مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان از تهیه چوب موردنیاز هیئت‌های عزاداری برای برپایی آیین گِل‌مالی در این استان خبر داد.

مردم لرستان در ایام محرم با یک سنت قدیمی و متفاوت به‌نام «گِل مالی» عشق و ارادات خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند.

عزاداران حسینی در این آیین، خاکی که در حوضچه‌ها قرار دارد را با آب و گلاب مخلوط و به گِل تبدیل می‌کنند و سپس هیزم‌های کنار حوضچه‌ها را برمی‌افروزند و برای خشک‌شدن در کنار آتشی که روشن کرده‌اند قرار می‌گیرند.

 علی سالاروند در گفتگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به نشست هم‌اندیشی با هیئت‌های عزاداری لرستان اظهار داشت: هیئات این استان در برگزاری مراسم عزاداری و به‌ویژه مراسم تاسوعا و عاشورا از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی خودداری کنند.

وی با تأکید به جایگزینی ظروف یک‌بار مصرف قابل بازیافت به‌جای ظروف پلاستیکی آلاینده افزود: عزاداران حسینی پسماند‌های تولیدی را به محل‌های تعیین‌شده توسط شهرداری منتقل کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: هیئات مذهبی در آیین گِل‌مالی روز عاشورای حسینی چوب خشک موردنیاز خود را از طریق اداره‌کل منابع‌طبیعی تهیه کنند و از سوخت‌های گازی برای تهیه امکانات گرمایشی و خشک‌کردن گِل استفاده کنند.

وی بیان کرد: شهروندان در توزیع چای و یا هر نوع نوشیدنی دیگر از لیوان‌های یک‌بار مصرف کاغذی استفاده کنند و هیئت‌ها، مساجد، تکایا با همکاری شهروندان پس از توزیع و مصرف نذورات نسبت به جمع‌آوری ظروف اقدام کنند.

سالاروند با بیان اینکه شهروندان از رهاکردن ظروف در محل‌های تعیین‌شده عزاداری خودداری کنند، گفت: مسئولان هیئت‌ها و تکایا در جمع‌آوری این ظروف نظارت لازم را اعمال کنند تا آلودگی محیط‌زیستی ایجاد نشود.

 

برچسب ها: آیین گل مالی ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
چه ایین قشنگی
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۲:۴۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
احسنت به این ملت
Germany
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
انشااله امام حسین ع قبول کنند و همگی راهش را ادامه بدیم و فقط محرم نباشه و گل مالی پیرو راهش باشیم آمین یا رب العالمین