وزیرآموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم امتحانات برخی از دروس را نهایی و برخی را غیر نهایی برگزار کنیم، با این کار ارزش برخی از دروس را از بین می‌بریم.

رضا مراد صحرایی در هزارو سی و یکمین (۱۰۳۱) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از فعالیت‌های آموزش و پرورش با طرح چند سئوال گفت: دیپلم آموزش عمومی به مثابه چیست؟ آیا تصدیقی برای ورود به دانشگاه و یا گواهی داشتن چند مهارت برای زندگی؟ اگر بخواهیم شش ساحتی عمل کنیم آیا برنامه‌های آموزشی ما برای شش ساحت آماده شده است؟.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به دستور کار شورای عالی اضافه کرد: اگر بخواهیم امتحانات برخی از دروس را نهایی و برخی را غیر نهایی برگزار کنیم، با این کار ارزش برخی از دروس را از بین می‌بریم لذا پیشنهاد می‌شود امتحان همه دروس به صورت نهایی برگزار شود.

صحرایی اظهار کرد: آیا می‌توان فرآیند سنجش را از آموزش جدا کرد؟ سنجش جزیی از آموزش است و هر جا سنجش استاندارد باشد آموزش را متحول می‌کند. باید از طریق سنجش از آموزشی که در مدارس ارائه می‌شود بازخورد گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آیا تاکنون از آزمون‌هایی که برگزار شده برای ارتقای آموزش و پرورش بازخوردگیری شده است؟ تصریح کرد: تاثیر سنجش بر ارتقای کیفیت، جهت دهی، کمیت آموزش و خیلی از مسائل دیگر آموزشی را می‌توان مشخص کرد.

وی با اشاره به توجه جدی به افزایش کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی ابراز کرد: ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و آزمون جزء لاینفک آموزش است و نباید آن را برای دانش آموزان سخت کرد.

صحرایی با اشاره به اینکه برنامه درسی ملی تعدادی هدف دارد که آموزش و پرورش باید بر اساس آن‌ها عمل کند اظهار کرد: آیا ما می‌خواهیم با اولیاء و دانش آموز هماهنگ باشیم یا اولیاء با ما؟ آیا ما می‌خواهیم با برنامه درسی هماهنگ باشیم یا برنامه درسی با ما؟ این بحث‌ها برای این است که همه ما باید خود را با برنامه درسی ملی هماهنگ کنیم.

وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: معلم، مدرسه و کتاب مرجع نظام آموزشی است که بدون توجه به آنها، روند انتقال معلومات به دانش آموزان انجام نمی‌شود.

وی ابرازکرد: در برنامه درسی ملی شایستگی‌هایی وجود دارد که دانش‌آموز در هر درس باید به آن شایستگی‌ها برسد و اینجاست که نقش امتحان و سنجش برجسته می‌شود.

وزیر دولت مردمی افزود: دوره دبیرستان باید به دوره کاملی که مرجعیت با برنامه درسی ملی، معلم، کتاب و مدرسه است، تبدیل شود.

صحرایی با اشاره به لزوم توجه جدی به دروس مهارتی گفت: حتما دروس مهارتی خوشه‌ای در امتحانات آورده شود چرا بعضی از دروس مانند تفکر و سواد رسانه‌ای در مدرسه تاثیر کمتری دارد؟ چون آموزش و پرورش آن را جدی نگرفته است.

وی با اشاره به لزوم تعامل و ارتباط موثر بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهارکرد: توجه جدی به دروس مهارتی و فرآیند‌های سنجش آن‌ها از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه همکاران قرار گیرد.

وی تاکید کرد: وظیفه همه ما در آموزش و پرورش تلاش برای بهبود روند آموزش و پرورش و افزایش کیفیت و اثربخشی نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید چگونه زندگی کردن را به دانش آموزان یاد بدهیم تا بتوانند در برخورد با مسائل اجتماعی مسئولانه رفتار کنند.

وزیر دولت مردمی گفت: نوشتن یک مهارت خلاقانه است و لازمه نوشتن هم فکر کردن است ما باید چگونه فکر کردن را به دانش آموزان یاد بدهیم تا بتوانند هم خوب تجزیه و تحلیل و هم خوب بنویسند.

وی بیان کرد: ارتقای علمی و آموزشی همکاران یکی از برنامه‌هایی است که با جدیت تمام پیگیر آن هستیم البته دانشگاه فرهنگیان این کار را شروع کرده است.

صحرایی تاکید کرد: زنجیره پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد تا کار‌ها و برنامه‌ها بر اساس یافته‌های علمی و پژوهشی انجام شود. باید فرهنگ کار کردن با یکدیگر را یاد بگیریم، چون کار‌های ما در آموزش و پرورش مانند زنجیر به یکدیگر وابسته‌اند.

