مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: ما با اجرای طرح نفوذ دانش در واحدهای تولیدی به دنبال بررسی چالشهای حوزه دانش در بخش کشاورزی این استان هستیم یعنی بدانیم چه فقدان دانشی وجود دارد و برای آن چه راه حلی داریم.
او با بیان اینکه برخی هنوز تعریف و شناخت دقیقی از طرح و مسئله نفوذ دانش دانش ندارند، در این طرح فقط چالشهای حوزه دانش را به بحث و تبادل نظر میگذاریم و به دیگر مشکلات نمیپردازیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه طرح در ابتدای کار است و ما باید کمک کنیم که سایر فعالان و کنشگرانی که در بخش کشاورزی هستند در اجرای آن حضور پیدا کنند، تصریح کرد: مسئله یابی و پیدا کردن مشکل، راه حل یابی و مسئله گشایی و در نهایت ارائه راه حلهای نوین و نوآورانه که بتواند کمک کند به افزایش تولید و بهره وری ۳ رویکردی است که این طرح دنبال میکند.
او افزود: در اجرای این طرح باید توجیه اقتصادی روشهای ارائه شده مد نظر باشد و از سوی دیگر موضوع پذیرش نوآوریهای ارائه شده مورد توجه قرار گیرد، زیرا که بی توجهی میتواند منجر به همراهی و همکاری نکردن و بی اعتمادی کشاورزان شود.
دهقان پور با بیان اینکه سرمایههای اجتماعی در هر برنامه و اقدام امری لازم و ضروری است، افزود: سرمایه اجتماعی وقتی پایین بیاید به طور قطع اعتماد نیز که مولفه اصلی است پایین میآید و مشارکت کاهش مییابد و دو طرف نسبت به هم بی تعلق میشوند و پاسخگو نخواهند بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه در بخش پذیرش نوآوری و نشر آن باید کارهای بیشتری شود، اضافه کرد: یکسری اقدامات ارزشمند انجام شده که در نشر این نوآوریها در سطح زیادی از جامعه بهره برداران بخش کشاورزی موفق نبوده ایم.
او گفت: برخی از کشاورزان و تولیدکنندگان در گذر زمان دانشی را کسب کرده اند و یک تطابقی را خودشان با زیست بوم نشان داده اند و یک راه حلهایی یافته اند که از این موارد باید در طرح نفوذ دانش در واحدهای تولیدی استفاده کنیم.
دهقان پور با اشاره به اینکه عقیده دارد نباید تعدد وظایف برای کارکنان وجود داشته باشد، گفت: واقعیتها را هم باید بپذیریم که امروزه ما با یکسری محدودیتهای کاری مواجه ایم، اما در نسبت مروج به بهره بردار در استان فارس در سطح ایده آلی هستیم، هر ۶۰۰ تولیدکننده یک کارشناس را در بر میگیرند ولیکن پراکنش نیروهای ما مناسب نیست.