رضا مراد صحرایی در برنامه صبحانه ايرانی شبكه دو سيما گفت: ۱۶۱ هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس بازگردانده شدند و تلاش می كنيم تا سایر کودکان نیز به مدارس بازگردانده شوند.
وی با اشاره به این که ۸۳ درصد رتبههای برتر کنکور يعنی ۴۰ نفر اول از مدارس دولتی و ۱۷ درصد نیز از مدارس غير دولتی بودند افزود: برخی افراد مدارس سمپاد، شاهد و نمونه دولتی را از نوع مدارس غير دولتی تلقی میكنند در حالی كه اين مدارس ۱۰۰ درصد دولتی هستند.
وی با تاکید بر اینکه شخصاً موافق تنوع مدارس دولتی نيستم و اين نوع از مدارس بايد به يك نظم يكسانی برسند، ادامه داد: ۸۳ درصد از رتبههای برتر از مدارس دولتی هستند، به طوری که از شهرهايی مثل اسفراين و پل دختر رتبههای برتر داشتيم.
صحرایی به ۴۰ درصد ضريب قطعی كنكور اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعه دقيقی كه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و نظرسنجی آموزش و پرورش كه ۵ ميليون نفر در آن شركت كردند، به ۴۰ درصد تاثير ضريب قطعی كنكور در امتحانات نهایی رسيدند.
وی ادامه داد: اين تاثير برای گسترش عدالت آموزشی و دادن فرصت به بچههای مناطق محروم اثر بخش است، زیرا امتحانات نهايی از كتاب درسی است، معلمان مدارس ما از سراسر كشور طراحان سوال هستند.
وزيرآموزش و پرورش با بيان اين كه با سرعت بايد نظام طبقاتی كه بين مدارس ايجاد شده را جبران كنيم، گفت: دو عنصرمعلم و مدرسه ابتدايی را بايد متفاوت ديد، دانش آموز ابتدايی آينده كشور را می سازند.
وی افزود: بايد در صدور مجوز مدارس ابتدایی غيردولتی تا میتوانيم سختگيری بيشتری شود، جايی كه مدرسه دولتی داريم نبايد مجوز غيردولتی بدهيم.
صحرایی ادامه داد: مدارس غيردولتی به اين معنا است كه كسانی كه دغدغه تعليم وتربيت دارند در اين مسير كمك كنند اما در حال حاضر شغل شده است.
وزير آموزش وپرورش تصريح كرد: در اين دولت در صدور مجوزها به قانون تعارض منافع بسيار توجه شده است و وقتی بنده به اين موضوع ورود كردم گفته شد كه در كل كشور صرفا ۳ نفر هستند كه به آن ها نيز ابلاغ شد يا استعفا بدهند و يا مجوزشان ابطال شود.
صحرایی تاكيد كرد: به مديران توصيه كردم كه فرزندان خود را به مدارس دولتی ببرند و به طور جد اين موضوع را پيگيری میكنم.
وزیر آموزش و پرورش با بيان اين كه حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰مدرسه غيردولتی داريم، خاطرنشان كرد: كمتر از يك درصد مدارس غيردولتی هزینه بالای ۴۰ ميليون تومان دريافت می كنند كه البته هزینه بالاتر از نرخ مصوب ما دريافت نمی كنند، خدمات ديگری ارائه میكنند و خانوادهها آن خدمات را دريافت می كنند، مثل آموزشهای ديگری، سرويس مدرسه، غذا و... .
وي با بيان اينكه هيچگاه منفعت مردم را بر منفعت افراد خاصی ترجيح ندادهايم، گفت:نظارت جدی و سختی برای مدارس غيردولتی وجود دارد نظارتهای دورهای و برنامهريزی شده داريم و البته خانوادهها نيز می توانند مسائل را به ما منعكس كنند تا بررسی شوند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين كه ۱۴ درصد مدارس غيردولتی هستند، گفت: در اين دولت خودمان را معتقد و ملتزم به تقويت مدرسه دولتی می دانيم و بنده معتقدم هر چه مدرسه غيردولتی كمتر باشد بهتر است.
صحرایی با تاكيد بر اين كه بايد شاخصهای ملی برای سنجش داشته باشيم، اذعان كرد:كنكور به سمت مدرسه آمده است و در سال جاری ۴۰ درصد، سالآينده ۵۰ درصد و در سال سوم۶۰ درصد سوابق تحصيلی در آزمون ورودی دانشگاه تاثير خواهند داشت.
وي يكی از اتفاقات مهم در دولت سيزدهم را اجراي قانون رتبه بندی معلمان دانست، خاطرنشان كرد: اين قانون با ۸ هزار ميليارد در دولت قبل اجرا نشد اما در اين دولت با ۴۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد اجراشد. بنده وقتی مسئوليت را قبول كردم به این جمع بندی رسیدم که راه اعتراض رابرای همه همكارانمان باز كنیم و در حال حاضر اعتراضات بررسی شده و اعمال رتبههای جديد هم شروع شده است.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: معلمانی كه فاقد رتبه بودند به رتبههای يك و دو افزايش و احكام در مسير اجرا قرار گرفته است ورتبههای سه، چهار و پنج در هيئتهای مميزی ستادی بررسی شدند و براي آنهايی كه اعتراض وارد بوده، فرايند اعمال رتبه جديد به زودی آغاز خواهد شد.
صحرايي با تاكيد بر اين كه رتبه بندی سه هدف داشت كه سومين هدف معيشت معلمان بود،گفت: آيين نامه رتبه بندی بايد اصلاح شود و درخواست كرديم كه تمام معلمان بر مولفههای آيين نامه اظهار نظر كنند.