وی با اشاره به لزوم جهت دهی شورای عالی به آموزش و پرورش تاکید کرد: مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش باید در این شورا به بحث و بررسی گذاشته و درباره آن‌ها تصمیم گیری شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر اینکه معیار و ملاک عمل مدیران در مدرسه، آئین نامه اجرایی مدارس است، گفت: باید از دخالت‌های برخی از دوایر ادارات مناطق در امور مدارس جلوگیری شود. روسای ادارات و معاونان آن‌ها بر اساس ضوابط و مقررات، علی الخصوص آئین نامه اجرایی مدارس می‌توانند برای مدرسه تعیین تکلیف کنند و دوایر دیگر حق دخالت در امور مدرسه را ندارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
لطفا همین سال دوازدهم رو هم جم و جور کنید تا این قدر حق کشی نشه نمی خواد سه سال رو نهایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
چرا شما همچین حرفی رو قبول میکنید فقط در یک مدرسه این قدر اعتراض به نمرات زیاد بود و بعد با تغییرات آن چنانی که سر درد میشی بع میگه کمتر از این درصد واقعا که مردم رو سرگرم میکنید
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۷:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
به جای اینکه یک فکری برای هم نیازی نمرات سالهای مختلف و مسئله کنکور کنند میان تمام دروس را نهایی می کنند مثل اینکه یک بار کج باشه به طرف کج چیزی اضافه کنند اینجوری قانون کنکور روی هواست
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۲:۵۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
فکری برای افزایش ظرفیت مدارس دولتی کنید لطفاً.
اولویت ثبت نام مدارس برای ایرانی ها باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
آقای وزیر نسبت به ظرفیت مدارس دولتی یه فکری کنید اولویت را به بچه های خودمون بذارید. و اگه ظرفیت نداره اتباع شیفت مخالف یا مدرسه ای دورتر برن.
الان اکثر مدارس چهل یا چهل و ... هستند و ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
باید سئوالات مدارس با هم عوض بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
گوگولی نگفتی تو چند کشور و به چه زبانی تدریس میکردیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
وزیر آموزش پرورش مدرسه ها خیلی دارند اذیت میکنه براه ثبت نام مدرسه هرجا می‌روی میگن جا نداریم فقط براه افغانی جا دارند ایرانی نه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۸:۰۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
با اختلاف بهترین وزیر در تاریخ جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۷:۴۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
دنیا کجاها هستن و وزیر ما کجاها هستش >>>> آقای وزیر شما اول مشکلات فیزیکی مراکز آموزش و کمبودهای مهم دیگر را حل کن خودبخود وضعیت اینها هم درست میشه .... آقایان محترم کمی عاقلانه تر و مانند دنیا فکر کنید این افکار و ایده های تکراری را بزارید کنار ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
برای ظهور امام زمان حضرت مهدی (عج) صلوات بفرستید.
خدایا درود بفرست بر محمد و آل محمد.
لبیک یا صاحب الزمان.
یا صاحب الزمان ادرکنی
یا صاحب الزمان
یا صاحب الزمان.
همه دعا کنید برای ظهور امام زمان حضرت مهدی (عج).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
ما را به خیر تو امیدی نیست؛
شر نرسان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
میپیچونید چرا؟؟کنکور تستی برای صفرکردن خطای مصحح ایجاد شده ولی باشگردهای تست زنی مواجه شده، شما کنکور را تستی تشریحی کنیدهرسوالی که باشگردهای تست زنی حل میشه تشریحی باشه بقیه سوالات تستی هم خطای نصحح کمتر موثره هم نیاز به کلاس کنکور کم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۱۶:۵۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
به گفته معاون سنجش خودتون 35 درصد برگه هایی که دو مصحح بررسی کردند باهم مغایرت داشتند. فکر کنم همین موضوع برای لغو این ناعدالتی کافی باشه. به ما حق بدید سرنوشت 12 سال درس خوندمون رو به تصحیح سلیقه ای نسپاریم و این مصوبه رو هر چه سریعتر لغو کنید.
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۱۷:۰۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
متن خبری که گفتم هر کسی دوس داشت سرچ کنه:
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ۶۵ درصد نمرات مغایرتی بین تصحیح ۲ مصحح یا وجود نداشته و یا کمتر از یک نمره بوده است، یک تا ۲ نمره مغایرت در برگه‌ها ۲۰ درصد، ۲ تا ۳ نمره مغایرت ۹ درصد، ۳ تا ۵ نمره ۵ درصد و مغایرت بیشتر از ۵ نمره یک درصد بوده است.