وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا درباره برخی مسائل بین المللی، موضوع اوکراین و امنیت غذایی تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز شنبه در مورد خرید و فروش غلات از طریق دریای سیاه، امنیت دریای سیاه و گسترش ناتو با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف همچنین در تماس تلفنی که به درخواست بلینکن انجام شد، درباره تحولات قفقاز جنوبی و روند عادی سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز بحث و گفتگو کردند.

در روز‌های اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها در طول جنگ روسیه و اوکراین شد و بر اهمیت فعالیت کریدور غلات دریای سیاه تاکید کرد و این اقدام را «پل صلح» نامید.

وی تاکید: کرد: تعطیلی طولانی مدت کریدور غلات دریای سیاه به نفع کسی نخواهد بود و کشور‌های نیازمند غلات، بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

رئیس جمهور ترکیه کاهش ۲۳ درصدی قیمت غلات طی سال گذشته را از آثار مثبت فعال شدن کریدور غلات دریای سیاه ذکر کرد و ادامه داد: طی دو هفته اخیر که فعالیت این کریدور متوقف شده، قیمت جهانی غلات دوباره ۱۵ درصد افزایش داشته است. وی اضافه کرد: ترکیه به تلاش‌ها و دیپلماسی فشرده برای تداوم کریدور غلات دریای سیاه را ادامه خواهد داد.

رهبران دو کشور در حالی که درباره فعال شدن دوباره کریدور غلات دریای سیاه مذاکره کردند که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز گذشته اعلام کرد روسیه بعد از تحقق شرایط خود، برای تسهیل صادرات محصولات اوکراین و روسیه به بازار‌های جهانی از طریق دریای سیاه آماده بازگشت به توافق غلات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار