عباسزاده معاون استاندار خراسان جنوبی در جلسه مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیسیون ایمنی راههای استان گفت: طرح کنترل سرعت و توقیف سیستمی خودرو در جادههای استان یکی از سیاستهای راهبردی بوده که کاهش تصادفات و متوفیان را به همراه داشته است.
او افزود: براساس مصوبه ستاد راهبری تصادفات استان در فروردین امسال و با دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مقرر شد با رانندگان دارای سرعت بحرانی برخورد و خودرو این افراد به صورت سیستمی توقیف شود.
پلیس راهنمایی و رانندگی در توقیف سیستمی، شماره پلاک خودرو مورد نظر را در سیستم راهور ثبت میکند تا از خرید و فروش آن جلوگیری شود و در صورت مشاهده تخلف اقدام به توقیف خودرو با حکم قضایی به صورت فیزیکی میشود.
معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: سرعت بالا در جادههای استان باعث افزایش آمار و شدت تصادفات شد لذا در نوروز امسال با مسائل جدی مواجه شدیم از طرفی حمل سوخت قاچاق با خودروهای سواری معضل دیگری است که منجر به افزایش آمار ۷۰ نفری متوفیان جادهای از ابتدای امسال شده است.
او گفت: بخش عمدهای از ایمنی جادهها با مدیریت تردد خودروهای سوختکش تامین میشود و ارائه گزارش پلیس راه در حوزه مبارزه با تردد خودروهای شوتی و کاهش آمار متوفیان در چهار ماه نخست امسال امیدبخش است.
عباسزاده ادامه داد: طرح ضربتی که ستاد مبارزه با قاچاق سوخت تصویب کرد برای کمیسیون ایمنی کمک کننده بود لذا در راستای اجرای بهتر این طرح باید تلاش کنیم البته در طول سال باید مستمر باشد تا ایمنی مناسب در جادهها رقم بخورد.
معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: از فرهنگسازی نیز نباید غفلت کنیم لذا درخصوص نحوه بهرهبرداری از محورهای فرعی و اصلی باید آگاه سازی لازم انجام شود.
او افزود: برای نهادینه کردن این فرهنگ نیاز است که آموزشهای مطلوب از طریق رسانه دنبال شود و تولیدات اثرگذار را ارائه داد.
عباس زاده بیان کرد: مستندسازی از برخی تصادفات اثرگذار است و این قبیل تولیدات باید در دستور کار دستگاههای متولی باشد.
معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تولیدات فنی و هنری میتواند اثر مطلوبی در جامعه داشته باشد گفت: این تولیدات باید در رفتار ترافیکی مردم اثرگذار باشد و رسانهها برای تولید و انتشار آن همکاری کنند.
او با بیان اینکه فرهنگسازی باید از پایه شروع شود و مهمترین مبدا این کار آموزش و پرورش است افزود: مدیریت ترافیک در ایام محرم و صفر هم ضروری است.
در این نشست طرح احداث راه دسترسی به شهرک صنوف آلاینده بیرجند مورد بررسی قرار گرفت، اما به تصویب نرسید و مقرر شد مجدد در کمیته فنی ارزیابی شود.