLab گزارش داد که یک حادثه امنیت سایبری که در اوایل ماه اوت رخ داد، آزمایشگاه را بر آن داشت تا به طور موقت عملیات تلسکوپ شمالی Gemini در هاوایی و تلسکوپ جنوبی Gemini در شیلی را متوقف کند و تلسکوپ‌های کوچکتر نیز در Cerro Tololo شیلی تحت تأثیر قرار گرفتند.

NOIRLab در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود نوشت: کارکنان ما در همکاری با کارشناسان امنیت سایبری در تلاش هستند تا همه تلسکوپ‌های آسیب‌دیده و وب‌سایتمان را در اسرع وقت به حالت آنلاین بازگردانند.

مشخص نیست که ماهیت حملات سایبری دقیقاً چه بوده یا از کجا سرچشمه گرفته‌اند، اما NOIRLab خاطرنشان کرد: چون تحقیقات هنوز ادامه دارد، این سازمان مراقب اطلاعاتی است که به اشتراک می‌گذارد.

ما در راستای تعهد خود به شفافیت و همچنین تعهدمان به امنیت زیرساخت هایمان، برنامه ریزی می‌کنیم تا در صورت امکان اطلاعات بیشتری را در اختیار جامعه قرار دهیم. 

حملات سایبری به تاسیسات NOIRLab تنها چند روز قبل از انتشار بولتنی توسط مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی ایالات متحده (NCSC) رخ داد که در آن به شرکت‌های فضایی و سازمان‌های تحقیقاتی ایالات متحده در مورد تهدید حملات سایبری و جاسوسی مشاوره می‌داد.

جاسوسان و هکر‌های خارجی "اهمیت صنعت فضایی تجاری برای اقتصاد و امنیت ملی ایالات متحده، از جمله اتکای فزاینده زیرساخت‌های حیاتی به دارایی‌های فضایی را تشخیص می‌دهند. آن‌ها نوآوری‌ها و دارایی‌های مربوط به فضای ایالات متحده را به عنوان تهدید‌های بالقوه نیز می‌دانند. 

این اولین باری نیست که رصدخانه‌های نجومی هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند. در اکتبر ۲۰۲۲، هکر‌ها در عملیات آرایه میلی متری آتاکاما در شیلی اختلال ایجاد کردند.

منبع: الیوم السابع

برچسب ها: تلسکوپ ناسا ، هکرها ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار