وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آزادی فوری رئیس جمهور نیجر شد که در جریان کودتای گارد ریاست جمهوری این کشور بازداشت شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز پنجشنبه در سخنانی خواستار آزادی هر چه سریعتر محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر شد. او در جریان یک کودتا در میان گارد ریاست جمهوری در این کشور بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن در یک نشست خبری در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند در واکنش به کودتای نیجر گفت: «این‌که آیا این از نظر فنی یک کودتا است یا نه، من نمی‌توانم بگویم، این بر عهده حقوقدان‌هاست که این را بگویند، اما آن‌چه که به وضوح نشان می‌دهد تلاش برای به دست گرفتن قدرت با زور و برهم زدن قانون اساسی است».

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که بلینکن با بازوم تماس گرفته و درباره حمایت واشنگتن از او و همچنین دموکراسی در نیجر اطمینان داده است.

وزارت خارجه آمریکا در این باره در بیانیه‌ای گفت: «بلینکن در تماس تلفنی با بازوم تأیید کرد که ایالات متحده در کنار مردم نیجر است».

رئیس گروه کودتا در نیجر نیز درباره اقدام علیه دولت بازوم گفت: «در پی وخامت اوضاع امنیتی و اقتصادی، تصمیم گرفتیم که به کار این رژیم پایان دهیم. ما به تمامی تعهداتی که در قبال نیجر داریم، پایبند هستیم. ما به کشور و جامعه بین‌الملل اطمینان می‌دهیم که به رفاه مقامات مخلوع احترام بگذاریم».

آنتونی بلینکن همچنین به شهروندان آمریکایی توصیه کرده که از نزدیک شدن به مناطق پرخطر نیجر دوری کنند.

وی در این باره گفت: «ما از شهروندان آمریکایی درخواست می‌کنیم که از مناطقی که تحت تأثیر تحولات نیجر است، اجتناب کنند».

وزیر خارجه آمریکا در توصیف تحولات نیجر گفت: «آن‌چه که در نیجر رخ داده به وضوح نشان‌دهنده تلاش برای به دست گرفتن قدرت از طریق توسل به زور است».

خودرو‌های ارتش نیجر از صبح دیروز چهارشنبه دسترسی‌ها به کاخ ریاست جمهوری این کشور را مسدود کرده و سربازان گارد ریاست جمهوری نیز محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار داده‌اند.

منابع خبری تحرکات ارتش در نیجر را مشابه با کودتا‌های رخ داده از سال ۲۰۲۰ در کشور‌های مالی و بورکینافاسو دانستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۸:۳۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
آنتونی اقرار کن که کیک زرد نیجریایی قاچاق چه ارتباطی با این کودتا دارد. و کودتاهای دیگری که در این کشور زده اید. آنتونی کیک زرد را می گویم. اقرار کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
از چی ترسیدن چون اینا عمرا به دموکراسی جز برای خودشون اعتقاد داشته باشن
آخرین اخبار