محققان وبگاه «Accenture» پیشبینی میکنند که ارزش متاورس در سه سال آینده به یک تریلیون دلار برسد. در چنین شرایطی، چگونگی تأثیر این فناوری بر جهان، به پرسشی عمیق برای کارشناسان و نهادهای بینالمللی بدل شده است.
پرلی چن، معاون شرکت «HTC»، نظرات خود درباره برخی از کاربردهای متاورس در دنیای واقعی و چگونگی تغییر زندگی در اثر توسعه این فناوری نوظهور را ارائه داده است.
پرلی چن در این باره توضیح داد: توانایی متاورس بسیار فراتر از پلتفرمهای بازی امروزی است و از واقعیت مجازی (VR) برای انتقال افراد به فضاهای مجازی و کسب تجربیاتی استفاده میکند که باعث میشود، باور کنید واقعاً آنجا هستید؛ این واقعیت وابسته به بسیاری از فناوریهای جدید است که مرزهای امکان را پشت سر میگذارد.
او افزود: مردم با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی میتوانند به مکانهایی مانند اهرام مصر بروند، از کلیسای نوتردام پیشاز آسیبدیدگی در اثر آتشسوزی دیدن یا به گذشته سفر کنند تا از نزدیک ببینند، زندگی چگونه بوده است. هوش مصنوعی در خلق این محتوای غنی، نقش مهمی ایفا میکند و بلاکچین لایه اعتمادی بر تراکنشها، هویت و مالکیت میکشد. 5G و نسل بعدی شبکههای پرسرعت نیز فرصت کسب این تجربیات را با تأخیر بسیار اندک فراهم میکنند.
چمن ادامه داد: در مسئله توسعه متاورس، از تبلیغات نیز نباید غافل نشویم. تبلیغات باعث سرازیرشدن ناگهانی سرمایه یا افزایش انتظارات و سپس کاهش شدید آن میشود که میتواند تأثیر زیادی بر استارتآپها، بنیانگذاران و شرکتهای مرتبط داشته باشد. ما چشمانداز خود را برمبنای آنچه که امیدواریم بسازیم ساخته و همه این فناوریهای پیشرفته مختلف را به هم نزدیک میکنیم. مصرفکنندگان لزوماً نیازی به دانستن همه جزئیات ندارند؛ اما چالش اصلی این است که چگونه این فناوریها را در هم ادغام کنیم تا تجربه دیجیتالی غنیتر و معنادارتری برای مردم فراهم کنیم.
معاون شرکت «HTC»، توضیح داد: برای مثال، عصر گوشیهای هوشمند را در نظر بگیرید. این تجربه دیجیتال درحالحاضر در دسترس میلیاردها نفر قرار دارد. با تکامل این محیط نیز تجربهها بسیار شهودیتر، فضاییتر و فراگیرتر خواهند شد و این چیزی است که من آن را محاسبات فضایی یا برخی «XR» (واقعیت توسعه یافته) مینامند.
او گفت: متاورس، ورای سرگرمی میتواند بخشهایی مانند مراقبتهای بهداشتی و آموزشوپرورش را متحول و به حل مسائل اجتماعی کمک کند. در عین حال، چالشهایی نیز مانند تضمین دسترسی برابر و پذیرش این فناوری جدید وجود دارد. امروزه پزشکان برای تصمیمگیری درباره مراقبتهای بهداشتی اغلب از تصاویر دوبعدی استفاده میکنند و قبل از جراحی، مدل سهبعدی را در ذهن خود ترسیم میکنند. این مرحله را میتوان در محیط متاورس بهتر انجام داد. کاربردهای دیگر شامل ارائه درمانهای سلامت جسمی یا روانی از طریق هدست واقعیت مجازی در خانه بیمار به جای مطب پزشک یا آوردن تجربیات واقعیت مجازی به خانههای سالمندان است.
او افزود: متاورس میتواند به افراد کمک کند، اطلاعات را بهطور مؤثرتری یاد بگیرند و حفظ کنند. حضور در این فضا و دیدن چیزها از نزدیک، میتواند در مقایسه با یادگیری با منابعی مانند کتابهای درسی یا ویدئو مزایای یادگیری قابل توجهی برای دانشآموزان به ارمغان آورد. بسیاری از شرکتها شروع به استفاده از واقعیت مجازی برای آموزش کارکنان خود کردهاند. مؤلفههای زیادی وجود دارد که شبیهسازی میتواند، لایهای از درک و حفظ و درگیری با محتوا را به آنها اضافه کند. متاورس پلتفرمی عالی برای یادگیری در هر سنی است. وقتی بچهها از واقعیت مجازی استفاده میکنند، همه تجربیات برایشان بسیار طبیعی است. آنها با لمس و دستکاری اشیا خیلی راحت و بدون توضیح، مسائل را درک میکنند. من فکر میکنم، بچهها و افراد مسن بهترین کاربران هدف واقعیت مجازی هستند. معلمان، مربیان و شرکتها میتوانند، بهراحتی محتوای آموزشی قابل تنظیم و تکرار ایجاد کنند که یادگیری را تسریع کرده و نتایج بسیار بهتری تولید میکند.